בתגובה לתחקיר הטיימס: דרישה שצוקרברג יעזוב את תפקידו כיו"ר פייסבוק

מנכ"ל ומייסד ענקית הרשתות החברתיות הגיב לתחקיר של הניו יורק טיימס שמצא כי פייסבוק שכרה חברה רפובליקנית לצורך יחסי ציבור וניסתה לשקם את שמה על ידי הכפשת מבקריה - הוא טען שלא ידע על כך ולמד את הנושא מהכתבה ● משקיעים קוראים לו להתפטר מתפקידו כיו"ר מועצת המנהלים

מארק צוקרברג. צילום ארכיון: מתוך יוטיוב

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, נחשף במערומיו ואף בהתנהלות היסטרית למדי בתחקיר שפורסם בשבוע שעבר בניו יורק טיימס.

לפי ממצאי התחקיר, מייסד ענקית הרשתות החברתיות עשה במהלך השנה האחרונה – ולאחר חשיפת פרשיית קיימברידג' אנליטיקה – מאמצים גדולים להגן על החברה שלו ולשקם את שמה הפגוע. בכל מחיר. הכתבה החדשה והדרמטית התעמקה בטקטיקות ה-"מדהימות"
שבהן עשתה הרשת החברתית שימוש לניהול המשבר הגדול שלה והכניסה שוב את קברניטיה לסחרור.

התוצאות לפרסום לא איחרו לבוא והן רעות במיוחד בעבור צוקרברג, שמשקיעים של החברה כבר קוראים לו לפרוש מתפקיד יו"ר מועצת המנהלים לאלתר.

"פתית שלג מיוחד במינו"

כך למשל, ג'ונס קרון, סגן נשיא בכיר ב-Trillium AssetManagement, משקיע אמריקני המחזיק ב-53,000 מניות בהקיף של 8.5 מיליון דולר בפייסבוק, אמר ל-ABC News אתמול (ש') שהוא דורש שצוקרברג יתפטר מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון בעקבות התחקיר. "פייסבוק מתנהגת כאילו היא פתית שלג מיוחד במינו. זו חברה, וחברות צריכות לעבור הפרדה בין יו"ר ומנכ"ל", אמר.

קרון הוסיף כי הגילויים החדשים על השימוש של פייסבוק בחברת Definers Public Affairs מציגים סיבות חדשות לצורך שצוקרברג יוותר על תפקידו הכפול כיו"ר ומנכ"ל. יצוין כי צוקרברג שמר עד כה על רמה גבוהה של שליטה בעסקי הרשת החברתית שהקים ב-2004, בשל תפקידו המשולב ובעלותו על נתח של 60% מנתח ההצבעה בחברה.

מפיצה פייק ניוז בעצמה

ממצאי התחקיר של הטיימס מפרטים כיצד החברה, שלא הצליחה להילחם ביעילות בחדשות מזויפות ובמעורבות פוליטית רוסית בארה"ב שהתבצעה דרך הפלטפומה שלה, בחרה לנהל את המשבר התדמיתי שלה ופורסם ביום ד'.

אחד ההיבטים המזיקים יותר של הדו"ח שפרסם הטיימס היה טענת התחקיר שפייסבוק שכרה את חברת הייעוץ והמחקר הרפובליקנית Definers, שמטרתה הייתה לשתול סיפורים שליליים על המתחרים והמבקרים של פייסבוק בתקשורת. המהלך, לכאורה, סותר את הטענות הציבוריות של החברה כי היא מקפידה על שקיפות בנוגע לאופן שבו היא מטפלת בפייק ניוז ברשת החברתית שלה, ומעיד על כך שהיא עצמה מפיצה פייק ניוז כנגד מי שהיא מגדירה כאויביה, במקרה המסוים – מבקרים מהתקשורת, דמוקרטים ומי שכביכול הוביל את התנועה כנגדה, איל העסקים ג'ורג' סורוס שהושמץ במיוחד.

צוקרברג טוען שלא ידע

בשיחת ועידה עם כתבים, שאותה כינס צוקרבג ביום ה' אחרי פרסום התחקיר של הטיימס, פיטרה פייסבוק את חברת הייעוץ השמרנית Definers Public Affairs וצוקרברג, לפי הדיווחים, טען שוב ושוב שלא ידע שהחברה נשכרה.

"למדתי על היחסים האלה כשקראתי את הכתבה של הניו יורק טיימס אתמול, בדקתי אם זו סוג החברה שאנחנו צריכים לעבוד איתה. ואנחנו לא עובדים איתם", אמר צוקרברג לכתבים.

"זה סוג של חברה אולי נורמלי בוושינגטון, אבל זה לא סוג של החברה שאני רוצה שפייסבוק תעבוד איתה", טען המנכ"ל. לדבריו, הוא וסגניתו, שריל סנדברג, לא היו מודעים לעבודה הספציפית שחברת הייעוץ הרפובליקנית החיצונית עשתה בעבור פייסבוק.

הוא הוסיף כי מישהו בצוות התקשורת של החברה הוא ששכר כנראה את Definers, אבל מאוחר יותר בשיחה החמיא צוקרברג לצוות התקשורת על "העבודה הקשה" שלו.

צוקרברג אמר כי חלק גדול מהביקורת על חברתו ב-18 החודשים האחרונים – במיוחד בנוגע לביטחון הבחירות, למתינות התוכן ולדיסאינפורמציה – היה הוגן וחשוב.

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. צילום: מתוך ויקיפדיה

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. צילום: מתוך ויקיפדיה

סנדברג – לא שכרה אבל לוקחת אחריות

בשיחה עם הכתבה הגן צוקרברג גם על סנדברג, שהואשמה בניצוח על חלק מפעולות ההטעיה המכוונות כנגד המבקרים ואמר "אני רוצה להיות ברור, הזכרתי כמה פעמים שאני לא הייתי חלק ממקבלי ההחלטות בנוגע לכמה מהחלטות אלו, וגם שריל לא הייתה מעורבת והיא למדה על כך בדיוק כמוני", אמר צוקרברג. "בסך הכל שריל עושה עבודה נהדרת בחברה הזאת, היא הייתה שותפה מצוינת בשבילי ותמשיך להיות שותפה מצוינת שלי".

סנדברג מצידה אמרה כי היא "מקבלת אחריות מלאה על Definers. זה היה באחריותי". היא כתבה בפייסבוק ביום ה' כי היא "רוצה להתייחס לכמה מהטענות שנעשו ב-24 השעות האחרונות" והמשיכה וציינה כי "בנוגע למספר נושאים – כולל ההבחנה וההבנה של ההתערבות הרוסית שראינו בבחירות 2016 – מארק ואני אמרתי פעמים רבות שהיינו אטיים מדי. אבל לטעון שלא היינו מעוניינים לדעת את האמת, או שרצינו להסתיר את מה שידענו, או שניסינו למנוע חקירות, זה פשוט לא נכון", כתבה סנדברג בפוסט. "הטענות שאומרות שאני אישית הפרעתי הן פשוט לא נכונות, זו הייתה חקירה של שחקן זר שניסה להתערב בבחירות שלנו, שום דבר לא יכול להיות חשוב יותר לי או לפייסבוק".

לפי דיווחים, צוקרברג ערך בסוף השבוע גם מפגש וידיאו בן שעה, ששודר למשרדי פייסבוק לכל רחבי העולם, ובו הגיב לשאלות של עובדים על מגוון נושאים. עדים לאירוע דיווחו כי המיליארדר נראה נרגש ואמר שהטענה שפייסבוק ניסתה "להסתיר משהו" היא מוטעית. לפי המדווחים, רק כמה עובדים הגיבו במחיאות כפיים חרישיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים