המפץ הגדול של התלת מימד

כנס 3D Printing המחיש שאנחנו על סף מהפכה של ממש בכל מה שקשור לפיתוח וייצור חומרי גלם, שתאפשר לנו להדפיס כל חלום שיעלה במוחנו

הדבר הבא: תלת מימד. אילוסטרציה: אימג'בנק

כנסי טכנולוגיה והיי-טק מכילים בדרך כלל הכרזות על חשיפות ראשונות, השקות ועוד כל מיני ביטויים מוכרים. אולם, יש מעט מאוד כנסים ותערוכות שמציגים מהפכה אמיתית, שינוי פרדיגמה, שמשפיעים על כל תחום בחיינו. בעולם המדעי המשמעות של זה היא תחילתו של עידן חדש, המבוסס על תיאוריות ומציאות, שמתחיל לדחוק החוצה את הפרדיגמה הקודמת.

המהפכה היא שינוי בסדרי עולם. לא פחות ולא יותר. אם עד כה היינו רגילים שכדי לעשות משהו צריך לצאת מהבית, צריך לקנות או לייצר, המהפכה מביאה אלינו הביתה את הכלים והתוכנות שיאפשרו לנו לייצר לעצמנו כמעט את כל מה שאנחנו צריכים. ולא רק זה. אם התחלת תהליך פיתוחו של מוצר הייתה עד עכשיו תמיד בחדריהם המעומעמים של המהנדסים, במכונות שייצרו דוגמאות שלא ממש קרובות למציאות, הרי שבעוד כמה שנים, המושג Prototype יעבור מהעולם ומה שתרצו לתכנן ייצא במדפסת התלת מימד. זה יקרה הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים.

נשמע לכם דמיוני? חזון המהפכה הבאה שתקרה לא בקדנציה שלנו? לא עבור מי שביקר היום (ד') בכנס ובתערוכה 3D Printing של אנשים ומחשבים. מאות המשתתפים שמילאו כל מטר רבוע במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה ראו במו עיניהם את השימושים והיישומים שכבר קיימים בעולם התלת מימד. גם אתם יכולים להתרשם, בסרטו הבא:

צילום ועריכת וידיאו: דותן גור

הדבר המשותף למשתתפים באירוע היום הוא שהם היו צמאי ידע. הם שמעו על הטרנד, קראו עליו – ובאו לכנס על מנת לחזות בהתפתחויות ובפיתוחים במו עיניהם.

אלא שהיה עוד משהו משותף: כולם היו מופתעים מכמות האנשים שמילאה את הכנס. כל אחד חשב שהוא מתעניין במשהו שיקרה אי פעם. היום באווניו הבינו הרבה מאוד אנשים, לקוחות וספקים, שהתלת מימד הוא כאן ועכשיו. זה שוק שבשנים הקרובות יהיה אחד השווקים החמים ביותר עד כדי כך שבעוד פחות מחמש שנים, כמעט בכל בית תהיה מדפסת תלת מימד. אם, למשל, מפני שאחד מבני המשפחה ירצה להדפיס לעצמו את התכשיט או הנעל שהוא רוצה, או מאחר שאחד הילדים למד וראה את זה בבית הספר. בדיוק כמו בעולם המדפסות המוכר, גם כאן חוקי הכלכלה עובדים. כיום, סף הכניסה לעולם הזה הוא לא זול, אבל רק לפני 30 שנה, גם קניית מדפסת למחשב הייתה הוצאה יקרה. עם זאת, המחירים כבר יורדים ובתערוכה ניתן היה לראות מדפסות שדומות מאוד למדפסות ביתיות אישיות, שסביר להניח שיעלו בעתיד בהתאם.

אם אתם לא רוצים להדפיס בבית או במפעל, יש שוק מתפתח של לשכות שירות, כמו אלה שהיו ועדיין יש בעולם הדפוס הקונבנציונלי.

השינוי האמיתי – בקווי הייצור

המסרים המרכזיים שעברו בכנס הם שהעולם הולך למהפכה של ממש בכל מה שקשור לייצור, תכנון ושיווק מוצרים. השינוי האמיתי הוא לא במה שנעשה בבית לצרכים פרטיים, אלא בקווי הייצור ובתעשייה בכלל. מודלים שלמים של ייצור, הפצה ושיווק עלולים לעמוד בפני אתגרים שעד היום לא עמדו בהם, כי במקרה של הדפסת תלת מימד, הדרך בין הלקוח למוצר תהיה קצרה מאוד: הוא ייצר את המוצר בעצמו ולא יצטרך ללכת למשווק, מפיץ או יבואן. בצד האחר של הסקאלה, מפעלי ייצור יוכלו להוזיל דרמטית את המוצרים כאשר יבינו את עלויות ההדפסה הזולות.

כאשר מדברים על תלת מימד בעולם, טרנד חם ביותר, חייבים לציין את הזווית הישראלית. אחת החברות הגדולות בעולם, סטרטסיס, קנתה לפני שנתיים בית תוכנה ברחובות בשם אובג'קט והסינרגיה בין שתי החברות נחשבת לאחת ההצלחות הגדולות ביותר בתבל.

כמו טכנולוגיות רבות, גם כאן יש שילוב של חומרה ותוכנה. תוכנות תלת מימד כבר פועלות בעולמות שונים, כמו ההנדסה, האדריכלות, הבריאות והתחבורה. המהפכה האמיתית היא היכולת להפוך את התוכנות האלה לכלי ייצור אמיתיים. האתגר הבא הוא לתת למדפסת התלת מימד את התכונה שיש לכל מדפסת שאנחנו מכירים: היכולת להדפיס כל דבר מכל תוכנה, על אותה מדפסת. העולם לא שם, אבל כאמור, המהפכה הזו מתקדמת במהירות ובקרוב נוכל להציב מדפסת בכל מקום ולייצר כל מה שאנחנו רוצים.

השורה התחתונה: כנס התלת מימד היה כנס מכונן שהמחיש לכל מי שפקפק שאנחנו על סף מהפכה של ממש בכל מה שקשור לפיתוח וייצור חומרי גלם, מהפכה שתאפשר לנו להדפיס כל חלום שיעלה במוחנו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים