מהם תכנון ויישום מדיניות?

אחרי שבחלק א' של סדרת המאמרים ענה ד"ר איתן לסרי על השאלה מהי מנהיגות עסקית, הפעם הוא מסביר על נושא חשוב נוסף בתחום

ד"ר איתן לסרי

ההתקדמות הטכנולוגית המואצת יוצרת סביבה עסקית תחרותית ומשתנה לפרקים, המחייבת ארגונים לנתח כל הזמן את המרחב העסקי של פעילותם ולעבוד לפי תוכניות עבודה סדורות אך כאלה שמתאימות את עצמן לשינויים הללו. ארגונים רבים משקיעים זמן וכסף רב בהכנת תוכניות אסטרטגיות. בסקר מנהלים שנערך בישראל נמצא כי יותר מ-90% מהארגונים המובילים בארץ הכינו לפחות תוכנית אחת במהלך חמש השנים האחרונות, אולם רק כשליש מתוכן יושמו במלואן ורק כ-10% הצליחו להביא לארגון את התוצאות המיועדות.

ניתוח הסיבות לכך מראה כי הגורמים העיקריים הם חלוקה לא נכונה של משאבים, נסיון להלביש פתרונות מוכנים מראש על הארגון, עיסוק מוגבר בלקוחות פנימיים על חשבון הלקוח הסופי, הסתכלות על יחידות ארגוניות כמיני ארגונים, ולא כחלק מתהליך יצירת ערך שלם ושימוש לא אפקטיבי בגופים חיצוניים לארגון כדוגמת יועצים.

שאלת מימוש מוצלח של האסטרטגיה העסקית החליפה במקרים רבים את שאלת הגדרת האסטרטגיה כאבן הבוחן של הצלחה עסקית. חשוב להבין את הפער הקיים בארגונים המובילים בישראל בין כתיבת תוכניות אסטרטגיות לבין יישומן בפועל, ולהציע גישות וכלים להבטחת יישום מוצלח יותר. כדי לצמוח ולגדול לאורך זמן, מתוך מובילות ולא מתוך הישרדות, ארגונים נדרשים לחשיבה, תכנון ויישום אסטרטגי ארוכי טווח, הלוקחים בחשבון שיקולים פנימיים וחיצוניים המשפיעים על הארגון ועל יכולתו ליצור מובילות וצמיחה מתמשכים.

השאלה החשובה שיש לשאול בארגונים רבים היא: מדוע שלב היישום הוא השלב שעמו מנהלים נאבקים יותר מכל? מה משתבש להם בדרך מתכנון ליישום?

ראשית, יישום תוכניות אסטרטגיות הוא סוג של שינוי. על מנת ליישם תוכניות, עלינו לעשות דברים אחרת מכפי שהתרגלנו בעבר. השינוי גורם לרבים מהמנהלים קושי בהתנהלות השוטפת לצד פחד מתוצאות השינוי ומרמת הקונצנזוס של הסביבה אליה הוא מביא אותם.

אתגר נוסף הוא פניות המנהלים ליישום ההחלטות. לעתים קרובות, מנהלים עסוקים בעיקר בזיהוי צרכים ובקבלת החלטות, כאשר שלב היישום נוטה להידחק הצידה. זאת, בשל אותה שגרה מוכרת, המשבשת תוכניות, זו שעובדים רבים מגדירים כ-"עבודה אמיתית" שמונעת מהם לעסוק ביישום אסטרטגיה. מנהלים רבים דיווחו כי תשומת לב רבה נדרשת לשמירה על חיי הארגון, על ידי עבודה יומיומית, ולעומתה פעילויות חדשות, שנועדו להניע את הארגון קדימה לעבר יעדים ומטרות עשויות להידחק הצידה. זוהי המלחמה הידועה בין ה-"דחוף", הפעולות הנדרשות על ידי שגרת היומיום, לבין ה-"חשוב", אותן פעולות שחשיבותן גבוהה אך אינן דורשות את תשומת לבנו המידית. מה שיגדיל את ההסתברות ליישום מוצלח יותר יהיה רתימת האנשים, בכל הרמות. החל משותפות בחשיבה על תוכנית העבודה, עובר למעורבות בהכנתה ולבסוף – הנכונות של כולם לקחת חלק ביישומה בשטח.

לחלק א' לחצו כאן.

בחלק ג' אתמקד בהיוועצות עם עמיתים וקבלת משוב כגורם מקדם.

ד"ר איתן לסרי משמש כמנכ"ל ומייסד אתגר פתרונות אסטרטגיים ויזמות, מנהל אסטרטגיה ופיתוח עסקי של קבוצת התוכנה הפיננסית העולמית סאנגארד בישראל, ויועץ אסטרטגי שיווקי לחברות וארגונים בישראל ובחו"ל. הוא שימש בעבר בתפקידים בכירים בממשלה ובכנסת, ומרצה באוניברסיטת בר אילן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים