מחקר: אפליקציות לא מאזינות לנו – הן מציצות לנו!

חוקרים שהחליטו לבדוק האם יש אמת מאחורי תאוריית הקונספירציה הטוענת שאפליקציות כמו פייסבוק מצותתות לנו בכדי לשלוח פרסום ממוקד, הגיעו למסקנות שאין דברים בגו ● אבל מצד שני הם טוענים שנעשה דבר אחר - יישומים לוכדים צילומי מסך בחשאי

מי צילם את המסך שלי? אילוסטרציה: BigStock

מדובר בתיאוריית קונספירציה שהעיסוק בה נרחב כבר מזה זמן רב: מישהו מזכיר רצון או כוונה לצאת לחופשה בסביבה של הטלפון שלו והדבר הבא שקורה – הוא מתחיל לקבל פרסומות לטיסות, למלונות ולחבילות נופש בפייסבוק (Facebook) שלו.

אמצעי תקשורת כבר הציגו ניסויים שונים בנושא – כך למשל בתחקיר שהציגה תכנית הטלוויזיה "חי בלילה" בהגשת נדב בורשטיין ניסיון לבחון האם פייסבוק מאזינה לשיחות האישיות שלנו מחוץ לאפליקציה וטענה שהדבר בהחלט מתרחש. אלא שלמעשה, בלי יותר מדי ראיות, רבים כיום מאמינים שהסמארטפונים שלהם בכלל, והיישום של פייסבוק בפרט, מקשיבים להם בחשאי על מנת לאסוף מידע לצורך פרסום ממוקד.

בדיוק את התיאוריה הזו החליטה לבחון חבורה של אנשי אקדמיה למדעי המחשב באוניברסיטת נורת'איסטרן (Northeastern University) בבוסטון, מסצ'וסטס. אחרי שנה שלמה של מחקר, הם טוענים שלא מצאו ראיות המרמזות כי הטלפונים החכמים שלנו אכן מבצעים האזנות או מצותתים לדברינו או לשיחות שלנו, אבל מה שהם מצאו במקום הוא לא פחות מטריד – קונספירציה חדשה לגמרי שבטבורה הגילוי: פייסבוק אוספת צילומי מסך מהניידים שלנו.

המחקר המעמיק לא התמקד רק בפייסבוק, אלא בחן כמה אלפי אפליקציות בניסיון להבין האם הן משתמשות בסתר במיקרופון של הטלפון בכדי להקליט אודיו של שיחות שמתבצעות ליד המכשיר. 17,260 יישומי אנדרואיד פופולריים היו במעקב על 10 מכשירי אנדרואיד, באמצעות תוכנית אוטומטית שבדקה ורשמה את קבצי המדיה שהתקבלו מכל יישום. היישומים כללו בין השאר, ומן הסתם, גם את פייסבוק וכן יותר מ-8,000 אפליקציות ששולחות מידע אל ענקית המדיה החברתית.

צילומי מסך עברו לחברת אנליטיקה ישירות מהנייד

ממצאי החוקרים לא גילו אף לא מקרה אחד שבו היישומים הפעילו את המיקרופון של הטלפון או שלחו קבצי אודיו ממנו, כך על פי Gizmodo. אלא שבמקום זאת נחשף כי אפליקציות מסוימות עשו צילומי מסך ושיתפו אותם עם צדדים שלישיים.

כך לדוגמה, היישום GoPuff – העוסק במשלוחי מזון מהיר – צילם מסכים של אינטראקציות שקיים המשתמש עם האפליקציה ושלח אותם אל חברת ניתוח המידע הסלולרי Appsee. לדברי החוקרים, אמנם ייתכן שהמפתחים משתמשים בחברות אנליטיקה בכדי לפקח ולשפר את ביצועי האפליקציה, אך מדיניות הפרטיות של GoPuff לא הזכירה זאת או התריעה בפני הלקוחות על המהלך. כאשר החוקרים יצרו קשר עם GoPuff, החברה דיווחה בתגובה על עדכון מדיניות הפרטיות שלה, בכדי לארגן לעצמה את הגיבוי הנכון מול המשתמשים, שכלל לא היו מודעים למתרחש.

יצוין כי הצוות החוקר הודה שלמחקר יש מגבלות וכי אין לו טענה חד-משמעית שהאפליקציות אף פעם לא מאזינות ומקליטות אואדיו של המשתמשים – הוא פשוט לא מצא כל עדות לכך.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים