דו"ח מאשר: תנאי עבדות במפעלים המייצרים עבור אפל בסין

הדו"ח, שהוכן עבור אפל, מאשר את מה שהיה ידוע: המועסקים במפעלי פוקסקון עובדים מסביב לשעון ולא מקבלים תשלום על שעות נוספות ● הם חשופים לחומרים מסוכנים וחיים בצפיפות במעונות ● מבקריה של אפל טוענים שהדו"ח "עדין ורך מדי, ועושה עימה חסד"

מסתבר שהגיהנום קיים גם במלזיה. מפעל פוקסקון שבסין

דו"ח חדש שהכינה האגודה לתעסוקה הוגנת (FLA) עבור אפל (Apple) מאשר, כי העובדים המייצרים את מוצריה במפעלי פוקסקון (Foxconn) שבסין עובדים בתנאים קשים. הדו"ח העלה, כי הפועלים הללו עובדים מסביב לשעון, ללא חופשות ופעמים רבות גם בלי לקבל תשלום על שעות נוספות. עורכי הדו"ח קבעו, כי על מנהלי המפעלים שנסקרו לעשות יותר, הרבה יותר, על מנת להגן על זכויות העובדים שתחתיהם ולשפר את תנאי העסקתם.

הדו"ח שפורסם אינו מזעזע כפי שכמה ממבקרי אפל ציפו שיהיה, אבל עדיין מצייר תמונה עגומה על מצבם של עשרות אלפי פועלי הייצור ועל העובדה שמנהלי אותם מפעלים לא מספקים להם את התנאים שמגיעים להם.

לא ברור באיזו מידה ישפר הדו"ח את מצבם ותנאיהם של העובדים, אולם הוא מצליח להעלות את הנושא שוב על סדר היום במערב אירופה ובצפון אמריקה – ארצות היעד של המוצרים שמיוצרים במפעלים הללו.

יצוין שאפל היא לא החברה היחידה שמוצריה מיוצרים במפעלי פוקסקון ושרבות מענקיות האלקטרוניקה וה-IT עושות כן. אלא שמעמדה האיקוני הביא עליה את המיקוד התקשורתי והציבורי.

עובדים עומדים שעות רבות – עד שהם לא יכולים ללכת
אפל הודיעה לפני קרוב לחודשיים, כי ה-FLA החלה לחקור את טענות העובדים בפוקסקון על תנאיהם. הדו"ח של האגודה פורסם בסוף השבוע האחרון והוגדר על ידה "מעמיק, כזה שבוצע מלמעלה למטה ומלמטה למעלה, שכלל בחינה של כל תהליכי התפעול והייצור".

צוותים של ה-FLA ראיינו לצורך הכנת הדו"ח 35 אלף עובדים באופן אקראי ובחנו דיווחים על אלפי שעות עבודה במפעלי פוקסקון בצ'נגדו, לונגואה וגוואנלן. האגודה הגיעה למסקנה, כי "מדובר בממצאים חמורים שלא עומדים בכל תקן העסקה מערבי וסותרים את דיני העבודה בסין".

הממצאים חולקו לכמה תחומים. בראשון, המתייחס לשעות העבודה, נמצא שהפועלים עובדים כל כך הרבה שעות ביממה וימים רבים מאוד ברציפות. על פי הדו"ח, לו פוקסקון הייתה ממלאת את החוק הסיני ומאידך מייצרת את אותן כמויות שהיא מייצרת כיום, היה עליה להעסיק עוד עשרות אלפי פועלים.

בתחום הבריאות והבטיחות, צוותי ה-FLA העלו בדו"ח חששות לגבי השימוש באבק אלומיניום במהלך הייצור. חומר זה הביא לפני כעשרה חודשים לפיצוץ קטלני באחד ממפעלי פוקסקון בסין.

ככלל, נכתב, "העובדים חשים חסרי ביטחון לגבי בריאותם וביטחונם. הם לא מודעים לקיומן של ועדות בנושא ולא משולמים להם כראוי תשלומים על שעות נוספות בלתי מתוכננות. בחלק מהמקרים, הם אינם מודעים אף לזה. בנוסף, בחלק מהמקרים הם לא מקבלים תנאים סוציאליים ותשלומי ביטוח לאומי שמגיעים להם. עובדים קיבלו תשלום על שעות נוספות רק לאחר חצי שעה של עבודה, אלא שבמקרים רבים הם הועסקו רק 29 דקות ולא תוגמלו כלל".

הדו"ח אף אישר את ממצאי התחקיר של הניו-יורק טיימס (New York Times), שפורסם לפני כחודשיים, לפיו הפועלים במפעלי פוקסקון עובדים מספר רב מאוד של שעות נוספות, פעמים רבות מועסקים שבעה ימים בשבוע, חיים בתנאי צפיפות מחפירים במעונות ועומדים על רגליהם שעות רבות עד שהן מתנפחות ואין ביכולתם ללכת. על פי הדו"ח, חלק מהפועלים הם בני נוער שאסור להעסיקם, גם על פי החוק הסיני, הפועלים נחשפים במהלך הייצור לחומרים מסוכנים או רעילים והרישומים על השימוש בחומרים אלה זויפו, או הועלמו.

מבקרי אפל טענו בסוף השבוע, כי "הדו"ח עדין ורך מדי, והוא עושה עימה חסד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים