פרצופיו הרבים של ה-CDO – חלק ג'

תפקיד המוביל הדיגיטלי הוא לנהל את תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגון ● מימוש תפקיד זה יכול להתבצע במספר צורות - מוביל דיגיטלי ייעודי, מינוי חבר הנהלה שיעסוק בכך בנוסף על תפקידו, או מינוי של צוות מנהלים בכירים שימלאו את התפקיד המדובר

רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר לחדשנות דיגיטלית ב-B-Digital. צילום: קובי קנטור

במאמר הקודם למדנו על מיפוי תפקידי ה-CDO השונים. בחלק זה נבין את צורות המימוש של תפקיד המוביל הדיגיטלי.

תפקיד המוביל הדיגיטלי הוא לנהל את תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגון. לצורך העניין, כל בעל תפקיד הנושא באחריות למימוש החזון והתאמת האסטרטגיה העסקית של הארגון לעידן הדיגיטלי, יקרא מוביל דיגיטלי.

כפי שנראה מיד, מימוש תפקיד המוביל הדיגיטלי יכול להתבצע במספר צורות – מוביל דיגיטלי ייעודי שייקרא CDO, מינוי חבר הנהלה שיעסוק בהובלה דיגיטלית בנוסף על תפקידו, או מינוי של צוות מנהלים בכירים שימלאו את התפקיד של מוביל דיגיטלי.

במקרה זה, כל בעל תפקיד בכיר הנושא באחריות ישירה להובלת הטרנספורמציה הדיגיטלית יקרא מוביל דיגיטלי.  התרשים הבא מציג חלק מצורות המימוש האפשריות:

צורות מימוש שונות של תפקיד המוביל הדיגיטלי

צורות מימוש שונות של תפקיד המוביל הדיגיטלי

תפקיד ייעודי בעל תואר  מוביל דיגיטלי או CDO – חלק מהארגונים החליטו למנות בעל תפקיד ייעודי חדש הנושא בתואר של מוביל דיגיטלי – CDO, ואחראי באופן כולל על תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגון.

בעל תפקיד חדש זה הינו בדרך כלל חבר הנהלה העוסק בכל זמנו בייזום, פיתוח ויישום מפת הדרכים הדיגיטלית של הארגון. הוא עובד בשיתוף פעולה עם כל חברי ההנהלה הבכירה האחרים.

בעל תואר תפקיד אחר – חלק מהארגונים החליטו למנות בעל תפקיד ייעודי שנושא בתואר שונה מתואר המוביל הדיגיטלי. למשל מנהל חדשנות ראשי (Chief Innovation Officer) או תואר עסקי אחר.

דוגמאות – המשנה למנכ"ל ומנהל חטיבת החדשנות בבנק הפועלים, סגנית נשיאה ומנהלת חטיבת הבנקאות הדיגיטלית בבנק לאומי, מנהל אגף דיגיטל בבנק דיסקונט שאחראי על פיתוח המוצרים והערוצים הדיגיטליים, CRM ועוד, מחלקת חדשנות ודיגיטל בבנק הבינלאומי. בחלק מהארגונים בעל תפקיד זה הוא חבר הנהלה ובחלק מהמקרים הוא מדווח לחבר הנהלה.

אחד מחברי ההנהלה ובנוסף על תפקידו – בחלק מהארגונים, המנכ"ל יכול להחליט שמפאת חשיבות הנושא הוא יוביל בעצמו את הטרנספורמציה הדיגיטלית.

בארגונים אחרים המנכ"ל יכול למנות את אחד מחברי ההנהלה האחרים להוביל את המהלך. המועמדים האפשריים הם סמנכ"ל השיווק, סמנכ"ל טכנולוגיות מידע או כל חבר הנהלה שהנושא נמצא בתחום העניין והאחריות שלו.

צוות הנהלה ייעודי בנוסף על תפקידם – בחלק מהארגונים המנכ"ל יכול להחליט שהוא מבקש להטיל את המשימה של הובלת הטרנספורמציה הדיגיטלית על צוות המורכב משניים (בתפיסת Two in a Box). צוות זה יכול להיות מורכב לדוגמה מסמנכ"ל השיווק וסמנכ"ל טכנולוגיות מידע.

צוות זה מוביל ביחד את המהלך כאשר החשיבה וגיבוש מפת הדרכים מתבצעת ביחד, ובהמשך כל אחד מהסמנכ"לים לוקח אחריות על הנושאים הקרובים לתפקידו המקורי. לדוגמה, סמנכ"ל השיווק יוביל מהלכי שינוי ופיתוח מוצרים חדשים כאשר במקביל סמנכ"ל טכנולוגיות המידע יבחר, יפתח, יישם ויתחזק את הטכנולוגיות הדיגיטליות.

במאמר הבא והאחרון בסדרה, נבדוק את עיקרי סקר המובילים הדיגיטליים של PWC.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים