ארה"ב: הקונגרס העביר הצעת חוק לרגולציה על קריפטו

רוב של 279-136 מחוקקים הצביע בעד 'חוק החדשנות הפיננסית והטכנולוגיה למאה ה-21' - המכונה 'FIT 21' - והוא יעבור כעת לאישור הסנאט ● למה גארי גנסלר, יו"ר ה-SEC, מתנגד לו?

מתקדמת בארה"ב. חקיקת רגולציה על קריפטו.

בית הנבחרים האמריקני מעוניין להחיל יותר שליטה על תעשיית מטבעות הקריפטו. השבוע העבירו המחוקקים הצעת חוק משמעותית, המתווה מסגרת חדשה לרגולציה על התחום.

להצעה הזו קם עם זאת מתנגד שהוא שחקן מפתח – גארי גנסלר, יו"ר רשות ניירות הערך האמריקנית, ה-SECגנסלר טען כי ל-SEC יש כבר את הסמכות להסדיר את רוב מטבעות הקריפטו, במסגרת חוקי האבטחה הקיימים. בהצהרה שפרסם ביום ד' כתב גלסנר כי החקיקה "תיצור פערים רגולטוריים חדשים ותערער עשרות שנים של תקדים בנוגע לפיקוח על חוזי השקעה".

על רקע מספר פרשות חמורות שחווה תחום המטבעות האלטרנטיביים בחודשים האחרונים, ציין גלסנגר לפני ההצבעה בבית הנבחרים, כי "הרקורד של תעשיית הקריפטו – של כשלים, הונאות ופשיטות רגל – אינו בגלל שאין לנו כללים או בגלל שהכללים לא ברורים. זה בגלל ששחקנים רבים בתעשיית הקריפטו לא משחקים לפי הכללים". יו"ר ה-SEC המשיך וטען באוזני המחוקקים כי "עלינו לבחור במדיניות שתגן על ציבור המשקיעים, על פני טיפול במודלים עסקיים של חברות שאינן עומדות בדרישות".

אלא שעל אף טענותיו של יו"ר ה-SEC, הבית התחתון הצביע ברוב של 279-136 בעד העברת חוק החדשנות הפיננסית והטכנולוגיה למאה ה-21 (המכונה 'FIT 21'). בהצבעה הזו הצטרפו 71 מחוקקים דמוקרטיים ל-208 רפובליקנים ותמכו במהלך.

סבור שאסדרת הקריפטו בחקיקה - מיותרת. יו"ר ה-SEC, גארי גנסלר.

סבור שאסדרת הקריפטו בחקיקה – מיותרת. יו"ר ה-SEC, גארי גנסלר. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: מימין - ShutterStock, משמאל - ויקיפדיה.

מה ישתנה ולמה זה מקומם את גנסלר?

גנסלר ציין בטענותיו כנגד החקיקה שה-'FIT 21' מייתר את המבחן רב השנים של בית המשפט העליון לסיווג ניירות ערך, ולמעשה יאפשר למנפיקים לאשר בעצמם את מוצריהם, מה שיהפוך אותם ל'סחורות דיגיטליות' ולפיכך יסיר אותם מתחום פיקוחה של ה-SEC.

בפועל, החקיקה מציעה חלוקה ברורה יותר של הפיקוח בין ה-SEC לבין הוועדה האמריקנית למסחר בחוזי סחורות, ה-CFTC. אם תעבור סופית אזי תחתיה ה-SEC תפקח על מטבעות קריפטו, הנחשבים לניירות ערך, בדומה למניות ואגרות חוב. ה-CFTC, לעומת זאת, תפקח ותסדיר קריפטו שיחשב כסחורות – כמו למשל חוזים עתידיים על נכסים מסורתיים. לפי המצדדים בחקיקה, הבחנה זו חיונית עבור עסקי קריפטו, משום שבהתאם לסיווגם, הם יתמודדו עם דרישות תאימות שונות – מה שיכול להכניס סדר בזירת הקריפטו הסוערת של היום.

הפרשיות שגרמו לזרקור הרגולציה להאיר את התחום

ההבנה כי רגולציה ממשלתית הדוקה היא עניין מחויב המציאות, גברה משמעותית לאחר שמקרים רבים אחרונים "הכתימו" את תדמיתו של מגזר הקריפטו – כזכור, FTX, בורסת הקריפטו הגדולה, שהייתה לזמן מה השנייה בגודלה בעולם, קרסה בסוף 2022, ועקב כך נחשף כי המייסד והמנכ"ל שלה, סם בנקמן-פריד (סב"פ), עשה שימוש לרעה בכספי הלקוחות וביצע הונאת קריפטו באמצעותו. אחרי משפט מתוקשר בנדון, סב"פ נשלח לכלא ל-25 שנים, ואילו הבורסה שלו בישרה החודש כי בכוונתה לפצות את הלקוחות על כספם האבוד.

מנגד, בורסת הקריפטו המובילה, בינאנס (Binance) עברה בדיקה של רשויות החוק בארה"ב, בשל מה שנמצא כפיקוח רופף מדי מטעמה על הלבנת הון. צ'אנגפנג ז'או, מי שהקים והיה המנכ"ל של בורסת הקריפטו המובילה בעולם, הודה באי יישום פרוטוקולים נאותים לאיסור הלבנת הון – מה שאפשר לפעילות בלתי חוקית כמו הלבנת כספי טרור להתבצע דרך בינאנס. משום שבחר להודות במעל, מייסד בינאנס נשלח לכלא לארבעה חודשים בלבד, בתחילת מאי הנוכחי.

תקריות אלה ואחרות דוגמתן גרמו לאמון המשקיעים בתחום להתערער מאוד, והדגישו את נקודות התורפה המסוכנות הקיימות בשוק הקריפטו הלא מפוקח ברובו.

מחוקקים התומכים בהצעת החוק טוענים כי מסגרת רגולטורית ברורה לא רק תגן על המשקיעים, אלא גם תטפח חדשנות בתחום הקריפטו – לעסקים תהיה מפת דרכים לציות, ולמשקיעים יהיה יותר אמון בשוק, מה שיאפשר להם לקחת בו חלק בלב שלם יותר. עם זאת, מבקרים כמו גנסלר טוענים כי הם חוששים שהצעת החוק עלולה לחנוק חדשנות וכן ליצור אי ודאות רגולטורית עם חלוקת הסמכויות מחדש. אפשר גם שהתנגדותו של גלסנר נובעת במטעמים אישיים יותר, שקשורים לחוסר רצונו לאפשר לסמכויות מסוימות להישמט מידי ה-SEC.

בשלב הבא הסנאט אמור לקבל את הצעת החוק של הבית, ולקבוע את צורת החקיקה הסופית. בינתיים בכל מקרה די ברור כי הצורך בפיקוח על תחום הקריפטו הפך לנושא שהעיסוק בו סוער מאוד כיום, משום הצורך בהגנה על משקיעים בשוק הדינמי והפכפך הזה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים