דרמה באמזון: ג'ף בזוס פורש מתפקיד המנכ"ל

בזוס יעביר ברבעון השלישי את השרביט לאנדי ג'סי, מנכ"ל AWS, ויהפוך להיות היו"ר ● הוא מבטיח להמשיך להיות מעורב ב-"יוזמות חשובות" באמזון, אבל רוצה להקדיש זמן גם לעיסוקיו האחרים, בהם הקרן למלחמה בשינויי האקלים, חברת החלל והוושינגטון פוסט

ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון ומי שייסד את החברה, הודיע אמש (ג') כי יעזוב את התפקיד ברבעון השלישי של השנה ויעבור להיות היו"ר שלה. מחליפו יהיה אנדי ג'סי, כיום מנכ"ל AWS. ההודעה נמסרה יחד עם פרסום הדו"חות הכספיים של חברת הענק ל-2020 ולרבעון האחרון שלה, המעידים על עליות חדות.

בחישוב שנתי, ההכנסות של אמזון זינקו ב-38% לקצת יותר מ-386 מיליארד דולר והרווח הנקי האמיר בכמעט פי שניים ל-21.3 מיליארד. ברבעון האחרון של השנה, ההכנסות רשמו עלייה של 44% ל-126 מיליארד דולר, והרווח הנקי צמח ביותר מפי שניים ל-7.2 מיליארד.

מחנות ספרים קטנה לענקית אי-קומרס, ענן – וטלוויזיה

בזוס, שהיה בחודש שעבר בן 57, הקים את אמזון ב-1994 כחנות ספרים אינטרנטית – מדיום שעוד היה אז יחסית בחיתוליו. משם היא הלכה וגדלה, והפכה לאחת מחברות האי-קומרס הגדולות בעולם. כמו כן, אמזון התרחבה לפעילויות נוספות, בהן שירות הטלוויזיה שלה וחברת הענן AWS, שהיא אחת הפעילויות המצליחות ביותר בה. בזוס, שהגדיל את השפעתו בכך שקנה את הוושינגטון פוסט והקים חברת חלל, הפך לפני שנים אחדות לאיש העשיר בעולם, כשהוא מדיח מהפסגה את ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט. בחודשים האחרונים הוא מתחלף בטייטל הזה עם אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה, נוירולינק ו-SpaceX, כאשר כל אחד מהם נמצא בפסגה בחלק אחר מהזמן. נכון לכתיבת שורות אלה, בזוס נמצא במקום הראשון עם הון של 196.2 מיליארד דולר ומאסק במקום השני עם 188.3 מיליארד.

במכתב שפרסם לעובדי החברה, ושהועלה לאתר שלה, כתב בזוס כי "אני נרגש להודיע שברבעון השלישי אעבור להיות יו"ר מועצת המנהלים של אמזון ואנדי ג'סי ימונה למנכ"ל. בתפקידי החדש, אני מתכוון למקד את האנרגיה ותשומת הלב שלי במוצרים חדשים וביזמות בשלבים מוקדמים. אנדי ידוע היטב באמזון והוא כאן כמעט לאורך אותה התקופה כמוני. הוא יהיה מנכ"ל משכמו ומעלה, ואני בטוח בו".

אנדי ג'סי, מנכ''ל AWS ומעוד כמה חודשים - מנכ"ל אמזון. צילום: AWS

אנדי ג'סי, מנכ"ל AWS ומעוד כמה חודשים – מנכ"ל אמזון. צילום: AWS צילום: AWS

בזוס ציין כי "להיות מנכ"ל אמזון זה תפקיד בעל אחריות רבה והוא צורך ממך משאבים רבים. כשיש לך אחריות כזאת, קשה לך להקדיש תשומת לב לדברים אחרים. כיו"ר, אשאר מעורב ביוזמות חשובות של אמזון, אבל יהיו לי גם הזמן והאנרגיה להשקיע ב-Day 1 Fund, ב-Bezos Earth Fund (הקרן שעל שמו למאבק בשינויי האקלים, שבפברואר אשתקד הוא הודיע שיתרום לה 10 מיליארד דולר – י"ה), ב-Blue Origin (חברת החלל שבבעלותו – י"ה), בוושינגטון פוסט ובתשוקות אחרות שלי".

בהודעה לעיתונות של החברה ציין בזוס כי "אמזון הפכה למה שהיא מאחר שהיא חברה שממציאה דברים מטורפים והופכת אותם לנורמליים. אנחנו מובילים בביקורות הלקוחות, המלצות מותאמות אישית, עלייה תלולה בכמות המשלוחים של שירותי ה-Prime שלנו, קינדל, אלקסה, המרקטפלייס שלנו, תשתיות הענן, בחירות קריירה והרבה יותר. אם עושים את זה נכון, כמה שנים אחרי ההמצאה המפתיעה, הדבר המשוגע הופך להיות ה-נורמלי. אנשים מתלהבים ממנו, וההתלהבות הזאת היא המחמאה הגדולה ביותר שממציא יכול לקבל. אם מסתכלים על התוצאות הכספיות שלנו, מה שלמעשה רואים הוא תוצאה של המצאות שלנו לטוח הארוך. כרגע, אני רואה שאמזון נמצאת בנקודה החדשנית ביותר שלה, וזה הזמן האופטימלי להעברת התפקיד".

אמזון. צילום: BigStock

אמזון. צילום: BigStock

אלא שלא הכול ורוד: בסוף 2018 דורג בזוס כאחד מעשרת המנכ"לים הגרועים בעולם על ידי קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית. בזוס ידוע בהתנגדותו להתאגדויות עובדים ולאיגודים מקצועיים, ולא קיבל בעין יפה הפגנות עובדים וניסיונות שלהם להתאגד. וכאלה היו כמה וכמה: כך, כשהגיע באפריל 2018 לברלין כדי לקבל את פרס החדשנות של אקסל שפרינגר, מההוצאות לאור הגדולות ביותר באירופה בתחום התקשורת, הוא "זכה" למחאות של עובדי החברה, שדרשו העלאה בשכרם. בדצמבר באותה השנה פורסם כי קבוצה של עובדי אמזון ממינסוטה, שכוללת פליטים סומלים החיים כיום בארצות הברית, דרשה מהמעסיקה העוצמתית שלה תנאי עבודה טובים יותר, זכויות שונות ויחס הוגן יותר. העובדים יצאו להפגין ולמחות מחוץ לאחד המחסנים של החברה בעיר מגוריהם.

אנדי ג'סי – קרוב ל-35 שנים באמזון

ג'סי בן ה-53, שגם הוא חגג את יום הולדתו בחודש שעבר, הצטרף לאמזון ב-1997 כמנהל שיווק. ב-2003 הוא הוביל צוות של 57 עובדים שייסדו את שירותי הענן שלה – AWS (ר"ת Amazon Web Services). הוא מונה לתפקיד מנכ"ל חברת הענן של אמזון באפריל 2016. בשנים האחרונות, AWS הפכה להיות ספק הענן הגדול ביותר בעולם, כשהיא משאירה הרבה מאחור את המתחרות הגדולות מיקרוסופט וגוגל.

באוקטובר 2018 התפאר לארי אליסון, מייסד אורקל ומנהל הטכנולוגיות הראשי שלה (ולפני כן מנכ"ל החברה), שאמזון יושבת על בסיסי הנתונים שלה. אלא שבעוד שהוא דיבר, אמזון הוציאה את עצמה אל מחוץ לבסיסי הנתונים של החברה המתחרה. חודש לאחר מכן, כשהדבר התגלה, ג'סי לעג לאליסון בציוץ בטוויטר, שבו כתב: "תמשיך לדבר, לארי". את הציוץ הזה יש לראות על רקע התחרות של שירותי הענן של אורקל באלה של אמזון וההכרזה של אליסון שהחברה שייסד תעקוף את AWS ותהיה למובילה בעולם בתחום זה – הכרזה שרחוקה מלהתממש.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים