קיימברידג' אנליטיקה משיבה אש: "פייסבוק היא הבעיה – לא עשינו רע"

קיימברידג' אנליטיקה טוענת כי היא מחקה נתונים, כפי שהתחייבה, וכי ''רק'' 30 מיליון משתמשים מתוך כלל 87 המיליון - נפגעו בשל פעילויותיה

מלחמה עד הסוף. אילוסטרציה: sandramatic/BigStock

קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) הנמצאת במרכז שערוריית דליפת המידע של עשרות מיליוני המשתמשים של פייסבוק (Facebook), משיבה אש.

קיימברידג' אנליטיקה היא חברת ייעוץ פוליטי בריטית. היא נחשפה לאור הזרקורים אחרי שפורסם שהיא השתמשה במידע אישי של כ-50 (מספר שעלה לאחר מכן ל-87) מיליון משתמשי פייסבוק לטובת קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ לבית הלבן. היא עשתה זאת בלא הסכמתם או ידיעתם. החברה, שבינתיים הושעתה מפייסבוק, מכחישה שנעשה שימוש בנתונים במהלך הקמפיין.

החברה נוסדה ב-2013 ונמצאת בבעלות חלקית של משפחת המיליארדר השמרן ריצ'ארד מרסר, חברו של טראמפ. יתרה מזאת, מי שייסד אותה יחד עם מרסר הוא סטיב באנון, היועץ המרכזי של טראמפ במהלך הקמפיין ולשעבר אסטרטג ראשי בבית הלבן.

כשנה בלבד לאחר הקמתה, אספה קיימברידג' אנליטיקה, על פי החשד, מידע על עשרות מיליוני משתמשים והייתה מעורבת ב-44 קמפיינים בבחירות האמצע בארצות הברית. מטרת איסוף המידע הייתה לבנות מודלים התנהגותיים, שבעזרתם היא תוכל לשלוח מסרים לבוחרים פוטנציאליים, במהלך הקמפיינים.

כעת החברה נחושה למסור את הגרסה שלה לאירועים, לפני שמארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית, יעיד הערב (ג') בקונגרס. החברה פרסמה "סדרת עובדות", הקוראת תיגר על חלק מההאשמות נגדה.

"אלה הם החיים הדיגיטליים שלך"

באופן לא מפתיע, זה מתחיל בהתעקשות כי היא לא עשתה דבר לא חוקי. איסוף המידע, כזכור, התבסס על בוחן אישיות שפיתח ובנה ד"ר אלכסנדר קוגן מאוניברסיטת קיימברידג', ובפרשה הזו גם על אפליקציה שפיתח לפייסבוק בשם thisisyourdigitallife, משמע – "אלה הם החיים הדיגיטליים שלך".

אלא שמתוך 50 מיליון המשתמשים שאת המידע עליהם הוא אסף, רק 270 אלף אישרו לד"ר קוגן גישה למידע האישי שלהם. זאת, לאחר שנמסר להם כי הנתונים ישמשו רק למחקר אקדמי. אלא שעל פי קיימברידג' אנליטיקה, "כל הנתונים על משתמשי פייסבוק הושגו באופן חוקי – ולא באופן לא חוקי, או בלתי הולם. אנו אוספים נתונים רק בהסכמה מודעת של המשתמשים".

עוד טוענת קיימברידג' אנליטיקה כי היא לא השתמשה בנתונים שנאספו במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית, או במשאל העם שנערך בבריטניה בדבר היציאה מהאיחוד האירופי במשותף – הברקזיט. לדבריה, בארצות הברית, היא הסתמכה על נתונים של רישומי הבוחרים, נתונים שהגיעו מ-"מתווכי נתונים מסחריים", ונתונים הנמצאים בהסכמה בדבר השימוש בהם. בבריטניה, טענה החברה, היא קיבלה נתונים מקבלני משנה של חברות המטפלות במידע, אבל לא עשתה פעולה כלשהי עבור אתרים התומכים או מתנגדים לברקזיט. החברה גם הדגישה כי חל בלבול בשמות החברות אם שלה.

בשולי הצהרתה של קיימברידג' אנליטיקה מצוי טיעון עצוב. לדבריה, החברה עוברת בקרות בימים אלה, על מנת להוכיח את טענתה כי היא מחקה נתונים כפי שהתחייבה, וכי "רק" 30 מיליון משתמשים מתוך כלל 87 המיליון – נפגעו בשל פעילויותיה.

סקס, שקרים ופוליטיקאים

ניתן להטיל ספק בקבילות ההודעות של החברה. השיטות השנויות במחלוקת של קיימברידג' אנליטיקה לא מסתיימות כאן: בתחקיר של ערוץ 4 הבריטי, ששודר לפני החג, נמצא שמנהלים בחברה ניסו למכור ללקוחות הפוליטיקאים שלהם שיטות קמפיין, חלקן "מלוכלכות" – על מנת להביא להפסדם של פוליטיקאים בדרכים לא כשרות, כגון באמצעות תיעוד של קבלת שוחד וסקס. זאת, על מנת שהלקוחות ישתכנעו לשכור את שירותיה.

כך, היא התגאתה ביכולתה להקליט פוליטיקאים יריבים בעת שמציעים להם שוחד; לשלוח נערות פיתוי לפוליטיקאים יריבים; ובהפצת פייק ניוז באופן נרחב ברשת.

בתחקיר של ערוץ 4, נראה אלכסנדר ניקס, מנכ"ל קיימברידג' אנליטיקה, שלאחר חשיפת הפרשה הושעה מתפקידו, מתאר כיצד ניתן להשתמש ביכולות איסוף מודיעין ישראליות על מנת להשיג מידע על בוחרים ולאחר מכן להכפיש פוליטיקאים. בנוסף לכריית מידע מפייסבוק, ניקס ומארק טורנבול, מנהל החטיבה הפוליטית בחברה, דיברו לפני המצלמה הנסתרת על עוקצי שוחד, "מלכודות דבש" ומעשי ריגול המכוונים נגד פוליטיקאים – שנעשים בעזרתם של בוגרי ארגוני הריגול בישראל ובבריטניה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים