המימד האנושי של התלת מימד

ההדפסה ב-3D כאן ובענק, ותמשיך להתפתח - כך הוכיח הכנס של אנשים ומחשבים, שנערך אתמול (א') ● על הגורמים הרלוונטיים לקחת את העניינים לידיים ולחנך את דור המהנדסים של המחר לקראת המשך המהפכה

הצורך: הכשרת הדור הבא של מהפכת התלת מימד. צילום אילוסטרציה: BigStock

כנס התלת מימד של אנשים ומחשבים, שנערך אתמול (א') במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה, הוכיח שלא מדובר במילת באזזז או בטרנד חולף, אלא במשהו שיהיה אתנו עוד שנים רבות. משהו ססגוני, מרהיב עין ומעניין. מאות המשתתפים בכנס חילקו את זמנם בין התצוגות של החברות שהציגו בתערוכה שליוותה אותו להקשבה להרצאות מפי מומחים, מנהלים בתעשייה ומשתמשים.

האירוע נשא עימו שני מסרים מרכזיים: האחד הוא שהדפסת התלת מימד כבר לא משמשת רק לצרכי הדמיה ופישוט תהליכי תכנון. בעתיד הלא רחוק ניתן יהיה להדפיס כל דבר שמוכר לנו מהעולם הפיזי, וכבר כיום יש אבות טיפוס ומוצרים ראשוניים. מדובר, למשל, באיברים, בהם כליות ולב, בחלקים משמעותיים של מטוסים וכלי רכב, ובעוד מוצרים ושירותים.

המסר המרכזי השני הוא שבקרוב תהיה מדפסת תלת מימד בכל בית ושאם תחפשו בעוד זמן לא רב רעיון למתנת בר מצווה, מדפסת תלת מימד במחיר שווה לכל נפש תשמח את הילד לא פחות מכל מתנה אחרת. מה שמאיץ את המהפכה ומוזיל את מחירי המדפסות הוא המהפכה שחלה בתחום החומרים ופיתוחם. המדפסות לא תהיינה יקרות בין היתר מפני שהחומרים הכימיים שמהם יודפסו המוצרים, כמעט כל מוצר שניתן להעלות על הדעת, יהיו במחירים נמוכים משמעותית ממה שיש כיום. החומרים היוו עד כה החסם העיקרי לכניסה לתחום התלת מימד.

ההיענות הרבה להשתתפות בכנס ובתערוכה מוכיחה שיותר ויותר ארגונים משתכנעים שבתלת מימד יש ביזנס לא קטן ושכדאי להשקיע בו.

שאלה של חינוך

כאן נכנס המימד האנושי: כאשר אומרים שהעתיד יאפשר לתכנן, לעצב ואפילו לייצר תוצרים שחלקם קשורים בחיי אדם, בבריאות ובתשתיות, כמו גם במוצרים לצריכה ביתית, נשאלת השאלה: מי יעשה את זה? לצורך כך נדרשת עתודת כוח אדם מיומנת שמתחברת לתחום, מכירה את ההיבטים שלו וגדלה איתו.

זה מביא אותנו לבתי הספר ולחינוך. לא מעט מציגים הביאו עימם ציוד שמתאים לבתי הספר. התלת מימד יהווה אחד ממקצועות העתיד ומישהו צריך לחנך לקראתו את התלמידים של היום, שהם המהנדסים של המחר.

יש במערכת החינוך בישראל התחלות יפות של שימוש בתלת מימד, במגמות שונות בבתי ספר, במתנ"סים ובמרכזים ללמידה אחר הצהריים. באחת השכונות היותר בעייתיות של אחת הערים הגדולות בישראל הוקמה סדנה של תלת מימד שפועלת כבר כמה שנים. סטטיסטיקות לא רשמיות מלמדות על ירידה משמעותית בפשיעה באותה שכונה ועל הצלחה עם בני נוער שללא הסדנה הזו, כמעט בטוח שהיו יוצאים לדרכים רעות.

התלת מימד מצית את הדמיון של הצעירים והם יהיו הדור שיפיץ את הבשורה. דוברים רבים בכנס ציינו שכדי שהחלום הזה יתגשם דרושה תוכנית רחבה הרבה יותר מצד משרד החינוך  והגורמים הפדגוגיים. מיכאל נגרין, יועץ ומומחה בתחום, אמר כי לימוד באמצעות תלת מימד משיג שני יתרונות מיידיים: ראשית, הוא הופך את חוויית הלימוד לוויזואלית וקלה יותר. היתרון השני הוא שהלימוד הזה מכשיר את דור העתיד שעליו נכתב כאן מקודם.

כפי שזה נראה עכשיו, מערכת החינוך בישראל לא מתכוונת לשים דגש רחב יותר על התלת מימד. צריך רק לקוות שלא יקרה לתחום כמו שקרה לתחומים אחרים של החינוך הטכנולוגי, שבהם לא השכלנו לייצר דור חדש של מהנדסים. שלא נעמוד בעוד כמה שנים במצב שבו ישראל תוביל בתחום של הדפסות התלת מימד אבל לא יהיו בה מספיק אנשים שיעבדו בתעשייה הזו. מן הראוי שכל הגורמים הרלוונטיים ייקחו זאת לתשומת ליבם, ואין משפט שנכון יותר למציאות זו: ויפה שעה אחת קודם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים