הצלחה לאמזון בהודו: עצרה עסקת ענק של 3.3 מיליארד ד' בתחום הקמעונאות

בית המשפט הורה לעצור בינתיים את העסקה המתגבשת למיזוג שתיים מהקמעונאיות הגדולות ביותר בהודו, בה היה שותף האיש העשיר במדינה, מוקש אמבני ● אמזון הגישה את העתירה מחשש להיווצרות ישות קמעונאית הודית שתאיים על עסקיה במדינה

מאבק למען שליטה טובה יותר בקמעונאות בהודו. אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט הגבוה של ניו דלהי הורה לקמעונאית ההודית פיוצ'ר ריטייל (Future Retail) שלא להתמזג לעת עתה עם חברת ריליינס ריטייל (Reliance Retail) מבית ריליינס אינדסטריז (Reliance Industries) – אימפריית העסקים של האיש העשיר בהודו, מוקש אמבאני.

הפסיקה הגיעה לאחר עתירה של אמזון, שהשינוי הטקטוני המתוכנן בשוק הקמעונאות בהודו מאיים עליה ועל עסקיה המתרחבים במדינה.

הבעלים של חברת ריליינס ריטייל, מבית ריליינס אינדסטריז - אימפריית העסקים הדומיננטית בהודו. מוקש אמבאני. צילום: וויקיפדיה

הבעלים של חברת ריליינס ריטייל, מבית ריליינס אינדסטריז – אימפריית העסקים הדומיננטית בהודו. מוקש אמבאני. צילום: וויקיפדיה

כאמור, ענקית הקמעונאות אונליין האמריקנית התנגדה לכך שפיוצ'ר תמכור את יחידות הסיטונאות, הקמעונאות, המחסנים והלוגיסטיקה שלה לריליינס. אמזון, המחזיקה במניות פיוצ'ר, טענה כי הקבוצה הפרה חוזים בכך שהסכימה למכור את נכסיה הקמעונאיים למתחרה ריליינס בשנה שעברה.

בית משפט שבעיר הבירה קבע אתמול (ג') כי יש לעכב את ההסכם של ריליינס לרכישת היריבה המקומית פיוצ'ר ריטייל, תמורת 3.3 מיליארד דולר, עקב ההתנגדות שהגישה אמזון בתחילת 2020. לפי הודעת בית המשפט העליון הוא "השתכנע שיש צורך בהוראות מיידיות כדי להגן על זכויות (אמזון – ג"פ)" והורה לכל הגורמים המעורבים בעסקה "לשמור על סטטוס קוו" עד להכרעתו הסופית בנדון.

ההתפתחות המשפטית הזו תהווה הקלה זמנית בעבור ענקית המסחר האלקטרוני שייסד ג'ף בזוס – מי שמכהן כמנכ"ל אמזון מזה 27 שנים, אך שהודיע אתמול כי יפרוש מתפקידו זה בקיץ, ויפנה אותו לאנדי ג'סי, הממלא כיום את תפקיד מנכ"ל AWS. הסיבה העומדת מאחורי מאבקה של אמזון במיזוג היא, כמובן, כוונתה לסכל את מכירת הנכסים של קבוצת פיוצ'ר לרילייס, שיכולה הייתה להפוך את האחרונה לישות קמעונאית עוצמתית עוד יותר, שתאיים על עסקיה המתרחבים של אמזון בתת היבשת העצומה.

אמזון – חושקת בחדירה מאסיבית להודו

כזכור, בשנת 2018 הציגה הודו חוקים חדשים שמונעים מחברות בבעלות זרה למכור את המלאי שלהן – מה שמאלץ ענקיות כמו אמזון לפעול בהודו יותר בסגנון eBay ולמכור רק מוצרים של צד שלישי. החקיקה פתחה את הדלת לחברות מקומיות לנצל את שוק המסחר האלקטרוני. ענקית האנרגיה ההודית ריליינס, החברה הגדולה ביותר במדינה לפי שווי שוק, קפצה אל הקלחת הרותחת עם אפליקציית ג'יומארט שלה המציעה למקומיות מסחר קמעונאי אונליין. פלטפורמת המסחר הזו, שלא כמו אמזון, יכולה לקשר בין מיליוני חנויות מקומיות ברחבי הודו באופן נוח וקל בהרבה, כך שהיתרון שלה בשוק מובנה בלאו הכי.

ביקר בהודו. ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

ביקר בהודו. ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

אמזון, החושקת עד מאוד לנגוס בנתח משמעותי מהקמעונאות בהודו הגדולה, עושה מאמצים להשתלטות על התחום, ובזוס אף ביקר בהודו בעצמו בינואר אשתקד, אולם ביקורו לא ממש צלח כשראש הממשלה, נרנדרה מודי, סינן אותו והתחמק מפגישה עימו, ובמקביל הוא ספג מחאות של סוחרים מקומיים נגד הרעיון שאמזון תיכנס באופן דומיננטי לשוק המקומי.

הפסיקה לפיכך נחשבת כניצחון לאמזון שהדובר שלה אמר ל-CNN Business בתגובה אליה כי "אנו מכבדים ביותר את מערכת המשפט ההודית ומעריכים את צו הביניים של בית המשפט העליון בדלהי".

ריליינס סירבה להגיב לפסיקה לעת עתה בעוד שפיוצ'ר ריטייל הגיבה ואמרה כי היא "תבדוק את כל הסעדים המשפטיים ותנקוט בצעדים מתאימים להמשך" בהתייחסה לעסקה שלה עם ריליינס. החברה צפויה לערער על פסק הדין שוב בפני בית המשפט העליון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים