אגד השלימה שדרוג 35 מערכות ליבה במיליוני שקלים

מדובר בשלב הראשון של פרויקט שבמסגרתו תשדרג החברה מאות מערכות ליבה, כחלק מהשינוי המבני-ארגוני שעובר עליה ● ישראל רום, מנמ"ר אגד: "הפרויקט מבוצע ללא פגיעה בנוסעים - וזה כלל לא מובן"

ישראל רום, מנמ"ר אגד

אגד השלימה בימים האחרונים את השלב הראשון בשדרוג מערכות הליבה שלה, התאמתן לעידן הדיגיטלי ובעיקר התאמה לשינוי המבני-ארגוני שהיא מבצעת בשנים האחרונות. עלות השלב הראשון היא מיליוני שקלים.

בחברת האוטובוסים יש מאות מערכות ליבה והתהליך יימשך בשנה הקרובה, תוך צמידות לקצב התקדמות השינוי המבני-ארגוני שהיא עוברת, על פי דרישת הממשלה. השינוי העיקרי הוא העברת הפעילות של כל המחלקות לפעילות של קווי עסקים ולמעשה ביטול מבנה הקואופרטיב של החברה.

לדברי ישראל רום, מנמ"ר אגד, שמוביל את התהליך, זהו המהלך הגדול ביותר שבוצע בארגון עד היום. "המהלך הזה נועד לאפשר תמיכה של התשתית הטכנולוגית ומערכות המידע בשינוי הארגוני, ההיסטורי, המתוכנן באגד", אמר.

הוא ציין שהתהליך החל לפני חצי שנה, כאשר עיקר העבודה היא חיבור בין המערכות הישנות, שחלקן מבוסס על מחשבי AS400, למערכות שמאפשרות את השינוי. "מאחר שאנחנו בסביבה דינמית, שעובדת סביב השעון, היינו חייבים לסנכרן את כל השינויים, ההתראות והתקנת החיבורים ולהעלות אותם לאוויר באותו היום", אמר רום. "למשל, ההתאמה של מערכת משאבי האנוש צריכה להיות חוצת ארגון, כדי שנהג האוטובוס יקבל את שכרו בזמן ומערך המוסכים ידע איזה אוטובוס מגיע ומתי – בעת ובעונה אחת".

"מערכות שחלקן בנות 35 שנים"

רום אמר שמרבית ההתאמות נעשו בסביבת אורקל (Oracle), בעזרת חברות שמתמחות בכך. "בנוסף, יש לנו מערכות מבוססות ענן של Salesforce, שגם הן צריכות להיות מחוברות למערכות הישנות, שחלקן בנות 35 שנים", ציין.

לדברי רום, בהמשך פרויקט ההתאמות והשדרוג עומד על הפרק שדרוג מערכת ה-BI ומחסן הנתונים מבוססי קוגנוס (Cognos) של יבמ (IBM) לסביבות אורקל ומיקרוסופט (Microsoft).

התהליכים הארגוניים מבוססים על השינויים הטכנולוגיים

אגד היא מוביל התחבורה הציבורית הגדול בישראל. היא מעסיקה כ-6,000 עובדים ומסיעה 1.6 מיליון נוסעים ביום.

לפני ארבע שנים קיבלה החברה החלטה לשנות את המבנה שלה ולעבור מקואופרטיב לחברה שעובדת על פי מרכזי עסקים. ההחלטה נובעת גם ממדיניות הממשלה, שמבקשת להעצים את התחרות בתחבורה הציבורית ולהגביר את ההפרטה. אלא שקצב התקדמות ההפרטה רחוק מהציפיות ונכון להיום, אגד עדיין מחזיקה בכ-50% מקווי האוטובוסים בארץ. על שולחן משרד התחבורה נמצאים תוכניות שאפתניות להפרטות אשכולות רבים ברחבי הארץ, מה שעשוי לפגוע בהכנסות אגד לטווח ארוך.

מאחר שהפרטה זו עלולה לפגוע קשות באגד, מבצעת הנהלת החברה תהליך מורכב של שינוי ארגוני המלווה גם בשינוי תרבותי. בנוסף, היא נאבקת במשרד התחבורה, שמסרב להעביר לה את התקציבים שהממשלה צריכה להעביר לתחבורה הציבורית בישראל.

כך או כך, התהליכים הארגוניים מבוססים על השינויים הטכנולוגיים אותם מוביל רום, ומכאן הקריטיות שלהם. "חשוב לציין שבמהלך כל החצי שנה שבה עשינו את השינויים וההתאמות אף נוסע לא חש בכך, המשכנו לתת את השירות כרגיל ובזמן אמת – וזה לא מובן מאליו בכלל", אמר.

רום קיבל לפני כחודשיים את אות המנמ"ר המצטיין בתחרות מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים, על פי המלצת ועדת איתור בראשות פרופ' גדי אריאב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים