תרגיל הסייבר – עליית מדרגה ביכולות של המטה הקיברנטי הלאומי

התרגיל מהווה את השלמת השלב השני במבנה הכוח ההגנתי של המדינה בתחום, לאחר הקמת המטה ● במהלך התרגיל נבחנה היערכות הגורמים המרכזיים בממשלה להתמודדות עם אירוע סייבר בעל משמעות, ברמת המדינה

תרגיל הסייבר הלאומי שערך המטה הקיברנטי הלאומי במשרד ראש הממשלה והסתיים אמש (ד') מהווה עליית ומדרגה ביכולות ובפעילות המטה. לאנשים ומחשבים נודע כי התרגיל, "מעגל קסמים 1", מבטא את השלמתו של השלב השני במבנה הכוח ההגנתי של מדינת ישראל בתחום.

השלב הראשון החל בדצמבר 2011, אז אישרה הממשלה את מינויו של ד"ר אביתר מתניה לראש המטה הקיברנטי הלאומי. ייעודו של המטה היה לגבש מטרות ולבנות מערך משולב לטובת שיתוף פעולה בין זרועי, אזרחי וביטחוני, לטיפול בתחום.

במהלך התרגיל נבחנה היערכות הגורמים המרכזיים בממשלה להתמודדות עם אירוע סייבר בעל משמעות, ברמת המדינה. לאנשים ומחשבים נודע כי בשנה האחרונה מפעיל המטה הקיברנטי הלאומי את כל האמצעים העומדים ברשותו על מנת להקים מרכז שליטה לאומי מרכזי בבאר שבע, בדמות CERT (ר"ת Computer Emergency Response Team) – צוות שעוסק במתן מענה מיידי לאירועי אבטחת מידע בארגונים ממשלתיים. המרכז ייקרא CSIRT (ר"ת Computer Security Incident Response Team).

התרגיל התקיים במסגרת תוכנית תרגילים מקיפה שגיבש המטה הקיברנטי הלאומי, שכוללת תרגילים לאומיים, מגזריים, בינלאומיים ואחרים. במהלכו נבחן שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים, ביניהם יחידות מערכת הביטחון, המשרד לתשתיות לאומיות, אנרגיה ומים, בנק ישראל ומטה התקשוב הממשלתי, כמו גם גורמי הסייבר באגף התקשוב בצה"ל ומחוצה לו. התרגיל התמקד בתהליכי קבלת החלטות ברמה המדינתית ותרגל דרגי מטה בכירים, במטרה לקדם ולשפר את המודעות לצורך בקיום מנגנוני התמודדות עם אירועי סייבר לאומיים והמוכנות לכך.

אבי וייסמן, מנכ"ל שיא סקיוריטי. צילום: קובי קנטורלאנשים ומחשבים נודע כי "מעגל קסמים 1" הוא חלק מפעילות המטה הקיברנטי לבניית נהלים ואו"ש (ר"ת ארגון ושיטות). אלה נועדו להעמקת והבניית שיתופי הפעולה הבין זרועיים, לרבות אלה שבמגזר האזרחי, עם הרשות הממלכתית לאבטחת מידע (רא"ם) שבשב"כ, גורמים במשרד הביטחון, גורמי תשתיות קריטיות לאומיות, תעשיות ביטחוניות ואזרחיות, וכן גופים אזרחיים רגישים אחרים.

"נמשיך לתרגל את הגורמים הרלוונטיים"
ד"ר מתניה אמר למשתתפי התרגיל כי "עלינו להיות ערוכים לכל תרחיש. נמשיך לתרגל את הגורמים הרלוונטיים כדי להעלות את המוכנות המדינתית במציאות משתנה ומורכבת".

אבי וייסמן, מנכ"ל שיא סקיוריטי, אמר כי "תרגול כלל הכוחות הפועלים בזירת הסייבר נעשה תחת מצוקה תקציבית קשה".

לדבריו, "הקמת מרכז ה-CSRIT נעשית במקביל למאמץ ניכר לתמוך במיזמי פיתוח אמצעי הגנה לסייבר ובמיזמי חינוך לתחום, ביניהם אלה של אוניברסיטת בן גוריון, מכללת סמי שמעון, מכללת שיא סקיוריטי, מכללת ספיר, מיזם מגשימים והמיזם הקואליציוני שמובילה סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום. כל המיזמים הללו נועדו להכשיר מאות רבות של מקצוענים לתחום ולבנות את התשתית המקצועית של הדור הבא של אנשי הסייבר למיניהם, שיעבדו במגזרים הביטחוני, האזרחי והציבורי, לצד אנשי מחקר, מו"פ ואקדמיה".

"צריך לנצל את היותנו מדינה קטנה"
ד"ר טל שטיינהרץ, הטכנולוג הראשי של המטה הקיברנטי הלאומי, אמר בשבוע שעבר בכנס הרצליה, בהופעה פומבית ראשונה, כי "אם ננצל באופן נכון את היתרון שנובע מכך שישראל היא מדינה קטנה, את החדשנות ואת ההון האנושי שיש בארץ, נוכל להוביל מהפכות בתחום הסייבר ברמה העולמית ומדינות העולם ילמדו מאיתנו. לשם כך נדרש שיתוף פעולה של הממשלה עם התעשייה והאקדמיה".

לדבריו, "יש למדינה כיווני פעילות רבים בתחום הסייבר. היא נותנת הטבות על מנת להתניע כל מיני יוזמות בתחום. המטרה היא שהפעילות של כלל הגורמים השונים בישראל – בממשלה, באקדמיה ובתעשייה – תנוע במהרה. עלינו לנצל את יתרון הקוטן על מנת להגיע למצב של מרב שיתופיות והשגת יתרון לאומי יחסי בעולם הסייבר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים