אחריות על הקריירה

הקריירה שלנו דורשת טיפוח מתמיד, ללא קשר למעסיק, וצריך לקחת עליה אחריות בכל זמן – לא רק בתקופה של בין עבודות ● כך תישארו אטרקטיביים בעיני המעסיקים במסגרת חוקי המשחק החדשים

השבוע הלכתי ברחובות העיר ושמעתי אישה בגילה של סבתי מסבירה למישהי בת גילי, שפעם נהוג היה להתחיל לעבוד במפעל ולהישאר באותו המקום עד הפנסיה. כיום כולם מחליפים עבודות ללא הפסקה. התובנה הזאת חלחלה גם לדור הזה, הדור שפעמים רבות לא מצליח להבין למה אנחנו לא נשארים ביציבות באותו מקום עבודה לאורך שנים ומה גורם לנו "לזוז" כל הזמן בין מקומות עבודה. כעת, גם הדור הזה מתחיל להפנים את חוקי המשחק החדשים, שקיימים פה כבר מעל עשור.

אנחנו יודעים, שאחת לכמה שנים צריך "לזוז" במגרש שוק העבודה, ובכל זאת אנחנו חושבים שהעובדה שאנחנו עובדים במקום שמפתח אותנו לטובת צרכיו העסקיים, שומר על מידת האטרקטיביות שלנו. יש מקומות עבודה שבהחלט מוציאים עובדים לקורסים, שיכולים להעשיר את הידע ולחזק את המקצועיות שלהם. אך מה קורה אם מקום העבודה לא מציע זאת מיוזמתו? מרבית האנשים לא יניעו את עצמם להתפתחות אישית אם מקום העבודה לא יעשה זאת עבורם ואז הם מוצאים עצמם בשבלוניות מעגלית של בית, עבודה והעמקה בהתמחות מאוד ספציפית, המתאימה למקום העבודה בו הם עובדים.

לקחת אחריות על הקריירה שלנו, משמע להכיר את עצמנו טוב יותר. לזהות מה אנחנו אוהבים לעשות, במה אנחנו טובים ואת אותו תחום – לממש ולמנף. אחת מחברותי הקרובות עובדת כמזכירה והמעגל הקרוב אליה הבחין שהיא חובבת סמארטפונים מושבעת, נהנית מכל אפליקציה שיוצאת לשוק, מתפעלת, חוקרת, מחליפה מכשירים בקצב מרשים. שאלתי אותה יום אחד אם היא חשבה לקחת את ההנאה הזאת ולהפכה למשהו מקצועי יותר? השאלה שלי גרמה לה להבין שאולי היא צריכה לחשוב על כיוון כזה. והנה, בגיל 37 היא בוחנת אפשרות להירשם לקורס לבניית אפליקציות במכללת ג'ון ברייס במקביל לעבודתה.

ניתן ללא ספק לפתח קריירה שנייה ויש מגוון מקצועות שיכולים להתאים לכך מאוד. קיימים כיום לא מעט גופים וארגונים דוגמת ג'ון ברייס, שפועלים בנושא התעסוקה בקרב גילאי 45 ומעלה, כדי לתת כלים ופתרונות שיסייעו להם למצוא עבודה. היתרון של המקצועות האלה הוא שניתן לעסוק בהם הן כשכיר בארגונים והן כעצמאי, ללא תלות במעסיקים.

כל אחד מאתנו אחראי לפתח את עצמו ולייצר לעצמו התמחויות שיכולות להרחיב עבורו את אפשרויות התעסוקה שלו. השוק משתנה כל הזמן, והזמן הנכון ביותר לפתח התמחות נוספת הוא במקביל לעבודתנו השוטפת. ההתמחות יכולה להיות מעולם תוכן שונה לגמרי מעולמכם המקצועי או כנדבך נוסף להתמחות הקיימת. הנה כמה דוגמאות:

– קורסים שונים. לדוגמה: בניית אתרים, תיווך נדל"ן, חשבות שכר, יעוץ פנסיוני או כל נושא אחר שמעניין אתכם ויכול לייצר לכם שכר כשכירים או כעצמאים.

– לעוסקים בשיווק, ישנם מספר קורסים שיכולים להוות עבורם העמקה והתפתחות בעולמם המקצועי, כגון ניהול מדיה חברתית, עולם ה-On Line הדיגיטלי, קורסים של תוכנות ספציפיות כגון פוטושופ, ועוד.

– לעוסקים בתחום הגיוס בארגונים, קיימים קורסים שונים שיכולים להוות מבחינתם התמקצעות נוספת בעולם החדש בו אנו נמצאים: גיוס באמצעות רשתות חברתיות, גיוס טכנולוגי, קורסי אבחון, ועוד.

– קורסי שפות זרות יכולים להוות נקודת פתיחה טובה יותר לאנשים רבים, המחפשים עבודה בחברות בינלאומיות בהן נדרשת לרוב שליטה באנגלית או בשפות זרות אחרות.

אם יש לכם רצון להיות עצמאיים חפשו יועץ מתאים, שיכול ללוות אתכם בבניית מודל עסקי נכון ובהבנת כל עולם התוכן שמכילה העצמאות. אם טרם מצאתם מה אתם רוצים לפתח, לכו ליועץ קריירה או לאימון כדי לבחון יחד מה ההתמחויות שמתאימות לכם ודאגו לפתח את עצמכם למקומות בהם תהיו טובים ועדכניים בשוק העבודה.

האחריות על הקריירה שלנו היא באחריותנו בלבד. מגוון האפשרויות הוא עצום ובאחריותנו לנהל במקביל לעבודה השוטפת את מסלול הקריירה שלנו. העולם משתנה כל הזמן ומחייב אותנו ללמוד ולהתפתח ומומלץ לנהל את התהליך הזה עם עצמנו תוך כדי עבודה – ולא כשאנחנו ב-"תפר" בין עבודות. באחריותכם לחשוב איפה אתם יכולים להיות בתפקיד הבא שלכם, לבחון האם יש לכם את כלל הכישורים הדרושים לכך ומה האפשרויות העומדות לרשותכם במידה ודלת זו תיסגר. אחריות קריירה היא בעצם יצירת דלתות חדשות, המתפתחות במקביל לדלת הראשית, בה אנו רגילים להיכנס ואותה אנו מכירים כבר שנים.

הכותבת היא מנכ"לית Pro-Man, המפתחת ומנהלת תהליכי Sourcing ופיתוח קהילות לצרכים עסקיים, לצרכי גיוס ולצרכים אישיים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים