האיום החדש של עובדי ה-IT

מיחשוב ענן ומיקור-חוץ הן מגמות שכל הארגונים מסתכלים עליהן ● לאחר שבעיות האבטחה ייפתרו במיחשוב ענן, עוד ועוד ארגונים ינתקו את הכבלים מהשרתים הפיסיים שלהם ומרשתות התקשורת ויעברו לענן ● מה יהיה עם כוח האדם? זו שאלה שכרגע אין עליה תשובה

שתי מגמות טכנולוגיות מעוררות עניין בשל פוטנציאל החיסכון הכלכלי הטמון בהם: מיחשוב ענן ומיקור-חוץ.

האנליסט ג'יימס סטייטן מחברת המחקר פורסטר (Forrester), מעלה שאלה מעניינת שעד כה לא הרבו לדבר עליה: האם המעבר של ארגונים למיחשוב ענן ולמיקור-חוץ עלול לגרום לפיטורי העובדים? האם אנו קרבים לעידן בו כל אמא תזהיר את ילדיה, "רק אל תלכו לעבוד ב-IT"?

נראה כי התשובה היא שאנו לא קרובים לכך. אבל בהתבוננות לעבר העתיד הרחוק יותר, יש מקום לדאגה. שערו לעצמכם, אומר סטייטן, על חברה חדשה, שזה עתה נולדה. שתי חלופות עומדות בפניה. האחת, להתחיל לבנות תשתית מיחשוב מההתחלה, לבנות רשת תקשורת, לרכוש שרתים ולשלם כסף רב עבור כוח אדם. החלופה השניה היא ללכת למיחשוב ענן, ולקבל את שירותי המיחשוב מבחוץ. לא קשה לנחש באיזו חלופה החברה החדשה תבחר, במיוחד אם זו אינה חברה גדולה.

חברות גדולות אינן מתחילות מאפס, ולכן המעבר שלהן למיקור-חוץ ולמיחשוב ענן, נעשה בהדרגה. אבל המגמה של הוצאת שירותים החוצה, משפיעה על כמות כוח האדם ב-IT, וסטייטן סבור שהדבר יבוא לידי ביטוי במשך השנים הקרובות.

להערכתו, גם אם הדבר אינו נראה לעין כעת, השוק ה-IT הארגוני עומד לעבור שינוי, שמשמעותו היא צמצום ניכר בתפקידים המסורתיים בענף. הדבר יקרה, קובע סטייטן, לא רק בגלל התנועה לכיוון שתי המגמות הללו, אלא גם בשל בניית מרכזי מיחשוב חכמים, הצורכים פחות תשתיות, כמו גם בשל מימוש פרויקטי וירטואליזציה. הוסיפו לכך את כל כלי הניהול האוטומטיים המציפים את השוק חדשות לבקרים, וקיבלתם פחות כוח אדם שנדרש להעסיק במערך ה-IT הארגוני.

מנמ"רים משדרים כל הזמן, כי הם אלו שמספקים לארגון כלים ופתרונות תהליכיים, שמניבים לארגון עוד רווחים, ואשר ממקדים אותו בליבה העסקית של הארגון. חלק מאותה התייעלות שכלי ה-IT מספקים, משפיע על מצבת כוח האדם בארגון. לכל מנמ"ר בעל ניסיון, ברור שההתייעלות הזאת חייבת להיות גם אצלו, במערך ה-IT, בבחינת "נאה דורש נאה מקיים". לכן, עליו לצמצם משרות ולהעביר אנשים מתפקידם, וגם בלית ברירה – לשחרר לא מעט אנשים.

החדשות הטובות הן, וגם סטייטן מסכים שכך, היא שהתחזית הקודרת הזו לא תקרה מחר בבוקר. אבל החדשות הרעות הן שהתהליך הזה מתחיל לחלחל. אין לנו ממש שליטה עליו, זה קורה במציאות שבה נפתחים עסקים חדשים שבסיס הקיום שלהם מבוסס על העדר הוצאות, בכל הקשור לעלויות כוח אדם באגף ה-IT. להוכחת דבריו, סטייטן מביא את הדוגמה של HP, שהודיעה באחרונה על צמצום של 9,000 מישרות בסניפיה ברחבי העולם. הוא משוכנע שיש לכך קשר לכל המגמות החדשות אותן HP וענקיות התוכנה האחרות דוחפות, והדבר משפיע קודם כל עליהן. הפיטורים הם חלק משיטת הדלת המסתובבת, שבצד אחד משחררת בעלי תפקידים לא נחוצים, ומצד שני, אותה HP הודיעה כי היא הולכת לגייס 6,000 עובדים, רובם אנשי שווק ומכירות של מוצרים ושירותים של החברה.

השורה התחתונה: מיחשוב ענן ומיקור-חוץ הן מגמות שכל הארגונים מסתכלים עליהם. לאחר שבעיות האבטחה ייפתרו במיחשוב ענן, עוד ועוד ארגונים ינתקו את הכבלים מהשרתים הפיסיים שלהם ומרשתות התקשורת ויעברו לענן. מה יהיה עם כוח האדם? זו שאלה שכרגע אין עליה תשובה. לתשומת ליבם של המנמ"רים הצופים קדימה ומתכננים תכניות ארוכות טווח.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלברט

    גם מיקור חוץ וגם מיחשוב ענן - פתרונות ישנים מאוד. פשוט כל פעם מנסים לקשט פתרונות ישנים במילים חדשות. תמיד חלק מחברות אשר צורת עבודתן מאפשרת שימוש במיקור חוץ השתמשו בזה...

  2. דודו

    כתבה מעניינת וקצת מפחידה :) לגבי "לאחר שבעיות האבטחה ייפתרו" ... יש עוד זמן (אני לא בטוח שאנו מכירים בכלל את כל סוגי הבעיות). אם קצת אופטימיות : השוק ישתנה, המקצוע תתשנה, העובדים יתאימו את עצמם. והכי חשוב : בצד אחד, הורדת המערכות מהארגון עדיין לא אומר שלא יצרכו תשתיתיות. ובצד שני, הקמת סביבות "ענן" תדרוש כוח אדם מקצועי.

אירועים קרובים