"תשתית ענן איתנה – מרכיב חיוני לערים חכמות ולשיתופיות"

לדברי אור רוזן, AWS ישראל, "את הררי המידע הנוצר יש לאחסן באופן מאובטח" ● "יכולת הגידול של הענן מייתרת את הצורך הבלתי-פוסק בשדרוג נפח האחסון בשל הגידול בהיקף הנתונים" ● "יכולות האנליטיקה בענן חשובות גם כן"

"התבססות על תשתית מחשוב ענן איתנה וחסונה מהווה מרכיב חיוני המאפשר בניית ערים חכמות ושיתופיות. הדבר חשוב במיוחד כי הערים החכמות צפויות לייצר מדי חודש נתונים בהיקף של פטה-בייטים", כך אמר אור רוזן, מנהל תחום תאגידים, אמזון ווב סרביסס (AWS).

על פי רוזן, "ערים חכמות טומנות בחובן הבטחה גדולה שנים רבות, אך הן מתחילות להתעצב רק בזמנים אלו. זאת כי כיום יש יכולות רשתיות, מערכות ותשתיות IT שלא היו בעבר. אלו בשורות טובות לעיריות ולממשלות, כמו גם לאזרחים, שחייהם הופכים קלים יותר בעבודה וביומיום הודות לערים המקושרות".

"הענן משחרר את מלוא הפוטנציאל לערים חכמות", ציין רוזן. "את כל הררי המידע הנוצר יש לאחסן באופן מאובטח. יכולת הגידול של הענן מייתרת את הצורך הבלתי-פוסק בשדרוג נפח האחסון בשל הגדול בהיקף הנתונים. יכולות האנליטיקה בענן חשובות גם כן, בעזרתן ניתן לנתח מאגרי נתונים בהיקפים אדירים, כמעט בזמן אמת, לטובת שיפור תנאי המחיה של התושבים".

כך, אמר, "שיקגו הייתה אחת הערים הראשונות שהטמיעה חיישנים ברחבי העיר למדידה רציפה של איכות האוויר, עוצמת האור, עוצמת הרעש, מידת החום, כמות המשקעים, חוזק הרוח ועומס התחבורה. הנתונים מהחיישנים הללו זורמים לענן, שם הם מנותחים למציאת דרכים לשיפור חיי התושבים. בנוסף, מאגרי הנתונים הללו מונגשים לחוקרים, מפתחים ויזמים, כדי למצוא דרכים חדשניות לניתוחם".

"ליישום תפיסת האינטרנט של הדברים נדרשת פריסה רחבה של חיישנים. הבעיה שגישה זו מחייבת השקעה משמעותית בחיישנים ייעודיים", ציין רוזן, "כחלופה, ניתן למנף חיישנים שכבר קיימים בערים. כך, בתחום חניה חכמה, אנשים יכולים לאתר מקומות חניה פנויים בקרבתם באמצעות אפליקציה ניידת, או בשימוש במצלמות וידאו שכבר קיימות".

מידע מכל מקום

"דרך נוספת למינוף תשתיות קיימות", אמר רוזן, "היא חיבור חיישן זול ובעל צריכת חשמל נמוכה לאוטובוס או לעמוד תאורת רחוב, ובכך להפוך אותו להתקן איסוף מידע".

"בעיר גדולה, אוטובוסים או מוניות המצוידים בחיישנים, יכולים לאסוף נתונים במהלך נסיעה ברחבי העיר: מידע על התנועה, רמת CO2 באוויר, טמפרטורה ועוצמת הרעש. באמצעות כלי אנליטיקה בענן, ניתן לנתח את המידע ולהסיק מסקנות (אקסטרפולציה), שיסייעו לקבוע היכן יש פקקי תנועה או תאונות דרכים, או היכן רמות זיהום האוויר מגיעות לרמות שאינן בטוחות, וליידע את התושבים על כך באפליקציה ניידת. הדבר דומה לביצוע סריקת MRI לעיר בזמן אמת.

חדשנות במיקור-חוץ

"כדי לטפח עיר שיתופית וחכמה יותר", אמר רוזן, "ניתן גם לפרסם מאגרי הנתונים לציבור הרחב. כך, שיקגו פרסמה גיליון Excel המכיל תאריך, תיאור כללי ונקודות ציון ברחובות שעומדים לנקות. בשיקגו, כלי רכב שיחנו ברחוב האמור בשעה המוגדרת – ייגררו ובעליהם יספגו קנסו. כך, מפתחים עצמאיים משתמשים במאגר הנתונים לבניית אפליקציה שמראה מתי ינקו רחוב מסוים ומתריאה בדוא"ל על כך לתושבי האזור".

לדבריו, "שיתוף מאגרי הנתונים מעודד מפתחים עצמאיים ועסקים קטנים לתכנן אפליקציות משלהם, שאותן ניתן למכור תמורת סכום צנוע, או לאפשר ליוצריהן ליהנות מהכנסות מפרסומות. אנו כבר רואים דוגמאות להתבססות של חדשנות במיקור-חוץ שכזו".

"בפיטרבורו שבבריטניה הותקנו תחנות מזג אוויר בבתי הספר בעיר. החיישנים משמשים בו-זמנית לניטור הפעילות המטאורולוגית והאקלימית. ניתן להשתמש בנתונים הנאספים במגוון תחומים, להרחבת תוכנית הלימודים. שיתוף הנתונים נתן אפשרות למפתחים למנף אותם, וסייעו להתגבר על מחסור במפתחים ייעודיים העובדים במועצת העיר".

התושבים הופכים למפתחי אפליקציות

עיר חכמה אמיתית, אמר רוזן, "היא עיר שיתופית הכוללת לא רק חיישנים שאוספים נתונים, אלא גם תושבים מעורבים, שעוזרים באיסוף הנתונים ובייעול המערכת לטובת הכלל. ממשלות ועיריות צריכות לחשוב על ערים חכמות באופן בו ניתן לעשות שימוש חוזר בתשתית קיימת, כדי לסייע באיסוף נתונים".

"האזרחים הם לאו דווקא צרכני המידע: חלקם יכול ליצור אפליקציות באמצעות מאגרי הנתונים הנגישים. את המידע הזמין ניתן לנתח בענן מאובטח, דוגמת AWS. הדבר תורם לתועלת העיר וגם מגשים את ההבטחה הגלומה בערים החכמות – לאפשר לתושבים ליהנות מרמת חיים גבוהה יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים