ניהול מושכל של פרויקטים: המודעות גוברת – אבל לא בממשלה

המגזר העסקי כבר נמצא חזק בתחום זה, אולם המגזר הציבורי מתמהמה ● הנושא יהיה בין הסוגיות שיועלו בכנס השנתי של ארגון ניהול הפרויקטים PMI ישראל

בחודש אוקטובר 2012 פרסם מבקר המדינה, יוסף שפירא, דו"ח חריף במיוחד על מע"צ (החברה הלאומית לדרכים). המבקר קבע כי החברה כשלה בפיקוח על מכרזי תשתיות וביקר אותה על גיוס יועצים ומומחים ללא מכרזים. הדו"ח הזה אינו היחיד של המבקר שכולל ביקורת קשה על גופים ציבוריים שאמונים על פרויקטי תשתיות. אחת הסיבות לכך שהפרויקטים האלה זוכים לטעום מנחת זרועו של המבקר חדשות לבקרים היא, אף על פי שהוא לא כותב זאת במפורש, היעדרה בישראל של מסורת מחייבת שמייצרת תרבות נכונה של ניהול פרויקטים. המגזר הציבורי עדיין נגוע במחלות ילדות ואף על פי שהמודעות לנושא עולה בשנים האחרונות, אנחנו עדיין מצויים מרחק מזרח ממערב ממדינות מתקדמות באירופה ומארצות הברית. גם במדינות אלה לא הכול מושלם, אבל שם לפחות מהוות המתודולוגיות לניהול נכון של פרויקטים אבן יסוד בניהול כל פרויקט גדול, לאומי או עסקי.

בישראל פועלת מאז 1996 שלוחה ישראלית של הארגון העולמי PMI – ארגון מקצועי שמאגד בתוכו את כל העוסקים בניהול פרויקטים ברמות השונות, הפזורים ב-70 סניפים ברחבי העולם. השלוחה בארץ הוקמה על ידי ד"ר צבי רז ז"ל. בינואר השנה נבחר כנשיא שלה אלכס דן, בעל חברה ליזמות טכנולוגית ודוקטורנט לחינוך בטכניון. הוא החליף את אל"מ (מיל') יוסי הנדלר, שכיהן כנשיא מ-2008.

לדברי דן, "מטרת העמותה היא להטמיע את תחום ניהול הפרויקטים ולהיות איגוד מקצועי למנהלי הפרויקטים". ב-PMI ישראל חברים מנהלי פרויקטים מתחומים שונים, כגון בנייה, תקשורת, הנדסה וביטחון. דן אמר כי באחרונה גדלה הבולטות של מגזרי ההיי-טק והסטארט-אפים.

"למרות השוני בעיסוק של חלק גדול מחברות העמותה, היופי הוא שהן חולקות שפה משותפת, גלובלית, בכל הנוגע לניהול פרויקטים, שבסופו של דבר מסייעת לכל אחת מהן בעבודתה וחוסכת לה כסף", ציין.

הוא הודה כי המודעות לחשיבות של ניהול נכון של פרויקטים עדיין לא חלחלה למגזר הציבורי, ולא פעם אפשר להיווכח בתוצאה של זה. לדברי דן, העמותה עושה ככל שביכולתה כדי לקדם את המודעות הזו, על ידי מפגשים קבועים, סמינרים ופעילויות נוספות. אחד הפרויקטים הבולטים של העמותה במגזר הציבורי הוא הטמעת מתודולוגיית PMI במערכת החינוך. "התחלנו בדיונים עם משרד החינוך כדי להסמיך מנהלי פרויקטים מקרב המורים, שיוכלו להיבחן במבחן ההסמכה של PMI", אמר דן.

"הפעילות בסניף הולכת וגוברת", ציין. "אנחנו חשים שיותר ויותר ארגונים מבינים את המשמעות של ניהול נכון של פרויקטים, גדולים כקטנים, כולל בתחום ה-IT. זה בוודאי יהווה דוגמה למגזר הציבורי".

דווקא בתקופה שבה כולם נדרשים להתייעל ומושגים כמו Time to market נעשים קריטיים, המתודולוגיות של PMI הופכות להיות יותר מרלבנטיות. יוזמה חדשה של הארגון עליה מספר דן נושבת בכיוון זה: תרגום ספר ה-PMI, שנחשב כ-"תנ"ך של עולם ניהול הפרויקטים".

גולת הכותרת של פעילות PMI ישראל היא הכנס השנתי של הארגון, שנערך מזה כמה שנים בשיתוף עם אנשים ומחשבים. הכנס הקרוב, שייערך בחודש יוני, יעסוק ב-"מתן ערך משימתי למנהלי פרויקטים". דן מעריך שהוא הולך להיות הכנס המגוון והמוצלח ביותר שהיה עד כה. בין הנושאים שיועלו בו: כלים ושיטות בניהול פרויקטים, אסטרטגיית משא ומתן ומחקר אקדמי, ניהול בעלי עניין וצוות מנצח, וזיהוי סיכונים. תכני הכנס קובצו על ידי סגן נשיא העמותה, יעקב נתניהו. בסוף האירוע יחולקו, כבכל שנה, פרסי PMI.

השורה התחתונה: המודעות לתחום ניהול הפרויקטים בישראל צוברת תאוצה בקרב המגזר העסקי והפרטי. הממשלה, על זרועותיה השונות, מקדמת בעשור האחרון שורה ארוכה של פרויקטי תשתית, ועליה להגביר את קצב ההצטרפות שלה לעולם ה-PMI. התוצרים הסופיים של עולם זה הם פרויקטים באיכות טובה יותר, התייעלות כספית וארגונית, ובעיקר שירות טוב יותר לאזרח.

מתעניינים במה שחדש בתחום ניהול הפרויקטים? הירשמו לכנס השנתי של PMI ישראל, בהפקת אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים