חמש סיבות מדוע הרובוטים לא ישתלטו על העולם

"בסוף מלחמת העולם השנייה נאמר שמכוניות מעופפות ממש מעבר לפינה - אבל עשורים אחר כך, לא נראה שהתקרבנו בהרבה לכך או לשאר התחזיות שנאמרו", כך לדברי חוקרי רובוטיקה מדנמרק, הסבורים שהתגברות על בעיות יסודיות בתחום הרובוטיקה תיקח עשרות שנים

בפיתוח. רובוט דמוי אדם של טסלה. צילום אילוסטרציה: Phonlamaiphoto/BigStock

"מדענים ידועים בכך שיש להם תחזיות דרמטיות לגבי העתיד – ורובוטים מרושעים נמצאים שוב באור הזרקורים עכשיו כשהבינה המלאכותית הפכה לכלי שיווק לכל מיני מוצרים שונים", כך כותבים פרופ' נורברט קרוגר  מהאוניברסיטה של דרום דנמרק, ועמיתו אולה דולריאיס, מרצה לרובוטיקה אף הוא מאוניברסיטת דרום דנמרק, במאמר שהופיע באתר החדשות המקוון The Conversation, המסתמך על מקורות אקדמיים.

"בסוף מלחמת העולם השנייה, נאמר שמכוניות מעופפות ממש מעבר לפינה וכל בעיות האנרגיה ייפתרו באמצעות אנרגיית היתוך עד סוף המאה העשרים. אבל עשורים אחר כך, לא נראה שהתקרבנו בהרבה לכך שאפילו אחת מהתחזיות האלה תתגשם. אז מה כל הדיבורים האלה – שמזינים אותם אנשים כמו איל החלל אילון מאסק – שהרובוטים ישתלטו על העולם?

כזכור, במהלך 2017 התבטא מאסק מספר פעמים בנושא והביע את חששותיו. באחד המקרים אף אמר כי "הבינה המלאכותית היא גורם סיכון קיומי לציוויליזציה האנושית".

סיכון בסיסי לקיום הציווליזציה האנושית

"נחשפתי לפיתוחי AI המתקדמים ביותר, ואני סבור שכולם צריכים להיות מודאגים", אמר מאסק בכנס איגוד מושלי המדינות בארצות הברית. "AI מהווה סיכון בסיסי לקיום הציווליזציה האנושית בדרך שבה תאונות דרכים, התרסקות מטוסים, תרופות מקולקלות או מזון גרוע לא מסוגלים לעשות – הגורמים הללו הזיקו ליחידים בתוך החברה, כמובן, אך הם לא היו כה מזיקים לחברה כולה".

לפי מאסק, חלק חשוב בפתרון הוא נקיטת אמצעים מונעים ופיקוח רגולטורי. "בינה מלאכותית היא מקרה נדיר שבו אני סבור שאנו זקוקים לרגולוציה יוזמת ולא לזו שמגיבה". לדברי מאסק, זו הסיבה שהיה שותף בייסוד העמותה Open AI, כדי שזו תסייע. יש לציין שמאסק עצמו משתמש בבינה מלאכותית במכוניות טסלה (Tesla) ובמשגרים והחלליות של SpaceX.

הפסימיסטים חוזים שרובוטים יסכנו משרות ברחבי העולם, ולא רק בייצור תעשייתי. הם טוענים שעיתונאים רובוטים, רופאים רובוטים ועורכי דין רובוטים – יחליפו מומחים אנושיים. וכתוצאה מקריסת המעמד הבינוני, יהיו עוני המוני ואי-יציבות פוליטית.

האופטימיים חוזים גן עדן חדש שבו אפשר יהיה להתגבר על כל הבעיות המשעממות של יחסים בין בני אדם על ידי חיים מושלמים עם בני זוג רובוטיים הניתנים להחלפה בקלות, שימלאו את הצרכים הבסיסיים שלנו וגם את הכמיהות העמוקות ביותר. "עבודה" – תהפוך לרעיון עתיק.

"אבל הפסימיסטים יכולים להירגע והאופטימיסטים צריכים להרגיע", אמרו החוקרים. "כמומחים בתחום הרובוטיקה, אנחנו מאמינים שרובוטים יהיו הרבה יותר נראים בעתיד, אבל – לפחות בשני העשורים הבאים – ניתן יהיה לזהות אותם בבירור כמכונות. זאת משום שיעבור עוד זמן רב לפני שרובוטים יוכלו להשתוות לכמה מיומנויות אנושיות בסיסיות".

הנה חמש סיבות מדוע רובוטים לא עומדים להשתלט על העולם:

ידיים כמו של בני אדם

המדענים רחוקים מלשכפל את המורכבות של הידיים האנושיות. הידיים של הרובוטים שבשימוש כיום ביישומים אמיתיים – מגושמות. הידיים היותר מתוחכמות שמפתחים במעבדות לא מספיק חסונות וחסרות את המיומנות (dexterity) של הידיים האנושיות.

מגע אנושי? אילוסטרציה: vectorfusionart/BigStock

מגע אנושי? אילוסטרציה: vectorfusionart/BigStock

חוש המגע

אין שווה ערך טכני לעור המרשים של בני אדם ובעלי חיים שכולל מגוון של חיישני מגע/ מישוש. החוש הזה נחוץ  למניפולציה מורכבת. וגם, התחכום של התוכנה שמעבדת את הקלט מהחיישנים ברובוטים, רחוק מאוד מהמוח האנושי כשמדובר בפירוש ותגובה למסרים שמתקבלים מחיישני המגע.

רובוטית השנה. סופיה. צילום: ביזנס ויקי, מתוך ויקיפדיה

רובוטית השנה. סופיה. צילום: ביזנס ויקי, מתוך ויקיפדיה

שליטה במניפולציה

אפילו אם יהיו לנו ידיים מלאכותיות שמשתוות לידיים האנושיות ועור מלאכותי מתוחכם, עדיין נצטרך יכולת לתכנן איך לשלוט בהן כדי לטפל בעצמים באופן שבני אדם עושים זאת. לילדים אנושיים לוקח שנים כדי לעשות זאת ומנגנוני הלמידה לא מובנים.

דור העתיד פוגש את העתיד. צילום: YakobchukOlena/BigStock

דור העתיד פוגש את העתיד. צילום: YakobchukOlena/BigStock

אינטראקציה בין בני אדם ורובוטים

האינטראקציה בין בני אדם מבוססת על מערכות מתפקדות היטב של זיהוי דיבור ועצמים, וגם על חיישנים אחרים כמו ריח וטעם וחוש המישוש. הייתה התקדמות משמעותית בזיהוי דיבור ועצמים, אבל עדיין אפשר להשתמש במערכות של היום רק בסביבות מבוקרות למדי כשנחוצה מידה רבה של תכנות.

מי צריך עזרה? צילום: singulyarra/BigStock

מי צריך עזרה? צילום: singulyarra/BigStock

התבונה האנושית

לא כל מה שאפשרי מבחינה טכנית צריך לבנות. התבונה האנושית יכולה להחליט לא לפתח באופן מלא רובוטים כאלה, בגלל הנזק הפוטנציאלי שלהם לחברה. אם, עשורים רבים מהיום, יתגברו על הבעיות הטכניות שנזכרות לעיל כך שאפשר יהיה לבנות רובוטים דמויי-אדם מורכבים, עדיין אפשר יהיה למנוע שימוש לרעה באמצעות תקנות.

לסיכום, אמרו שני החוקרים כי "אנחנו מתכננים רובוטים שאנחנו מקווים שיפעלו במוסדות שמטפלים בזקנים עד 2022. ישתמשו ברובוטים האלה כדי לפתור מטלות חוזרות שמעורבת בהן אינטראקציה בין אנשים ורובוטים, כמו שינוע כביסה ופסולת, להציע לאנשים מים או להנחות אותם לשולחן ארוחת הבוקר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים