ביל גייטס: "הקפיטליזם פגום מאחר שהוא מקצה יותר משאבים למניעת התקרחות מאשר להדברת מלריה"

מייסד מיקרוסופט מאשים את "המערכת הכלכלית ששולטת על רוב כדור הארץ" בכך שהיא משקיעה כמעט פי ארבעה יותר במניעת נשירת שיער מאשר במיגור אחת המחלות הקטלניות ביותר בעולם, שקוטלת את חייו של ילד אפריקני בכל דקה ● לדבריו, "יש פה סדר עדיפויות מעוות; מלריה והתקרחות הן שתי מחלות שמשפיעות על מיליונים ברחבי העולם, אבל ניתן למות רק מאחת מהן"

הקפיטליזם "פגום", כיוון שהוא מקצה יותר משאבים לריפוי מחלות קלות מאשר לטיפול במחלות שהורסות חייהם של מיליונים בכל שנה – כך טוען ביל גייטס.

המייסד המיליארדר של ענקית התוכנה מיקרוסופט (Microsoft), שהוא כיום אחד הפילנתרופים הבולטים ביותר בעולם, אמר בכנס של האקדמיה המלכותית להנדסה בלונדון, כי הוא אוחז בידיו כתב אישום נגד המערכת הכלכלית ששולטת על רוב כדור הארץ. זאת, כיוון שיותר כסף מושקע במחקר כדי למנוע נשירת שיער מאשר בהתמודדות עם הייסורים של העולם המתפתח, בשל מחלות כגון מלריה.

"במונחים הומניסטיים, החיסון למלריה הוא הצורך הגדול, אבל הוא לא מקבל כמעט מימון, כי סדר העדיפויות שלנו מוטה על ידי ציווי וכוחות השוק", אמר גייטס. "לעומת זאת, תחומים זוטרים כגון מניעת קרחות יקבלו מימוני מחקר בשיעורים כספיים גבוהים יותר. קולה של המלריה חלש ומוחלש".

על פי האגודה הבינלאומית להשתלות שיער, בכל שנה מושקעים שני מיליארד דולרים לניתוחים למניעת התקרחות. לעומת זאת, על פי ארגון הבריאות העולמי, ב-2010, רק 547 מיליון דולרים הושקעו במחקר המלריה וכמיליארד דולרים הושקעו בחיפוש אחר תרופה למניעת איידס.

לדברי גייטס, שהוא אחד האנשים העשירים בעולם, עם הון מוערך של 67 מיליארד דולרים, "ממשלות צריכות לפעול כדי לקזז את הפגם בגישה הקפיטליסטית הטהורה הזו". משקיפים ציינו, כי הנאום הנוכחי שלו הוא המשך של המתקפה שהוא עורך נגד תעשיית התרופות העולמית, אותה ביקר בעבר על התמקדותה בפיתוח "תרופות לייף סטייל" ועל כך שחברות הפרמבצטיקה מזניחות מחקרים שיכולים להציל את חייהם של עניי העולם.

תלונתו של גייטס מהווה הדהוד להערכת הפורום הגלובלי לחקר בריאות לפיה רק 10% מההוצאה עולמית על מחקר בריאות מוקדשות לבעיות שפוגעות ב-90% מאוכלוסיית העולם, מה שמכונה פער 10/90. יצוין שב-2010, כ-660 אלף בני אדם, רובם ילדים אפריקנים, מתו ממלריה. למעשה, באותה שנה מת ביבשת השחורה ממחלה זו ילד אחד  בכל דקה. כמחצית מאוכלוסיית העולם נמצאת בסיכון ממחלה זו.

גייטס סיכם באמרו, כי "יש פה סדר עדיפויות מעוות. מלריה והתקרחות הן שתי מחלות שמשפיעות על מיליונים ברחבי העולם, אבל ניתן למות רק מאחת מהן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים