אמזון – הבאה על כוונת החקירות של האיחוד האירופי

אחרי שקנס את גוגל ואפל וענקיות אמריקניות אחרות בסכומי עתק, האיחוד האירופי ונציבתו מרגרט וסטאגר פותחים גם בחקירה של התנהלות ענקית הקמעונאות אמזון ביבשת בכל הנוגע בתחרות הוגנת מול סוחרים המוכרים על הפלטפורמה

ארצות הברית. צילום אילוסטרציה: BigStock

חברות הטכנולוגיה הענקיות על הכוונת של האיחוד האירופי (EU) והגוף הביצועי שלו, הנציבות האירופית (EC).

האיחוד כבר חקר ואף קנס את מיקרוסופט (Microsoft), אינטל (Intel), גוגל (Google), ואפל (Apple) – הנפגעת הגדולה שלו, שזה עתה נתבשרנו שהעבירה את סכום העתק, 14.3 יורו, לקופת אירלנד אבל שערעורה על הדין עדיין בהליך משפטי – הגיע תורה של מי שהפכה בשנים האחרונות לאחת ממפלצות הכסף הגדולות בעולם – קמעונאית האונליין אמזון (Amazon).

בלומברג (Bloomberg) מדווח כי הנציבות השיקה חקירה ראשונית על האופן שבו אמזון אוספת מידע על מכירות שבוצעו על ידי המוכרים השונים ב-Amazon Marketplace, ובמסגרתה תבצע בדיקה האם ההתנהלות של אמזון מספקת לה יתרון לא הוגן כאשר היא מוכרת ישירות ללקוחות.

מה עושה הענקית עם הנתונים של מכירות הסוחרים?

במסיבת עיתונאים שהתקיימה השבוע (ד') בבריסל, הסבירה מרגרט וסטאגר, נציבת התחרות של האיחוד, כי "השאלה פה היא על הנתונים", שאמזון אוספת מסוחרים קטנים באתר שלה. "האם אתם גם משתמשים אז בנתונים האלה בכדי לעשות את החישובים שלכם – מה הדבר הגדול החדש, מה זה מה שאנשים רוצים, איזה סוג של הצעות הם אוהבים לקבל, מה גורם להם לקנות דברים? זה גרם לנו להתחיל בחקירה ראשונית", הבהירה הנציבה.

לא ברור עדיין איזה ממצאים יעלו החקירות של האיחוד האירופי והאם אלו יובילו לתביעה נגד הענקית. אמזון – שנחשבת כידוע כיעד שכיח בעבור מתקפות של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שטען בעבר שהיא "לא משלמת מסי אינטרנט", ושכעת סופגת ביקורת קשה גם מהצד השני של המפה הפוליטית בארה"ב, כשהדמוקרט בארני סנדרס טוען שהיא משלמת מעט מדי לעובדיה הזוטרים ומזניחה אותם ואת מחויבויותיה הסוציאליות כלפיהם – בטוח לא תשמח למצוא את עצמה מסובכת בענייני הגבלים עסקיים באירופה. במיוחד לנוכח הקשיחות של האיחוד עם אחיותיה, הענקיות האמריקניות האחרות הפועלות ביבשת.

יצוין כי המוכרים שמהווים גורמי צד שלישי הם חלק חשוב בהכנסות של אמזון, והניבו הכנסות של 9.7 מיליארד דולר ברבעון השני של 2018, עלייה של 40% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

אבל אפילו חובביה המובהקים של אמזון, שכמו ענקיות הטכנולוגיה האחרות מארה"ב מוצאת עצמה פתאום תחת חקירה מטעם האיחוד האירופי, כנראה יודו שלא יזיק לחקור אותה ולהשית עליה קצת פיקוח, ואפילו אם רק בכדי להבטיח שאינה מנצלת לרעה את כוח השוק העצום שלה על מנת לפגוע בצרכנים ובסוחרים כאחד.

אמזון טרם הגיבה לידיעה על החקירה.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים