עו"ד אביב אילון: "התמריצים לגנוב מידע רפואי רק גדלים – ויגברו"

"חשיבות השמירה על הסודיות הרפואית גדלה מאוד בעידן הרשומה האלקטרונית", אמר אילון, מומחה למשפט וטכנולוגיה

"אם התמריצים לגנוב מידע רפואי כיום אינם מספיקים, בעתיד הקרוב התמריץ רק יגבר", כך אמר עו"ד אביב אילון, מומחה למשפט וטכנולוגיה.

עו"ד אילון דיבר בכנס HEALTH 2015, הוועידה השנתית למיחשוב ותיקשוב בעולם הבריאות. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך לפני ימים אחדים במלון שרתון בתל אביב, בהשתתפות מאות מקצוענים מעולם ה-IT בבריאות. את הכנס הנחה יהודה קונפורטס, עורך ראשי קבוצת אנשים ומחשבים.

בעת שהיפוקרטס, אבי הרפואה, אמר עו"ד אילון, "ניסח את שבועת הרופאים – המורה בין היתר על שמירת סודיות רפואית – הוא לא יכול היה לדמיין כי בחלוף 2,400 שנים, לרופאים לא תהיה שליטה כלשהי על המידע הרפואי של מטופליהם". לדבריו, "היפוקרטס ידע כבר אז כי קיימת חשיבות עליונה לסודיות רפואית. הנחה זו נכונה פי כמה וכמה בעידן הרשומה הרפואית האלקטרונית".

"מעיון בתיק רפואי ניתן למצוא פרטים רבים", ציין עו"ד אילון, "כגון שם, כתובת, דרכי התקשרות, תעודת זהות, פרטי כרטיס אשראי, מבנה גוף, מחלות, תרופות, אשפוזים, העדפות מיניות וכל פרט מידע אחר שהוזן לתיק הרפואי על-ידי הרופאים והגורמים האדמיניסטרטיביים השונים, עמם נפגש מושא התיק במהלך השנים".

לדבריו, "באמצעות מידע זה ניתן לגנוב את זהותו של נשוא התיק הרפואי, או לעשות שימוש ייעודי בחלק מן המידע, למשל מבנה גוף, סוג הדם וכעוד – לצורכי פעילות עבריינית. ניתן גם למכור חלקים מן המידע לגורמים שונים. לא מעט גורמים מסחריים יהיו מוכנים לשלם סכומים לא מבוטלים עבור מידע על מצבו הבריאותי של אדם".

עו"ד אילון ציטט נתונים שפורסמו באחרונה בארה"ב, "ניתן לראות מגמה ברורה ותלולה במספר מקרי חשיפת מידע רפואי לגורמים לא מורשים: מגוון המידע הנמצא ברשומה הרפואית הפך לסחורה יקרה ומבוקשת במיוחד בשוק השחור. HiPAA, החוק בארה"ב שאמון בין היתר על הסדרת השימוש במידע רפואי, עודכן בשנת 2013 והחמיר את דרישות אבטחת מידע רפואי והענישה".

בישראל, אמר עו"ד אילון, "זה למעלה מעשור עוסק משרד הבריאות וגורמים נוספים בכינונה של מערכת ממוחשבת מרכזית אחת, שתאחסן את כל המידע הרפואי של המטופלים במקום מרכזי אחד, 'רשומה רפואית לאומית לישראל'. לצד היתרונות באיחוד המידע הרפואי, יש גם חסרונות הגוברים עליהם: אופן תכנונה מתעלם מהזכות היסודית לפרטיות".

כשהתברר לקברניטי משרד הבריאות כי הקמת רשומה רפואית לאומית מרכזית אינה מתקדמת, אמר עו"ד אילון, "בין היתר לאור קוטביות עמדות בעלי אינטרסים שונים, שאינה עולה בקנה אחד עם הזכות היסודית לפרטיות, ננקטה גישה יצירתית לעקיפת המכשול. בשנת 2012 החל משרד הבריאות בפרויקט אופק, המאפשר קבלת מידע רפואי על מטופל ממספר מאגרים במקביל ולא ממאגר אחד. בפרויקט זה משתתפים מספר רב של מוסדות רפואיים לרבות קופות חולים ובתי החולים".

במאי 2014, התכנסה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ודנה בעניין רשומה רפואית מרכזית ובהיעדר בסיס הנורמטיבי להפעלתה. "למרות המסקנה שהתקבלה בסוף הישיבה", סיכם, "כי יש להסדיר שיתוף מידע רפואי בחקיקה ראשית, עד ליום זה לא חוקק החוק המתאים ואף לא פורסמה הצעת חוק מעודכנת לשם כך. בנסיבות אלה, פרויקט אופק ממשיך לפעול בחלל רגולטורי, תוך פגיעה חמורה בחוק הגנת הפרטיות וללא ידיעת מרבית תושבי המדינה".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים