שלוש התקופות העיקריות בתפקיד המנמ"ר

מניהול ה-IT כאומנות ועד לטרנספורמציה הדיגיטלית - חלק זה של סדרת המאמרים מציג את ההתפתחויות שחלו בתפקיד המנמ"ר ואת הציפיות ממנו

רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר ב-Be-Digital

בחלק הראשון ובחלק השני של סדרת המאמרים הזו הצגתי את הטרנספורמציה הדיגיטלית וכיצד היא משנה את הסביבה העסקית. החלק הזה מתמקד בשלוש התקופות העיקריות בהתפתחות תפקיד המנמ"ר.

השינויים הנובעים מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית מהווים אתגר לא רק לארגון אלא גם למנמ"ר ומשפיעים בצורה מהותית על תפקידו – תפקיד שעבר שינויים רבים לאורך השנים. ההתמודדות עם האתגרים החדשים מחייבת שינוי בגישה, בתפיסת התפקיד ובכישורים של המנמ"ר המודרני.

בסופו של דבר, זו החלטה של כל מנמ"ר כיצד הוא בוחר להתמודד עם אתגרים החדשים – האם הוא מבקש לתפוס עמדה של מוביל ויוזם דיגיטלי, כלומר – גישה פרו-אקטיבית, או שהוא מעדיף להיתפס כמי שמגיב לדרישות ולשינויים שמתרחשים סביבו, כלומר – גישה פאסיבית. כפי הנראה, בסביבה העסקית המודרנית אין לו הרבה ברירות: הוא חייב להתאים את עצמו ואת סגנונו בכדי להמשיך ולהביא ערך אמיתי לארגונו.

תרשים מס. 2 - השינויים בתפקיד המנמ"ר

תרשים מס. 2 – השינויים בתפקיד המנמ"ר

כאמור, תפקיד המנמ"ר עבר שינויים רבים לאורך השנים, מהימים הראשונים של המחשוב הארגוני ועד לימים אלה, בהם הטכנולוגיות הדיגיטליות תופסות מקום מרכזי כל כך. גרטנר (Gartner) ערכה מחקר בנושא עוד ב-2012, תחת הכותרת “Taming the Digital Dragon: The CIO Agenda". כפי שעולה מתרשים מס. 2, המחקר הזה מציג שלוש תקופות עיקריות בתפקידו של המנמ"ר ואת השינויים שחלו בו בכל אחת מהן.

תקופת ניהול ה-IT כאומנות (IT Craftsmanship)

הטכנולוגיות הדיגיטליות הראשונות עסקו בעיקר בעיבוד נתונים ובאוטומציה של תהליכים פשוטים יחסית, כגון שכר, כוח אדם והנהלת חשבונות. הדגש בתקופה זו היה על פיתוח תוכנה, תחילה במחשבי מיינפרים ואחר כך במחשבי מיני. פיתוח התוכנה דרש מיומנויות מיוחדות, הכרת שפות תכנות ושימוש בקבצים במבנה פשוט יחסית. התשתיות החלו להתפתח ועם הגעת תקשורת הנתונים ניתן היה לחבר משתמשים רבים ומרוחקים למחשב, בעיקר כדי להזין נתונים ולקבל דו"חות.

בתקופה זו, מנהל המחשוב נקרא מנהל מחלקת עיבוד נתונים (Data Processing Manager) – תפקיד שהיה אז חדש, קצת מוזר ומנותק מהיחידות העסקיות האחרות בארגון. המיקוד של מחלקת עיבוד הנתונים היה על יעילות וניצול של משאב יקר – כאמור, מחשב מרכזי ובהמשך מחשבי המיני. השפה שבה דיבר מנהל מחלקת עיבוד הנתונים הייתה לא מובנת לרוב מנהלי היחידות העסקיות. בדרך כלל, מדובר היה במושגים הלקוחים מתחום הטכנולוגיה, רובם קיצורים של שלוש אותיות. עובדה זו רק הוסיפה לריחוק שבו נתפס המקצוע החדש. באותה התקופה, מנהל מחלקת עיבוד הנתונים לא היה חבר הנהלה ובדרך כלל הוא דיווח למנהל הכספים או למנהל התפעול.

תקופת ה-IT כמפעל או כעסק (IT Industrialization)

עם הרחבת והעמקת היישומים והמחשוב לתחומים רבים ומגוונים ונגיעה בליבת העיסוק של הארגון, השתנה גם המיקוד של מנהל המחשוב, והוא נקרא אז מנהל מערכות מידע ניהוליות (MIS Manager). זאת, מאחר שמערכות המידע החלו לתמוך ישירות בתהליכים העסקיים ובתהליכי הניהול. בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת הופיע המחשב האישי והחל תהליך הדמוקרטיזציה של המחשוב: לכל עובד בארגון היה מחשב, השימושים התרחבו והפכו למתוחכמים והמחשוב המרכזי עבר למודל שרת/לקוח (Client/Server). ככל שהזמן חלף והמחשוב נכנס לעוד ועוד תחומים, הארגון הפך להיות תלוי יותר ויותר בו ובטכנולוגיות המידע, ותפקיד מנהל יחידת המחשב החל להיתפס כבעל חשיבות רבה יותר. או אז הוא נקרא מנהל טכנולוגיות מידע (IT Manager/Director).

בארגונים הגדולים, שעשו שימוש נרחב בטכנולוגיות המידע, הדגש עבר להפיכת תהליכים עסקיים ידניים לתהליכים עסקיים דיגיטליים. הטכנולוגיות הדיגיטליות עשו צעד משמעותי מהחצר האחורית של הארגון אל קדמת הבמה שלו והחלו לתמוך בניהול קשרי לקוחות (CRM), באנליטיקה עסקית תומכת החלטות, בניהול קשרי ספקים ושרשרת האספקה, בשיפור התקשורת בין כל בעלי העניין ועוד.

זה השלב בו החל להופיע התואר החדש – מנהל המידע הראשי (CIO – ר"ת Chief Information Officer), או המנמ"ר. זה גם השלב בו המנמ"ר הצטרף לשולחן ההנהלה הבכירה. הוא התמקד בפיתוח ויישום מערכות מידע גדולות ומורכבות, באינטגרציה מורכבת בין הרכיבים השונים של מערכות המידע וביישום פתרונות חדשניים. ככל שהתלות של הארגון בטכנולוגיות הדיגיטליות הלך וגדל, המנמ"ר נדרש להתמקד גם באיכות השירות שהיחידה שלו מספקת ללקוחותיה הפנימיים ונדרש לנהל את היחידה שלו כעסק בתוך הארגון. תקציבי טכנולוגיות המידע תפחו והלכו, והציפייה מהמנמ"ר הייתה שהוא ינהל את יחידתו כעסק, יבחן השקעות באמצעות מודלים של ROI, ינהל בצורה חכמה את תיק הפרויקטים וההשקעות, ינהל סיכונים ויטמיע תפיסות ומתודולוגיות מודרניות. בעולם החלו להתפתח מתודולוגיות כגון ITIL, Cobit ו- CMMI, והמנמ"ר המודרני הוביל את יחידתו להשתמש יותר ויותר במתודולוגיות סטנדרטיות.

תקופת הטרנספורמציה הדיגיטלית (Digital Transformation)

זו התקופה הנוכחית, ואנחנו רק בתחילתה. ההשפעה העמוקה של הטכנולוגיות הדיגיטליות בכל התחומים – חוויית לקוח, תהליכים עסקיים, חדשנות, פיתוח מודלים עסקיים חדשים ואיתור מקורות הכנסה חדשים, במקביל להפיכת המוצרים והשירותים לדיגיטליים – מביאה איתה ציפיות חדשות מהמנמ"ר. בנוסף להבנתו בטכנולוגיות הדיגיטליות וליכולתו לנהל מערך טכנולוגי גדול ומורכב, הארגון מצפה ממנו להיות מוביל דיגיטלי (Digital Leader).

הכותב הינו ממלא מקום הממונה על התקשוב הממשלתי ומנהל חטיבת מערכות ושירותים רוחביים בתקשוב הממשלתי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים