גוגל השיקה ארנק סלולרי שייתר תשלום בכרטיס אשראי

בשלב הראשון יופעל השירות רק ללקוחות חברת ספרינט בניו-יורק ובסן פרנסיסקו, ולאחר מכן הוא יושק בערים נוספות ברחבי ארצות הברית ● גוגל שואפת שהיישום ייתר, לצד כרטיסי האשראי, את השימוש בכסף מזומן ● "על הדרך", היא תצבור עוד מידע אודות הקהל הצרכני ● אנליסטים הביעו ספקות לגבי הצלחת הארנק הסלולרי ממגוון סיבות, כשהראשונה בהן היא אבטחת מידע

גוגל (Google) הציגה בסוף השבוע את Google Wallet – מערכת לתשלומים בטלפון הנייד. מדובר בארנק אלקטרוני-סלולרי, שניתן לבצע באמצעותו תשלומים עבור רכישות, תוך שימוש במכשיר הטלפון במקום בסליקה המסורתית של חברות כרטיסי האשראי. לטווח הארוך, גוגל שואפת לכך שהיישום ייתר, לצד כרטיסי האשראי, את השימוש בכסף מזומן. "על הדרך", ענקית החיפוש תצבור עוד מידע אודות הקהל הצרכני. המערכת תפעל בשלב הראשון בארצות הברית בלבד, במכשירי אנדרואיד (Android) נבחרים שמציעה חברת הסלולר ספרינט (Sprint).

השירות שהושק מתבסס על טכנולוגיית NFC (ר"ת Near Field Communication, תקשורת בטווח קרוב). מדובר בטווח של כ-10 ס"מ. התשלום מתבצע באמצעות קוראי כרטיס ללא מגע, תוך עמידה בתקנים המחמירים שדורשות חברות האשראי. בבסיס הטכנולוגיה מצוי שבב המאפשר להעביר מידע אלחוטי באופן מאובטח. כך, יוכלו המשתמשים לשלם על קניות ברשתות שיווק באמצעות העברת המכשיר סמוך לקורא מיוחד שיותקן בקופות. הרכישה מבוצעת באמצעות כניסה של המשתמשים ליישום חדש במכשירי האנדרואיד.

מבין המכשירים המוצעים כיום בארצות הברית, שניים בלבד תומכים בטכנולוגיית NFC – מכשירי Google Nexus S ו-Nokia C7, המכונה Astound. מכשירים נוספים צפויים להופיע עוד השנה, ובחברת המחקר פורסטר (Forrester) מעריכים שב-2011 יימכרו 40-50 מיליון מכשירים שתומכים בטכנולוגיה זו.

מגוגל נמסר, כי היישום מאפשר למשתמשים לבצע רכישות בלחיצת כפתור אחת, לצד יכולת לנהל את ההתנהלות שלהם בכרטיסי האשראי השונים ולספק יכולות בקרה ומעקב על כל הרכישות שביצעו בעבר. עוד יאפשר היישום שימוש בכרטיס וירטואלי של גוגל, שיהיה ניתן להטענה ולהעברות כספים, אף שלא יהיה קיים במציאות. בשלב מאוחר יותר יוכל היישום לשמור נתונים עסקיים נוספים של המשתמשים, דוגמת כרטיסי טיסה.

בתחילה, הארנק הסלולרי שהושק יתמוך בכרטיס האשראי מאסטרקארד (Mastercard) של סיטי בנק (Citybank), וניתן יהיה לעשות בו שימוש ביותר מ-120 אלף חנויות ברחבי ארצות הברית, ביניהן הרשתות מייסי'ס (Macy's) בלומינגדיילס (Bloomingdales) וטויז אר אס (Toys R Us). בשלב הראשון יפעל השירות בניו-יורק ובסן פרנסיסקו בלבד, ובמועד מאוחר יותר מתכוונת ענקית החיפוש להרחיב אותו לערים ומדינות נוספות בארצות הברית. על פי גוגל, לכשיושק השירות רשמית, בקיץ, הוא יתמוך בעבודה מול 300 אלף חנויות ורשתות.

"ב-2011 – גידול דרמטי במספר המשלמים בסלולר"

ספרינט הייתה שותפה למיזם של גוגל, לצידה של וריפון (Verifone), הפעילה בעולם התשלומים הנייד ועוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות סליקה לקריאת כרטיסי אשראי וכרטיסים חכמים. וריפון היא זו שמספקת את טכנולוגיית ה-NFC.

לייזי ינאי, נשיא וריפון ישראללייזי ינאי, נשיא וריפון ישראל, אמר לאנשים ומחשבים, כי "עם יותר ממיליון מסופי תשלום תומכי NFC ונתח שוק של יותר מ-70% בקרב 200 הרשתות הגדולות בארצות הברית, וריפון הופכת עד מהרה לשותף הטבעי והאידיאלי בהפצת הטכנולוגיה ללקוחות המשתמשים".

"פתרונות התשלום תומכי ה-NFC שלנו פועלים במגוון שווקים, החל מקניונים ואאוטלטים מרכזיים, רשתות קמעונאיות, תחנות דלק וחנויות נוחות, עבור במוניות וכלה במסעדות, עסקים נותני שירותים בבית הלקוח, מכולות שכונתיות וקיוסקים בשירות עצמי", ציין.

ינאי הוסיף, כי "אנחנו עדים לפופולריות גוברת והולכת בשווקים שונים ברחבי העולם של שימוש בטלפון הסלולרי באמצעי תשלום לכל דבר. ב-2009 בלבד ביצעו יותר מ-81 מיליון משתמשים תשלומים באמצעות הסלולר, בעיקר באסיה ובאירופה. ב-2010 הנתון עלה מספרם ל-110 מיליון משתמשים, ואנחנו צופים גידול דרמטי ב-2011".

לדבריו, "יש לווריפון את הטכנולוגיה, המשאבים והפריסה כדי לפתור את בעיות היסוד לכך שתשלום עם הטלפון הסלולרי, באמצעות טכנולוגיית NFC, לא התפתח ברוב מדינות העולם".

שירות סלולרי לקבלת הנחות

נוסף לארנק הסלולרי השיקה גוגל את שירות Google Offers, שדבר השקתו נודע בינואר השנה. השירות מאפשר לקבל הצעות לרכישה בהנחה על בסיס יומי וגיאוגרפי, והוא יתחרה בענף הרכישות הקבוצתיות בהנחה. כזכור, גוגל ניסתה ולא הצליחה להיכנס לענף זה עם הצעה לרכישת אתר הקופונים המצליח גרופון (Groupon), אף על פי שההצעה עמדה על לא פחות משישה מיליארד דולרים.

ענקית החיפוש משתמשת בשירות החדש באותה נוסחה שבה משתמשים שאר אתרי הקופונים, תוך ניצול כוח החיפוש והפילוח החזקים שלה כדי למקד את ההצעות במדויק אל האזורים שבהם גרים הלקוחות הפוטנציאליים. המבצעים המוצעים למשתמשים יועברו אוטומטית ל-Google Walle, וכך לא יהיה צורך בהדפסתם.

"אנחנו קוראים לרשתות שיווק ולחנויות ורשתות קמעונאיות נוספות להצטרף טלינו ולהרחיב את היקף העסקים על ידי יצירת עולם המחר של הקניות", אמרה סטפני טילניוס, סגנית נשיא גוגל למסחר ותשלומים. "הארנק שלכם יהיה הטלפון שלכם. אנחנו מגדירים ומעצבים מחדש את חוויית הרכישה באמצעות השימוש בטלפון הסלולרי. כל שנדרש הוא להתחבר, לשלם ולחסוך".

הצלחת השירות מוטלת בספק

בעוד חלק מהאנליסטים התלהבו מהיכולת של ענקית החיפוש ליצור קשר בין שלושת העולמות – הרכישות הקמעונאי, הטלפונים הניידים והפיננסי, אנליסטים אחרים הטילו ספק בהצלחת השירות. לדבריהם, הדבר נובע משלל סיבות, ובראשן האבטחה. "גוגל תיאלץ לעבוד קשה כדי לשכנע את המשתמשים שהערוץ שהיא השיקה מאובטח יותר מעבודה עם כרטיסי אשראי", כתב אחד מהם והוסיף: "כרטיסי האשראי כאן כדי להישאר".

מומחה אבטחת מידע ציין, כי פעולת התשלום במסגרת שירות זה אמנם מוצפנת, אבל בתוך כמה חודשים ההאקרים יתחילו להתוודע לרכיבי הפעולות והקשר בין ענקית החיפוש לרשתות הקמעונאות, מאסטרקארד וסיטי בנק, "והם יצליחו, כפי שהם מצליחים תמיד, לפרוץ. או אז, הדבר יביא לאובדן מוניטין רב של גוגל, אם יתברר שפרטי משלמים ותשלומים נחשפו". עוד ציין המומחה, כי "הכי חשוב הוא מה עושים במקרה שהטלפון הנייד אובד או נגנב. הפתרון של גוגל הוא לבטל את הכרטיסים. לא בטוח שזה הפתרון הנכון".

כמו כן, מטילים אנליסטים ספק בהצלחת השירות החדש, בשל מיעוט התמיכה בו מצד ספקיות הטלקום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים