תחקיר: פייסבוק אפשרה לחברות ענק גישה למידע על משתמשים

על פי דיווח של הניו-יורק טיימס, ענקית הרשתות החברתיות יצרה שותפות שבמסגרתה חלקה נתוני משתמשים שלה עם אפל, סמסונג ועוד עשרות יצרניות מכשירים אחרים ● הדברים מעלים חששות חדשים לגבי הגנות הפרטיות מטעמה ● פייסבוק הכחישה וסייגה את הדיווחים בפוסט שפרסמה

פייסבוק. אילוסטרציה: Pe3check, Bigstock

אז מה עוד נגלה בנושא האחריות של הרשתות החברתיות בכלל, ופייסבוק (Facebook) בפרט, על הנתונים האישיים שלנו? על פי דיווח של הניו יורק טיימס (New York Times), לפייסבוק היו במשך מספר שנים שותפויות עם לפחות 60 יצרניות של מכשירים, כולל ענקיות טכנולוגיה כגון אפל (Apple), אמזון (Amazon), מיקרוסופט (Microsoft), סמסונג (Samsung) ו-Blackberry לצורך שיתוף נתונים.

הדיווח טוען כי פייסבוק העניקה גישה של צד שלישי לחברות אלו, על מנת להוציא אליהן נתונים אישיים של משתמשים, בזמן שלפני שהיישומים שלה היו זמינים בעבור מכשירי iOS ואנדרואיד. עסקאות אלו נחשדות כהפרה של צו הסכמת הסחר הפדרלי לשנת 2011, כך על פי העיתון, עניין שפייסבוק הכחישה מכל וכל.

ראוי לציין שענקית הרשתות החברתיות טענה בעבר כי פעילויות שיתוף נתונים עם מפתחי צד שלישי הסתיימו עד 2015, אך יצרניות המכשירים האלקטרוניים הוחרגו מהדברים. פייסבוק טוענת כי שותפויות שיתוף הנתונים האלה היו שונות מהגישה שניתנה למפתחים, וכי יצרני החומרה נחשבים "להרחבות" (extensions) שלה. אבל מומחי אבטחה הביעו דאגה לגבי פעילויות שכאלה.

נכון להיום, לפי הדיווח, על אף ש-22 מעסקאות השיתוף נסגרו בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), חלקן עדיין נותרו בתוקף.

היקף מאסת הנתונים שהענקית שיתפה עם עמיתותיה לתחום אינו ברור כרגע, אך גישה פרטית לנתונים אפשרה לחברות כמו אפל להציע תכונות רבות של פייסבוק למשתמשים, כגון היכולת לפרסם תמונות ישירות מהמכשיר, וזאת בכלל מבלי לפתוח את אפליקציית פייסבוק. עסקאות שיתוף נתונים אלו אפשרו לחברות גישה למידע אישי על המשתמשים, כגון מצב היחסים שלהם, היסטוריית העבודה, ימי ההולדת, השקפות דתיות ופוליטיות ואפילו מידע של חברים בפייסבוק, כך חשף הטיימס. מה שחמור יותר הוא שמקבלי המכשירים יכלו לגשת לנתונים של חברים אשר לפי הדיווחים חסמו את פייסבוק מהאפשרות לשיתוף המידע האישי שלהם עם צדדים שלישיים.

פייסבוק: מאשרים אך לא מסכימים

בפייסבוק מאשרים חלק מהממצאים שעולים מהדיווח, אולם אימי ארכיבורג, סגנית נשיא בחברה, פרסמה בעקבותיו פוסט שכותרתו "למה אנחנו לא מסכימים עם הניו-יורק טיימס". היא טענה כי החברה אמנם חולקת את ה-"דאגות" שהעלה הדיווח לגבי דברים שנעשו "בעבר", אך לא מסכימה עם המסקנות שלו באשר למצב כיום.

ארכיבורג כתבה כי "קשה כבר לזכור, אבל בעבר לא היו חנויות אפליקציות וחברות כמו פייסבוק, גוגל (Google) וטוויטר (Twitter) נאלצו לעבוד ישירות מול מערכות ההפעלה ויצרני המכשירים כדי שהמוצרים שלהן יגיעו לצרכנים. זה לקח הרבה זמן ופייסבוק לא יכולה הייתה להגיע לכל אחד".

"על מנת לגשר על הפערים האלה, נאלצנו לבנות ממשקי API ששולבו במכשירים. בעשור האחרון השתמשו בהם כ-60 חברות, כולל אמזון (Amazon), אפל, HTCבלקברי (Blackberry), מיקרוסופט וסמסונג", הוסיפה.

לדבריה, "בהתחשב בעובדה שממשקי ה-API האלה אפשרו לחברות אחרות ליצור מחדש את חוויית הפייסבוק (או, במילים פשוטות, גישה לנתוני המשתמשים – י"ה), פיקחנו על כך באדיקות מהיום שהם יצאו. השותפים האלה חתמו אתנו על הסכמים שמנעו מהם מלהשתמש במידע למטרות אחרות משיפור חוויית השירות בפייסבוק. הם לא יכולים היו להטמיע את הפיצ'רים של פייסבוק במכשיר של המשתמש בלי הסכמתו. וצוותי השותפים וההנדסה שלנו אישרו שזה אכן בוצע".

"הטענות על גישה למידע של החברים – לא נכונות"

ארכיבורג הדגישה ש-"בניגוד לטענות שהועלו בניו-יורק טיימס, המידע על החברים של המשתמש, כגון תמונות, לא היה נגיש (לגורמי צד ג' – י"ה) במכשירים אלה ואנחנו לא מודעים לכל תלונה שהיא מצד החברות האלה".

התחקיר הנוכחי התפרסם יותר מחודשיים לאחר תחקירים בערוץ 4 הבריטי ובאמצעי תקשורת אחרים, שבהם צוין שקיימברידג' אנליטיקה נחשפה למידע על עשרות מיליוני משתמשי פייסבוק ועשתה בו שימוש לטובת קמפיינים פוליטיים, ובמרכזם הקמפיין לבחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. לדברי ארכיבורג, המצב שאליו מתייחס התחקיר של הניו-יורק טיימס "שונה מאוד מממשקי ה-API הציבוריים שבהם השתמשו מפתחים כמו אלכס קוגן (שמכר את המידע שאסף לקיימברידג' אנליטיקה – י"ה). מפתחי צד שלישי אלה לא הורשו להציע גרסאות של פייסבוק לאנשים ובמקום זאת, בנו דברים חדשים באמצעות המידע שהמשתמשים חלקו עימם".

היא ניסתה להרגיע בציינה ש-"עכשיו, כשמערכות iOS ואנדרואיד (Android) מאוד פופולריות, הרבה פחות משתמשים ב-APIs האלה. לכן הכרזנו באפריל שאנחנו משביתים את הגישה אליהם. כבר סיימנו את השותפויות עם 22 מהחברות הללו".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים