איך מנהלים שביתה כשעובדים מהבית?

העבודה בעידן ההיברידי מייצרת אתגרים חדשים במערכת יחסי העבודה ● כשרוב העובדים לא נמצאים במשרד, היכולת שלהם להגן על זכויותיהם עלולה להיפגע ● תובנות מכנס שנערך בת"א על ידי קרן ברל כצנלסון

רוצים לעבוד מכאן, אבל גם משם. צילום אילוסטרציה: BigStock

הקורונה הביאה לעולם את עידן העבודה מהבית. בין לילה מרבית העובדים בכל העולם עברו לעבוד מרחוק ולא מהמשרד, בזכות היכולת הטכנולוגית שאיפשרה לארגונים להמשיך לתפקד לאורך כל הקורונה. בחלק גדול מהמגזרים מדובר בעצם על סוג של מהפכה, כי המושג הזה של עבודה מהבית כלל לא היה קיים. 

כעת אנו בעיצומו של תהליך חזרה לשגרה, עדיין בצל הקורונה, אבל עם אפשרות לחזור לעבודה למקומות העבודה. זהו העידן ההיברידי, שכנראה יאפיין את שוק העבודה בשנים הקרובות, במיוחד בענף ההיי-טק ובמגזרי שירותים שונים.

אחת השאלות שעולה ממציאות חדשה זו עוסקת במערכת יחסי העבודה בין המעסיק לעובד, ומעמדו של העובד, בסביבה שבה הוא לא רואה כמעט את הבוס. מעבר להיבטים שקשורים בחוזי עבודה ובהסכמים קיבוציים, עלתה שאלה לגבי מעמדם של עובדים שאינם מאורגנים, אינם מוגנים ביחסי עבודה, וכעת נותנים את השירותים שלהם מרחוק, מה שמגביר עוד יותר את פגיעותם.

הסוגיה הזו, כמו סוגיות רבות אחרות, נדונה בסוף השבוע האחרון בכנס רב משתתפים שערכה קרן ברל כצנלסון בתל אביב, בעיתוי לא מקרי – האחד במאי. אמנם לא שרו שם את האינטרנציונל ולא דיברו על משנתו של קרל מרקס, אולם כן עסקו בשאלות של חברה, רווחה, עובדים ועוד נושאים שאינם קשורים לאידיאולוגיה זו או אחרת, והם נחשבים כיום לחלק מהקונצנזוס העולמי.

זוהי מגמה שנישאת על גבי רוח גבית חזקה, שמגיעה מצד הממשל האמריקני בראשות ג'ו ביידן, שבמאה הימים מאז נכנס לבית הלבן הביע תמיכה גלויה בהתארגנות עובדים ובשמירה על זכויותיהם. כאשר עובדי אמזון ניסו להתארגן וההנהלת החברה התנכלה להם, ביידן יצא להגנתם. בשבוע שעבר, במפגש עם ארגוני עובדים, אמר הנשיא האמריקני משפט שצוטט בכל העולם: "לא וול סטריט עושה את הכלכלה העולמית אלא העובדים".

ואכן, אחד המושבים שהיו בכנס עסק בשאלת מעמדם של העובדים והיכולת שלהם לשמור על כוחם בעידן שבו עובדים מרחוק, בעידן שבו הטכנולוגיה מייצרת מצד אחד מקצועות חדשים, אבל מצד שני שולחת לא מעט אנשים ללשכת העבודה. 

איתמר אביטן, לשעבר סגן יו"ר עובדי פלאפון. צילום: רמי זרנגר

איתמר אביטן, לשעבר סגן יו"ר עובדי פלאפון. צילום: רמי זרנגר

את המושב הזה הנחתה יערה מן מקרן ברל כצנלסון, ובין המשתתפים היה איתמר אביטן, מנכ"ל איגוד הקולנוע, ומי שבין השנים 2012 -2015 היה סגן יו"ר ועד עובדי פלאפון. עובדי חברה זו היו בין החלוצים בענף ההיי-טק שהתארגנו, תופעה שהלכה והתרחבה בשנים האחרונות, ויצרה מגזר מיוחד בהסתדרות, של עובדי ההיי-טק, דבר שעד לפני כמה שנים לא היה מקובל.

אביטן התייחס לסוגיית החשיבות של התאגדות העובדים דווקא בעת בעידן ההיברידי, והעלה את השאלה המעניינת: גם אם יש חברה שיש בה ארגון עובדים מאוגד, ויש הסכמים קיבוציים, איך שובתים כשאתה יושב בבית? איך מנהלים מאבק נגד מעסיק שבכלל יושב בפיליפינים ומעולם לא פגשת אותו?

לדבריו, הקורונה החלישה את מעמד העובדים, משום שהיא מורידה מהכוח העיקרי שלהם: שביתה. לדעתו בעידן ההיברידי אחרי הקורונה, האיזונים ביחסי העבודה יאבדו ופה נדרשת פעילות חזקה יותר של ארגוני העובדים וגם המעסיקים צריכים להיות יותר ערניים.

קשה יותר ומורכב מעמדם של העובדים הלא מאורגנים, אלו הקרויים העובדים השקופים, שהם עובדי מיקור חוץ, או עובדים פרילנסרים במגזרים רבים, במיוחד בענף התקשורת, אבל גם בתחום ההיי-טק. התפישה שמתגבשת היא שעובדי פרילנס הם עובדים לכל דבר, והעובדה שהם מגישים חשבונית במקום לקבל תלוש לא צריכה לפגוע בזכויות הבסיסיות שלהם, כמו שיש לכל עובד במדינת ישראל. המציאות היא שבהיעדר חקיקה, בהיעדר משילות וממשלה, מאות אלפי עובדים, בכל הענפים, כולל בהיי-טק, מופלים לרעה, לא רק בגלל כוונת זדון של מעסיקים, אלא מפני שאין שום הסדרה חוקית מחייבת.

"בפלאפון ניסו להילחם נגדנו בכל הכוח, אפילו מקרב העובדים עצמם", נזכר אביטן. " הם לא הבינו מה לנו ולהסתדרות, ולשביתות", אמר והוסיף: "אבל היום אף אחד לא מתווכח עם ההצלחות שלנו, וללא ספק היינו מודל לחיקוי להרבה מאוד עובדים בהיי-טק שהתאגדו".

המעסיקים יושבים על הגדר

אין ספק שהקורונה מציבה אתגרים מרכזיים בפני מעסיקים, שעובדיהם משנים את דפוסי העבודה שלהם או עוסקים במקצועות חדשים. המציאות בישראל מתהווה ממש בימים אלו. המצב הוא שכל החברות והמעסיקים יושבים על הגדר, אבל מי שסובל מכך הם אותם עובדים שאין להם הגנה ישירה.

מנתוני סקר שפרסמה היום חברת BDI עולה כי 18 אחוזים מהחברות שהורידו את שכר העובדים עקב המשבר, טרם העלו אותו. מדובר דווקא בחברות שלא הוציאו לחל"ת ולא פיטרו עובדים, אבל הורידו להם בשכר, בעיקר במגזרים מבוססים, כולל ענף ההיי-טק. לעובדים אלו אין כרגע שום דרך לדרוש חזרה את זכויותיהם, אלא אם כן הם יאמצו את ההמלצה של אביטן ויתר הדוברים בכנס האחד במאי: לכו להתארגן.

ולסיום כדאי לצטט משפט חשוב שאמר בזמנו ברל כצנלסון, מאבות תנועת העבודה העברית: "הציונות לא הייתה קמה בעולם שכופר בצדק ובמשפט ובחירות לכל הנברא בצלם. היא לא תתכחש לערכי אדם אלה, כי בכך היא מוציאה את גזר דינה על עצמה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים