סטודנטים בטכניון פיתחו עבור רמב"ם מערכת מידע המספקת תמונת מצב באירוע רב נפגעים

הסטודנטים המפתחים זכו במקום הראשון בתחרות שנערכה בפקולטה לתעשייה וניהול בטכניון ● המערכת מקבלת נתונים בזמן אמת מחיישנים המוצמדים לנפגעים, מנתחת אותם ומציגה מדדים תפעוליים בהם נעשה שימוש, כדי לספק תחזית על המשך התפתחות האירוע בטווח של מספר שעות ● המפתחים השתמשו בניסיון משלחת בית החולים הישראלי בהאיטי

קבוצת סטודנטים מהפקולטה להנדסת תעשיה וניהול בטכניון פיתחה עבור המרכז הרפואי רמב"ם מערכת מידע המספקת תמונת מצב אמיתית באירוע רב נפגעים – וזכתה זכתה בפרס הראשון בגין הפרויקט בתחרות שהתקיימה בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול.

הסטודנטים שהשתתפו בקבוצה הם אביר קורן, אבי יונגלסון, זוהר סטירו וטל שבפל, והם הונחו על ידי ד"ר שגב וסרקרוג ופרופסור אבישי מנדלבאום מהטכניון וד"ר שלומי ישראלית מרמב"ם.

המערכת מקבלת נתונים בזמן אמת מחיישנים המוצמדים לנפגעים, מנתחת אותם ומציגה מדדים תפעוליים. כמו כן, היא משתמשת במודלים תפעוליים כדי לספק תחזית על המשך התפתחות האירוע בטווח של מספר שעות. זאת, במטרה לאפשר למרכז הרפואי להיערך לטיפול ולהקים סדר עדיפויות לטיפול בפצועים במצב הקשה ביותר שיש להם סיכוי לשרוד, במידה שאין בנמצא בית חולים נוסף שיכול לטפל בפצועים, כמו שהיה רעידת האדמה בהאיטי, או באירוע המשפיע על כל מדינת ישראל וכל בתי החולים עלולים להימצא בתפוסה מלאה.

אירוע רב נפגעים מוגדר כמצב שבו הביקוש לטיפול רפואי גדול מהיכולת לספקו, וכתוצאה מכך – יש הכרח למצוא נקודת איזון בין איכות הטיפול לבין מספר הנפגעים שיזכה לקבל אותו. הקבוצה התמקדה באירוע שכלל חומרי לחימה כימיים, שבו עלולה להיפגע אוכלוסיה גדולה.

כיום, המידע על כמות הנפגעים המוצג בחדר הפיקוד אינו מדויק, יש נגישות נמוכה למידע אודות הצוות הרפואי הקיים ומיקומו וקשה להעריך את המצב העתידי. המערכת שבנו הסטודנטים מציגה מצב תפעולי של בית החולים – הן מבחינת הנפגעים והן מבחינת הצוות הרפואי, באופן אמין ובזמן אמת. היא גם מציגה תחזיות לכמות הנפגעים בהמשך האירוע.

המערכת נוסתה על 49 "נפגעים" בתרגיל גדול שנערך לפני כחצי שנה ובו הוכחה היתכנותה של המערכת. הסטודנטים גם למדו מניסיונה של המשלחת הישראלית לרעידת האדמה שאירעה בתחילת השנה שעברה בהאיטי. משלחת זו כללה 230 אנשי צוות שטיפלו בכ-1,100 פצועים במשך עשרה ימים. כדי להחליט מי יקבל טיפול, הורכב צוות של ארבעה רופאים שענו על השאלות: עד כמה דחוף מצבו של הפצוע? האם יש לנו משאבים מספיקים לטפל בו? ומה הסיכוי שהוא יחיה בעקבות הטיפול? לפי נתונים אלה, החליטו הרופאים במי לטפל בעדיפות גבוהה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. צביקה

    הייתי נוכח בתחרות שהתקיימה בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול והתרשמתי רבות מהפרויקט. אני סמוך ובטוח שהחבר'ה הצעירים האלה עוד יגיעו לתפקידי מפתח בתעשייה. יישר כח!

אירועים קרובים