השבוע שהיה: הרשתות החברתיות – הדלק שמייצר את המהפכה

האזרחים הדיגיטליים במצרים, כמו בכל מדינה אחרת, רוצים לממש את הזכויות שלהם - חופש הביטוי, דמוקרטיה והזכות לחיות בכבוד ● הטכנולוגיה מאפשרת להם לכתוב ולקבל תגובות ובכך לחוש שהם לא לבד - וזה הדלק שגורם להם לעמוד ימים ולילות בכיכרות ולהפגין ● וגם: למרות הליקויים החמורים שנתגלו במאגר הביומטרי, מי שהולך הביתה, שוב, הוא ה-ש.ג.

השבוע הזה מסתיים לקול תרועות השמחה של מיליוני המפגינים בקהיר, לאחר שהצבא המצרי הדיח את הנשיא, מוחמד מורסי. עם עזיבתו את הגה השלטון הספיק מורסי לצייץ בחשבון הטוויטר (Twitter) הרשמי של הנשיאות. הוא לא היה היחיד. גם החלק הזה של האביב הערבי נישא על גבי הרשתות החברתיות. שוב ושוב מבינים השליטים הערביים שעידן שלטון היחיד הכל יכול, השולט בכוח הזרוע ובצע הכסף, חלף מן העולם.

האזרחים הדיגיטליים במצרים, כמו בכל מדינה אחרת, רוצים לממש את הזכויות שלהם – חופש הביטוי, דמוקרטיה והזכות לחיות בכבוד. הטכנולוגיה מאפשרת להם לצייץ ולכתוב בלוגים או פוסטים וכאשר הם עושים זאת ומקבלים תגובות, הם חשים שהם לא לבד.

התחושה הזו היא הדלק שמייצר את המוטיביציה של מיליוני אנשים לעמוד ימים ולילות בכיכרות ולהפגין. עד כמה שזה נשמע לא טבעי, דווקא המצרים הוכיחו את המשמעות הפשוטה של דמוקרטיה: רצון העם. ברגע שיש מנהיג שמתחכש לרצון העם, הזמן שהוא יכול להתעלם מזה הולך ומתקצר.

בארץ: הש.ג הולך הביתה
אצלנו עדיין אין הפיכות, אבל השבוע פרצה לה מהומה רבתי סביב המאגר הביומטרי. גרמה לה הצהרה מיותרת ומפתיעה, בלתי מובנת לחלוטין, של סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום. היא אמרה בראיון לגלי צה"ל, כי בתוך שבועיים יחל הניסוי הביומטרי, שבו אזרחי מדינת ישראל יתבקשו לתת טביעת אצבעות לקראת הקמת המאגר. איש לא הבין מאיפה נחתה ההצהרה הזו. אפילו לגבי אלה שעוקבים אחר הנושא כבר שנים רבות זה היה יותר ממוזר.

נושא המאגר שנוי במחלוקת והיו סביבו לא מעט ויכוחים, אלא בשנה האחרונה איש כמעט לא דיבר עליו. המומחים שעוקבים אחרי הנושא ידעו שהמכרז להשוואת טביעות האצבעות טרם הסתיים, מה שאומר שלא נבחרו הזוכים, וגם אם הם ייבחרו מחר בבוקר – אין שום סיכוי בעולם שתוך שבועיים הניסוי יצא לדרך. כאן נשאלת השאלה מה עבר בראשה של סגנית השר? האם מישהו במשרד הטעה אותה? או אולי היא לא שאלה אף אחד וכל מה שרצתה היה בסך הכול לקבל ראיון בגלי צה"ל בזמן שידור מואזן? אולם בזה לא נגמר הסיפור.

אחרי שהתנועה לזכויות דיגיטליות פרסמה הודעות בהן תקפה את סגנית השרה דלף ממשרד המשפטים מסמך אסטרטגי, המבוסס על דו"ח ביקורת חמור, שנוגע למאגר הביומטרי. המסמך דלף בגלל טעות אנוש טרגית של פקידה אומללה, שהייתה אמורה לשלוח את המסמך לגורם פנימי ובטעות שיגרה אותו לתפוצה רחבה ביותר. אחד הנמנענים דאג להעביר את זה לתקשורת והחגיגה החלה. מה אתם חושבים שבמשרד לביטחון פנים עשו עם הדו"ח? האם הם יצאו בהודעה שהליקויים יתוקנו? לא. הפקידה האומללה מועמדת לפיטורים. שוב הש.ג. הולך הביתה. המאגר ימתין לסיבוב נוסף של ויכוחים ציבוריים.

השערוריה סביב המאגר אינה רק בעצם הרעיון להקימו, אלא היא קשורה למחדל ממלכתי אחר שקשור למשרד הפנים: תעודות הזהות החכמות. זוכרים שיש דבר כזה? מדובר במכרז שנולד לפני יותר מ-13 שנים, עבר מספר רב של ערכאות משפטיות, נבחרה זוכה – HP – שחתמה על הסכם עם המדינה לייצור כמה מאות אלפי תעודות חכמות, היא קיבלה את הכסף ומאז שום דבר לא קרה. האבק במפעלי הדפוס של פתקית אי שם בקיסריה תופח מיום ליום.

התירוץ של משרד הפנים לאי הנפקת התעודות הוא: מחכים לביומטרי. הנימוק: חיסכון והתייעלות. אין טעם להנפיק תעודות חכמות ללא שבב ביומטרי, אומרים שם. זאת, על אף שהמכרז המקורי להנפקת התעודות החכמות כלל לא דיבר על כך. גם דו"ח מבקר המדינה מלפני שנתיים, שהורה למשרד הפנים להתקדם עם התעודות ולהפסיק להמתין למאגר הביומטרי, לא עזר. שר אחד הלך (אלי ישי) ושר אחר בא (גדעון סער), ולאזרחי ישראל אין תעודות חכמות ואין מאגר ביומטרי שאפשר לסמוך עליו, אבל יש לה שרים וסגני שרים שמוכנים לדבר ולפזר הבטחות על ימין ועל שמאל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים