"חשוב שהתעשייה הישראלית תאמץ חדשנות – כדי להגדיל את הפריון"

שיחה עם איתן יודלביץ', מנכ"ל קרן בירד הישראלית-אמריקנית, על הקרן, שיתוף הפעולה בין הגורמים משתי המדינות והקריטריונים שלפיהם היא מחליטה האם להשקיע בפרויקט מסוים או לא

איתן יודלביץ', מנכ"ל קרן בירד. צילום: סטודיו איריס תל אביב

"העתיד הטכנולוגי מביא אתו שימוש הולך וגובר בבינה מלאכותית ועיבוד מסיבי וחכם של נתונים, בכל תחומי החיים. מדובר בתוצאה של עשרות שנים של פיתוח באקדמיה והשקעות בתעשייה. בהיבט הישראלי, חשוב שהתעשייה המקומית תאמץ את החדשנות והטכנולוגיה, כאחד האמצעים המרכזיים לשיפור הפריון", כך אמר איתן יודלביץ', מנכ"ל קרן בירד הישראלית-אמריקנית.

בירד היא אחת הקרנות הוותיקות בארץ: היא הוקמה ב-1977, כדי לקדם פרויקטים משותפים לחברות ישראליות ואמריקניות. הייתה זו הקרן הראשונה שהקימה ישראל בשיתוף פעולה עם מדינה אחרת, ומאז באו רבות נוספות. זו גם הקרן הגדולה ביותר של ישראל עם מדינה אחרת: מאז הקמתה אושרו כ-800 פרויקטים שהניבו הכנסות של למעלה משמונה מיליארד דולר. מדי שנה הקרן מאשרת כ-20 פרויקטים, ולא מכבר דווח כי היא אישרה תשעה פרויקטים משותפים לישראל ולארצות הברית, בהשקעה של 7.75 מיליון דולר.

יודלביץ' פירט בראיון לאנשים ומחשבים את הקריטריונים שלפיהם משקיעה הקרן: "חדשנות טכנולוגית של הפרויקט המוצע, פוטנציאל מסחרי, מידת שיתוף הפעולה במו"פ והסינרגיה בין השותפים". לדבריו, "כל פרויקט שמוגש לבירד עובר הערכה מקצועית – הן על ידי הצד האמריקני והן על ידי הצד הישראלי".

האם אתם מתמקדים בטכנולוגיות מסוימות?
"אין לנו העדפות לסוג זה או אחר של טכנולוגיה. אנחנו בוחנים כל פרויקט לגופו של עניין, בודקים את ההיתכנות הטכנולוגית והמסחרית שלו ועל סמך זה מאשרים השקעה בו – או לא".

כיצד אתם מאתרים פרויקטים או שהם מאתרים אתכם?
"קרן בירד מקיימת פעילות מגוונת בישראל ובארצות הברית כדי להביא לידיעת החברות משתי המדינות הזדמנויות למימון פרויקטים משותפים. נציגי הקרן נפגשים עם מנהלי חברות באופן שוטף, מקיימים אירועים ומופיעים בפורומים שונים, ופועלים לחיבור בין חברות ישראליות ואמריקניות".

יודלביץ' ציין כי "בנוסף למסלול העיקרי, יש לנו שתי תכניות – בתחום האנרגיה (BIRD Energy) ובתחום הטכנולוגיות עבור מגיבים ראשונים (BIRD HLS/First Responders). למשל, בקרוב נקיים אירוע בארץ לקידום שיתופי פעולה בין חברות ישראליות ואמריקניות לפיתוח טכנולוגיות עבור מגיבים ראשונים".

הוא ציין כי הקרן מקיימת שיתוף פעולה הדוק עם רשות החדשנות, בין היתר משום שאחד היו"רים של בירד הוא יו"ר הרשות, ד"ר עמי אפלבאום. כמו כן, הבוחנים הישראליים של הפרויקטים הם מטעם רשות החדשנות.

מה היה ההיקף הכספי של הקרן כשהוקמה לפני 41 שנים וכמה הוא כיום?
"ההיקף של הקרן התמידית (Endowment) עמד במקור על 60 מיליון דולר והוגדל ב-1984 ל-110 מיליון. בשנים האחרונות הועלתה יכולת המימון של הקרן ביותר מ-50%, עם הקמת התכניות החדשות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים