"ענף ההיי-טק נמצא במגמת צניחה מדאיגה"

כך אמר אורי גבאי, מנכ"ל המכון למחקר ומדיניות RISE Israel, בפאנל על עתיד הענף ● ההשקעות בשני הרבעונים האחרונים היו קטנות לעומת 2023 ● פרק רביעי בסדרה

אורי גבאי, מנכ"ל RISE Israel.

"ענף ההיי-יטק נמצא במגמת צניחה מדאיגה. ההשקעות בשני הרבעונים האחרונים עמדו על שלושה מיליארד וחצי דולר, לעומת 5.3 בתקופה המקבילה, בשנת 2023 – שלא הייתה השנה הכי טובה להיי-טק", כך אמר אורי גבאי, מנכ"ל המכון למחקר ומדיניות RISE Israel.

גבאי השתתף בפאנל שיזמה מערכת אנשים ומחשבים לקראת יום העצמאות, שנושאו: "אומת הסטארט-אפ – לאן?"

גבאי הוסיף ואמר ש-"נכון הוא שהמשבר הוא חלק ממגמה גלובלית ויש גל של טכנולוגיות חדשות שצצו, כמו ה-GenAI, שזה המגרש של הגדולים, אבל אצלנו המצב לפי כל המדדים יחסית פחות טוב, וזה חבל ואפילו עצוב".

"עתיד הענף, לצערי, תלוי בשאלה האם מדינת ישראל תמשיך להיות דמוקרטית-ליברלית עם כלכלה חופשית. ואין לי תשובה חד משמעית לשאלה הזו", המשיך גבאי.

"אף אחד לא חושב שאנחנו יכולים לייצר הכל פה"

בהתייחסו לשאלה שעלתה בפאנל, לגבי הצורך בהגברת העצמאות הטכנולוגית של ישראל, אמר גבאי: "אף אחד לא חושב שאנחנו יכולים לייצר הכל פה, כפי שזה במדינות שממש לא היינו רוצים להיות דומים להן. אבל אפשר לשאול שאלה אחרת, מדוע אין לנו יותר חברות כמו אינטל, טאואר, מלאנוקס ואחרות. זו תופעה שהייתה בשנות ה-90 , כאשר ההיי-טק הישראלי החל לפרוץ החוצה, בין היתר בגלל התפתחות האינטרנט. זה איפשר לנו להפיץ את החוזקות שלנו – פיתוח תוכנה ויישומים – אל העולם, בלחיצת כפתור. ככה נוצר הערך המוסף הגלובלי שלנו", המשיך ואמר גבאי.

הוא ציין עוד כי חלק מהחוזק שלנו זה המחקר האקדמי, שיש לו ביקוש רב בעולם והוא חלק מההצלחה של מרכזי המו"פ הרב-לאומיים שפועלים בישראל.

"זה לא מספיק ולכן אנחנו צריכים לשאוף להגדיל את מספר החוקרים, וזה יכול לסייע בייצוב העצמאות שלנו כלפי העולם", הוסיף גבאי. 

"מקובל וחשוב להיות אופטימי ביום העצמאות, אבל כולנו ראינו כמה מסוכן לחשוב שהכל טוב, כפי שהיה עד ערב השישי באוקטובר, ולכן צריך להסתכל למציאות בעיניים, ולא לטייח", סיכם גבאי. 

לפרק א' בסדרת המאמרים ליום העצמאות

לפרק ב' בסדרת המאמרים

לפרק ג' בסדרה

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אדם שפוי

    שוב רעל של התגייס החמישי, ערב רב, שממשיך לקרוא לעצמו "שמאל". מכניסים דברים לא קשורים כלל. אבל נניח, לפי הטמטום הנ"ל, אילו מחר באמת הממשלה הייתה מתחלפת עם ממשלת סין שהיא, אגב שמאל !!! אז מהסין לא צומחת בקצב מסחרר ?

  2. שמאלן הזוי ובזוי

    אכן צודק. כל עוד מדינת ישראל תשאר דיקטטורה משפטית הנשלטת עי משפחת פשע פרוגרסיבית רדיקלית בולשביקית תהא בעיה להיי טק בכלל ולעסקים.

  3. א

    אולי זה לא היה רעיון טוב להתעסק בהברחת משקיעים וכסף רק בגלל שלא מצאו חן בעיניכם תוצאות הבחירות׳?

  4. אברהים

    הכל עוד בידנו.הצהרות לפי מה שהעולם מצפה מאתנו הכל יתחיל לשגשג מחדש.מה לעשות יותר מחציא העם לא מודע למה שקורא וזה חבל.אנחנו עוד בשלב הפוליטיקה הזולה

אירועים קרובים