מרשתות תקשורת ועד מיחשוב ענן

הספר "מפת הדרכים בעולם ה-ICT", בהוצאת בינת תקשורת מחשבים, מהווה מעין מורה נבוכים שצריך לשבת על שולחנו של כל עובד ידע באשר הוא ● המדובר בספר עב כרס בן 945 עמודים, הכולל 27 פרקים בנושאים טכנולוגיים שונים, בעריכתו של פלביו מנטלמכר - ה-CTO של בינת ● ברוח הימים האחרונים, מתבקש לציין כי אחד הפרקים החשובים בספר מדבר על הגנת המידע בעולם העסקי המודרני, ומפרט שורה של תהליכים ומושגים הקשורים בכך

ב-1997 הוציאה לאור חברת בינת תקשורת מחשבים ספר בשם "תקשורת ומיחשוב" בעריכת צבי שחם. הספר פורסם בשיאה של פריצת רשת האינטרנט וכניסתה לכל בית. ספרו השני של שחם, גם הוא בהוצאת בינת, הופיע ב-2005 – תקופה בה התחלנו להבין שהעולם הטכנולוגי סביבנו משתנה.

בסוף 2011, סמוך לכניסת השנה החדשה, המשיכה בינת במסורת והוציאה ספר שלישי בסדרה, תחת השם "מפת הדרכים בעולם ה-ICT", הפעם בעריכת פלביו מנטלמכר, ה-CTO של החברה. המדובר בספר עב כרס בן 945 עמודים, הכולל 27 פרקים בנושאים טכנולוגיים שונים – החל ממבוא לרשתות תקשורת ועד מצבה של תעשיית ה-ICT בארגונים עסקיים. בדברי הפתיחה לספר מציין העורך שגם פה הוא נעזר בצבי שחם – מוותיקי בינת, שקרא כל מילה וסייע בעריכה.

נכון הוא שבעידן האונליין יכול לשאול את עצמו הקורא הממוצע, מדוע צריך ספר מודפס בהיקף כזה – אבל דומה ש-ים המידע שמוצע פה, המלווה בהסברים ובגרפים, הוא עדיין נחלתו הבלעדית של הפרינט. קשה למצוא מקבילה מקוונת לכך, שמציעה במקום אחד את כל החומר הזה באופן מעובד ומרוכז כל כך. "מפת הדרכים בעולם ה-ICT" מהווה למעשה מדריך, המיועד לשבת על המדף של כל מנהל ועובד בתעשיית ה-ICT, שמשנה את פניה בקצב היסטרי – הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת הרמה האנושית.

"עולם טכנולוגיית המידע עובר שינויים והתפתחויות מואצת, ממלא את סביבות חיינו והופך להיות משמעותי יותר", כותב אלון בן צור, מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים, בדברי ההקדמה לספר. "הספר מציג ארבעה עולמות ICT שונים ואת יחסי הגומלין ביניהם", ממשיך בן צור ומציין כי בינת לקחה על עצמה להוציא לאור פרויקט כל כך מורכב, מתוך שליחות – כחברה ותיקה בתחום ה-ICT הרואה לעצמה חובה מוסרית לקדם את הענף בישראל.

מימין: אלון בן צור - מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים ויהודה זיסאפל - נשיא קבוצת רד-בינת ויו"ר איגוד תעשיות התוכנה והאלקטרוניקה, אוחזים עותק של "מפת הדרכים בעולם ה-ICT"

הפרקים המקצועיים בספר נכתבו בעזרת מומחים כגון אהרון אהרון – בעל ניסיון של 15 שנה בתחום התקשורת האלחוטית, עופר ביתן – מומחה בארכיטקטורות ICT מתקדמות ששימש בעבר כיועץ בכיר בפרויקטים רבים, אריאל טוסון – בעל ניסיון של 15 שנה בתחום המיחשוב המתמחה בין היתר בדטה-סנטרים, אנדרי פרומין – בעל ניסיון של 15 שנה בתחום המיחשוב וצביקה פרידלנדר – בעל ניסיון של 15 שנה באבטחת מידע.

ברוח הימים האחרונים, מתבקש לציין כי אחד הפרקים החשובים בספר מדבר על הגנת המידע בעולם העסקי המודרני, ומפרט שורה של תהליכים ומושגים הקשורים בכך, לרבות גיבוי נתונים, צורות האחסון המקובלות, פתרונות ארכוב, טכנולוגיות גיבוי, מודלים להגנה מרובת שכבות, שמירה באתרים חיצוניים ועוד.

אי אפשר כמובן לכתוב היום מדריך לענף ה-ICT מבלי לכתוב על מיחשוב ענן. הפרק בנושא מתייחס למהות השירות בענן, היתרונות והסכנות שבו, היבטים של פרטיות, רישוי וכמובן אבטחת מידע. הפרק הזה מופיע משום מה ממש לקראת סוף הספר. אפשר להניח שבמהדורה הבאה, הענן כבר יהיה בחלק הקדמי, לצד טרנדים חמים נוספים כגון מובייל, רשתות חברתיות ועוד.

הספר מסתיים במשהו עוד יותר עכשווי: מרכז הבידור הביתי. הפרק מתאר את ההיסטוריה של מרכז הבידור – החל מעידן הסטריאו ועד למרכז הבידור הדיגיטלי, ומראה כיצד הם מתחברים לרדיו ולטלוויזיה, צלילה לתוך פרוטוקולים שונים ועוד.

השורה התחתונה: הספר "מפת הדרכים בעולם ה-ICT" מהווה מעין מורה נבוכים שצריך לשבת על שולחנו של כל עובד ידע באשר הוא – הן לצורך השכלה בסיסית והבנת המציאות והן כדי להתקדם ולהיות רמה אחת מעל כולם, רגע לפני ההתמודדות על התפקיד הבא.

ניתן להזמין את הספר במרכז הרישום של אנשים ומחשבים בטלפון 03-7330733

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים