מניות חברות הטק ב-2023: קפיצה בניו יורק, מגמה מעורבת בתל אביב

מה עשו השנה המניות הטכנולוגיות המובילות בשתי הערים ששווקי ההון שלהן מעניינים אותנו במיוחד? ובכמה עלו או ירדו המדדים הבולטים בתל אביב, בנאסד"ק ובבורסות אחרות? סקירה

שנה בורסאית-טכנולוגית.

2023 לא תיזכר לטובה בשוק ההון הישראלי, בוודאי לא אם משווים לשווקי ההון במדינות אחרות. לצד המשבר הכלכלי, שהשפעתו הורגשה בבורסות ברחבי העולם, היו שני אירועים שהשפיעו במיוחד על שוק ההון הישראלי: חוסר היציבות הפוליטית-חברתית סביב המהפכה המשטרית או הרפורמה המשפטית, תלוי מאיזה צד מסתכלים על זה, והמלחמה.

אלה הן הסיבות המרכזיות שבגינן מדדי הבורסה של תל אביב רשמו עליות שנתיות לא גדולות, בהשוואה עולמית: מדד הת"א 35, המדד המוביל של הבורסה בתל אביב, עלה השנה ב-4.7%, לעומת זינוק של עשרות אחוזים במדדים מובילים במקומות אחרים בעולם – קרוב ל-25% ב-S&P 500 של ניו יורק, 19% בדקס של פרנקפורט ו-30% בניקיי 225 של טוקיו. לעומת זאת, מדד הפוטסי 100 של הבורסה הלונדונית עלה ב-3.8% בלבד – לא רחוק מהעלייה שנרשמה בתל אביב.

מה בישראל?

הנתון של מדד ת"א טק עילית טוב מזה של ה-ת"א 35: הוא עלה השנה ב-14%. עם זאת, מתחילת השנה ועד לסוף אוקטובר, קצת פחות מחודש לאחר פרוץ המלחמה, הוא ירד ב-3.5%. אלא שמאז, אחרי ההלם הראשוני בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, הביצועים של המדד היו חזקים, והוא עבר לעלייה דו ספרתית שהביאה לנתון הנוכחי.

במניות של חברות ההיי-טק וה-IT השונות לא נרשמה מגמה אחידה, וניתן כאן כמה דוגמאות בלבד. כמה ממניות ההיי-טק המובילות של ישראל רשמו ירידות שנתיות ואחרות – עליות: כך, מניית מלם תים צנחה השנה ב-35%, זו של מטריקס ירדה ב-6% ו-וואן קטנה ב-3.5%. מנגד, מניות אחרות רשמו עליות יפות: המניה של החברה הדואלית נייס עלתה ב-4.4%, זו של חילן צמחה ב-10% ומניית סייברארק טיפסה ב-73% – עדות לביקוש המאמיר למוצרי סייבר.

בהקשר של המלחמה, יש להעיר שרוב חברות ההיי-טק מסתמכות על יצוא, ולכן הפגיעה בהן תהיה ככל הנראה נמוכה מאשר ענפים אחרים במשק, למשל בעולמות הצריכה, הפנאי ורכישת הציוד לבית.

בסוף 2023, מגזר ההיי-טק מהווה יותר מרבע מכלל החברות שנסחרות בתל אביב: 537 חברות רשומות למסחר בבורסה הישראלית, מתוכן 149 מעולם היי-טק ו-50 מתחום הביו-מד.

ומה בניו יורק?

בבורסות ניו יורק נרשמו השנה עליות שערים, בין השאר עקב הצפי שהפד יוריד את שערי הריבית בעתיד, בגלל ירידת שיעור האינפלציה. אלא שמניות ענקיות הטכנולוגיה עלו ב-2023 יותר מאשר מגזרים אחרים, בין היתר מאחר שב-2022 הן רשמו ירידות גדולות. כך, בעוד שה-S&P 500 עלה, כאמור, ב-25%, מדד הנאסד"ק 100, שהוא מוטה טכנולוגיה, קפץ ב-55%.

גם שערי ענקיות הטכנולוגיה רשמו השנה עליות בולטות: מטא, החברה האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-ווטסאפ, קפצה ב-184%, אמזון זינקה ב-66%, אפל האמירה ב-54%, והמניות של מיקרוסופט ואלפבית, החברה האם של גוגל, צמחו ב-57% כל אחת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים