עור זה פאסה! חברות הטק בוחרות בתחליפי עור חדשים

ערב יום הכיפורים הוא זמן מצוין לומר סליחה ושלום לצריכה ולשימוש בעורות שנפשטו מחיות בתוך גרימת סבל נורא - והיופי הוא שתעשיית הטכנולוגיה מתקדמת אף היא בדיוק בכיוון הזה, החשוב והנכון

הגיע הזמן לומר סליחה ושלום לצריכתם. עורות שנפשטו מחיות בתוך גרימת סבל נורא.

בשנים האחרונות ישנה תנועה גוברת לכיוון של אופנה בת קיימא ואתית. תנועה זו התרחבה גם אל תעשיית הטכנולוגיה, כאשר חברות טק רבות עוברות כעת לתחליפי עור במוצריהן.

האחרונה לעשות זאת הייתה לא פחות מאשר אפל הענקית – בליין מכשירי ה-iPhone האחרון שלה, iPhone 15, שהחברה השיקה החודש, כמו גם במכשירי אפל ווטש החדשים, אין יותר עור שמקורו בחיות מתות, אלא שכל הרצועות והכיסויים שהיו עשוים בעבר מעורות, עשויים מעכשיו מטקסטיל חדש שנקרא ‏FineWoven, שעשוי מ-68% חומרים ממוחזרים.

אפל נענתה למעשה גם לתביעה של רבים כיום, שבוחרים לצמצם או להימנע כליל ממוצרי מהחי (או יותר נכון המת) מסיבות אתיות. צרכנים רבים מביעים התנגדות לאכזריות השיטתית כלפי בעלי החיים הכרוכה בייצור עור ובמקביל הקונים מחפשים יותר ויותר לרכוש מוצרים נטולי סבל וידידותיים לסביבה

ישנן מספר סיבות לכך שחברות טכנולוגיה עושות את המעבר המבורך והחשוב הזה. נתחיל בכך שייצור עור הוא תהליך זולל משאבים, שמזיק מאוד לחיות ולסביבה. נדרשים הרבה מים ואדמה כדי לגדל בקר, שממנו מוכנים רוב העורות בעולם – משמע מחמורים, סוסים, פרות ומעורם של יתר חבריהם – ובתהליך עיבוד העורות מעורבים כימיקלים מזיקים. שנית, ולא פחות חשוב, אפל נענתה למעשה גם לתביעה של רבים כיום, שבוחרים לצמצם או להימנע כליל ממוצרי מהחי (או יותר נכון המת) מסיבות אתיות. צרכנים רבים מביעים התנגדות לאכזריות השיטתית כלפי בעלי החיים הכרוכה בייצור עור (בסרט "ארת'לינגס" המצורף לכתבה כאן למטה תוכלו להתרשם מכך החל מדקה 46:22, אם יהיה לכם אומץ לגלות כיצד מיוצר עור) ובמקביל הקונים מחפשים יותר ויותר לרכוש מוצרים נטולי סבל וידידותיים לסביבה.

היצע תחליפי העור הולך ומתגוון ומתעבה

למזלנו ישנם כיום כבר מספר תחליפי עור חדשים ומאוד מתקדמים הזמינים בשוק. תחליפים חדשניים אלו עשויים ממגוון מקורות, לרבות מחומרים ממוחזרים, מפסולת חקלאית וממקורות צמחיים. כמה מתחליפי העור הפופולריים ביותר בעולם כיום, שחלקם הארי מיוצר בסטארט-אפים טכנולוגיים, כוללים:

Mylo: ה-Mylo הוא חומר דמוי עור העשוי מתפטיר – בלועזית mycelium, שהוא גוף הפטרייה המורכב מקורים רבים). לפי הדיווחים, התוצר עמיד כמו עור, אבל עם השפעה סביבתית קטנה בהרבה.

Desserto: ה-Desserto הוא חומר דמוי עור העשוי מסיבי קקטוס. לפי הדיווחים, הוא עמיד ובר קיימא יותר מעור מסורתי והכנתו אינה כרוכה בסבל.

Vegea: עוד חומר דמוי עור נפוץ בשימוש הוא ה-Vegea – דמוי עור העשוי מפלסטיק ממוחזר בשילוב עלי אננס. ושוב מדובר בחומר עמיד כמו עור, וששפעתו הסביבתית קטנה בהרבה.

OceanX: גם ה-OceanX הוא חומר דמוי עור, אבל הוא עשוי מפלסטיק ממוחזר מהאוקיינוס. הפלסטיק שהימים שלנו מלאים ממנו (שאינו רק תוצאה של השלכת אשפה לים אלא תוצר לוואי של תעשיית הדייג), הוא בעיה בפני עצמה והתחליף הזה פשוט פותר שתי בעיות בבת אחת.

בין הגורמים/חברות שמפתחים כיום עור חליפי נמצאים רעיונות ויוזמות יצירתיים במיוחד, למשל: 

Peelsphere: מעצב הטקסטיל, יויאנג סונג, מברלין, יצר חומר מתכלה על בסיס צמחי בשם Peelsphere, העשוי מפסולת פירות ואצות. התוצר מאפשר "להקשיח" טקסטיל רב-תכליתי ומתאים גם ליצור אביזרים כמו כפתורים, אך ניתן גם להשאיר אותו רך למען ייצור פריטים כמו תיקים.

Bolt Threads: חברת הביוסינתטיקה האמריקנית הזו שיתפה פעולה עם אדידס, קרינג, לולמון וסטלה מקרטני כדי לפתח את Mylo – אלטרנטיבה לעור שהוזכרה למעלה, המכונה בדרך כלל "עור פטריות".

אלקנטרה: זהו מותג שמייצר בד מיקרופייבר העשוי מפוליאסטר ופוליסטירן כחלופה לעור. החומר של אלקנטרה משמש בדרך כלל במושבי רכב, כיסויים ראשיים וכיסויי הגה וסביר להניח שיש לכם מוצר עשוי אלקנטרה בבית כיום.

Beyond Leather: חברה דנית שיצרה אלטרנטיבה לעור על בסיס צמחי המכונה Leap, שנעשה על ידי שילוב של השאריות מייצור מיץ תפוחים וסיידר עם גומי טבעי.

יצירתי, אמרנו?

שימו לב שאפל אמנם עשתה מהלך פורץ דרך, אבל גם חברות אחרות, כמו למשל סמסונג, בשעון החכם שלה, עושות שימוש במה שהן מכנות עור אקולוגי (Eco-Leather) או עור טבעוני (Vegan Leather) כיום.

גם סמסונג מציעה עור טבעוני במוצריה.

גם סמסונג מציעה עור טבעוני במוצריה.בכל מקרה, המעבר למוצרים שמשתמשים בתחליפי עור הוא צעד חיוני, חשוב וחיובי מאוד עבור תעשיית הטכנולוגיה שאמור להוות מגדלור של יחס טוב לסביבה ולטבע, וכן של מוסר. על ידי מעבר לתחליפי עור, חברות טכנולוגיה יכולות לעזור להפחית את טביעת הרגל הסביבתית שלהן ולהציע מוצרים בני קיימא יותר ללקוחותיהן. ואנחנו, הצרכנים, באמת מוכרחים לקחת בחשבון את כל מה שכרוך ברכישת קייס עור חדש לסמארטפון שלנו, ולבחור אחרת – לכפר על דרכינו ולהתקדם לעור מהצומח ולא מהצורח.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דורון

    בדיוק, זה כל כך פשוט. אנחנו לא קונים - הם לא מייצרים. (למעשה זה לא הם מייצרים, למרבה הטרגדיה, אלא הפרות סובלות ונטבחות, אבל זה כבר עניין אחר) מאוד חשוב לא לשתף פעולה עם תעשיות המוות.

אירועים קרובים