אדוני העובד, מי מנהל אותך?

נראה שמנהלי משאבי האנוש עוד לא הפנימו את ההפיכה שנערכה בחצר שלהם ● הגיע הזמן שאנשי ה-HR יתחברו יותר לעולם ה-IT, וייצרו שפה משותפת עם המנמ"רים - לתועלת כל הצדדים

בעולם הישן, בטרם המכונות השתלטו עלינו, היה פחות או יותר סדר: עובד שהתקבל לעבודה ידע שיש לו מנהל מקצועי ישיר – חוץ מהבוס, ויש לו מנהל משאבי אנוש, אליו הוא פונה בכל בעיה שעלולה להיות לו. עבור העובד, מנהל משאבי האנוש היווה סמכות חשובה, שאליה הוא התייחס ביראה ובכבוד. שם הוא החל את דרכו בארגון ושם הוא גם יסיימה, אם יבחר לעזוב את משרתו או חלילה יפוטר. עם המנהל המקצועי שלו, ניהל העובד שיח שקשור לעבודה השוטפת ואת הבוס הראשי, בעל הבית, הוא בקושי ראה.

הטכנולוגיה ששטפה כל מחלקה בארגון, לא פסחה על מנהלי כוח האדם ומחלקת משאבי אנוש. גם הנהלות ארגונים, שבעבר לא זזו בלי מנהל כח אדם שיגייס להם עובדים, כבר לא רואות בתפקיד זה פונקציה חיונית. התהליכים האלו חלחלו גם כלפי מטה ובאים לידי ביטוי ביכולת של הארגון לנייד את עובדיו ולאפשר להם לתפקד מכל מקום בעולם, במיוחד בענף ההיי-טק. המעבר הזה לעבודה על פי תפוקות ויעדים – ולאו דווקא על פי שעון הנוכחות, יצר מציאות חדשה. הארגון הושטח, ובין הבוס הראשי לבין העובד יש כעת רק מנהל אחד – שהוא המנהל המקצועי שלו.

לגלעד רבינוביץ', המנכ"ל והבעלים של ITStrategy, יש רקורד עשיר של ניהול חברות גדולות. למשתתפי "HR&CIO ומה שביניהם" – הכנס לחדשנות טכנולוגית בעולם משאבי האנוש, אמר היום (ד'), כי מנהל טוב הוא מנהל שיודע להיות גננת – כזה שדואג לעובד שלו לא רק ברמה המקצועית, אלא בכלל. הוא זה שלמעשה מחליט האם העובד ימשיך לעבוד או ישוחרר לאלתר. הנהלת הארגון, הסביר רבינוביץ', מטילה על המנהל אחריות כבדה. היא רואה בו את הסוכן הראשי שמחליט בשבילה לגבי ההון האנושי – וזו החלטה קשה ביותר.

המציאות החדשה הזו, שבה מנהל משאבי האנוש הם כבר אינם הסמכות לניהול העובד, תפסה את המנמ"רים קצת מופתעים. לפתע הם מצאו את עצמם מנהלים כמויות גדולות של עובדים, שמציפים בעיות רבות, שבעבר המנמ"רים לא היו מורגלים לטפל בהן.

בנקודה הזו עולה גם השאלה, האם המנמ"ר של היום הוא באמת מנהל? האם הוא מסוגל לצאת מדלת אמות הטכנולוגיה שלו ולהוביל את ארגון ה-IT? לגלעד רבינוביץ' לא הייתה תשובה חד משמעית לשאלה הזו, אך בנקל אפשר היה להבין בין השורות, שהתחום הניהולי דורש שיפור מהותי בקרב המנמ"רים.

ומה עם מנהלי משאבי האנוש? נכון הוא שמעמדם ירד, אבל המציאות יצרה להם תפקידים חדשים ולא פחות חשובים, שמהווים את התשתית לניהול נכון של העובד: תמיכה בתהליכים שקשורים בהנעת עובדים, רווחה, מעקב אחר שביעות רצון עובדים, הכוונה של המנהלים המקצועיים וגם טיפול בנושאי הרשתות החברתיות, המובייל ועוד – בהיבטים הרלוונטיים עבורם. לשם כך, גילו מנהלי משאבי האנוש שהם זקוקים לכלים טכנולוגיים – למערכות קצת יותר מתוחכמות ממה שהורגלו לעבוד איתן, כדי לנהל את הפעילות שלהם ולהוכיח להנהלה שלא נס ליחם. לשמחתם, הכלים האלו קיימים ברשות המנמ"ר או ניתנים להשגה בקלות יחסית.

האם מנהלי משאבי האנוש הפנימו את ההפיכה הזו שנערכה בחצר שלהם? לא ממש. אם תרצו, זו אחת הסיבות לירידה במעמדם ובדימוי שלהם בעיניי ההנהלה. הכנס שנערך היום היווה מעין זריקת מרץ, שנועדה לעודד את מנהלי משאבי האנוש להתחבר מהר יותר לעולם ה-IT וליצור שפה משותפת עם המנמ"רים, לתועלת כל הצדדים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים