"אי אפשר יהיה ליישם את תקנות נגישות אתרי האינטרנט במלואן"

האם התקנות, שהשלב הראשון שלהן נכנס השבוע לתוקף, יישארו אות מתה? יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל, לא אופטימי

יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל

מה קובעות תקנות הנגישות החדשות, שנכנסו השבוע לתוקף?
"התקנות האלה, שאושרו בכנסת ב-2013, מדברות על נגישות לאתרי אינטרנט ולאפליקציות. הן מציינות שתי אבני דרך: החל מהשבוע (25 באוקטובר – י"ה), על כל אתר או אפליקציה חדשים, או אם מפתחים חלק חדש באתר קיים, להיות נגישים לאנשים עם מוגבלויות; ועד 25 באוקטובר בשנה הבאה, כלל האתרים והאפליקציות צריכים להיות נגישים, כולל אלה הקיימים".

האם השוק נערך לקראתן?
"יש היערכות בקרב החברות הגדולות, האתרים הגדולים, מפני שהם מבינים שמדובר בפרויקט מורכב ויקר. הבעיה היא שחסרה מודעות באתרים הבינוניים והקטנים, כמו גם באתרים של מלכ"רים. הם לא מודעים לכך שהחוק מחייב אותם להנגיש ומטיל סנקציות על מי שלא יעשה את זה".

אילו סנקציות, למשל?
"אפשרות לתבוע את העסק, הן כתביעה ייצוגית והן בתביעה אזרחית, ללא הוכחת נזק, בסכום מקסימלי של 62 אלף שקלים. לא רק בעל מוגבלויות יכול לתבוע, אלא כל אחד".

מהם הצרכים של אנשים עם מוגבלויות בגלישה באתרים?
"הקהל העיקרי הוא עיוורים ולקויי ראייה. הצורך הוא שהאתר יידע לעבוד עם טכנולוגיות מסייעות, לדוגמה מסך ברייל או תוכנות שיודעות להפוך טקסט לדיבור, תוכנות הקראה. עבור לקויי ראייה, יש צורך בהתקנת פונטים בלי שהאתר יתחרבש. בנוסף, שינוי הניגודיות לקבועה.

אוכלוסיה נוספת היא בעלי המוגבלויות בידיים – למשל, אנשים שלא יכולים להפעיל עכבר או חולים במחלות ניוון שרירים. על אתרים להטמיע טכנולוגיות שבאמצעותן ניתן להפעיל אותם עם העיניים או בעזרת מקשי המקלדת.

יש, כמובן, גם הנגשה ללקויי שמיעה – החוק מחייב כל מי שיוצר סרטון להעלות אותו עם כתוביות".

האם אתרי הממשלה נגישים?
"רובם נגישים ברמה חלקית, של 60%-70%. אין אתר שמונגש במאת האחוזים. האתרים הממשלתיים מודעים לנושא מזה כמה שנים וזה עדיין לא טופל במלואו. משנה מי מבצע את ההנגשה – האם היא נעשית In-house או על ידי חברת פיתוח חיצונית. בכל מקרה, צריך שהצוות המפתח ידע את הנושא על בוריו ויקפיד על זה לאורך זמן".

האם אתה אופטימי בקשר ליישום החוק?
"לא, בגלל כמה בעיות: ראשית, לא יותר מ-10% מהמפתחים בכלל יודעים איך לפתח אתר נגיש. לכן, פיתחנו בעמותת נגישות ישראל קורס שמלמד מפתחי אינטרנט את הנושא הזה.

שנית, היה אמנם מספיק זמן להיערך לתחנות החדשות, אבל המדינה לא עשתה מספיק כדי להגביר את המודעות.

דבר שלישי, ריאלית, בלתי אפשרי להנגיש את כל האתרים הקיימים בארץ ב-100% בתוך שנה. עמותת נגישות ישראל תצא בימים הקרובים בקמפיין להגברת המודעות, שיכלול סרטונים בסרט, ג'ינגלים ברדיו ובאנרים באתרים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אורן

    אולי כדאי לציין את user1st כפתרון מוביל בתחום, שעושה את הנגישות באופן כמעט מלא ואוטומטי

אירועים קרובים