תוכן שיווקי

הדור החדש בתיקים הרפואיים – איך הדאטה מעצבת את מערכות הבריאות?

התיק הרפואי של כל אחד מאיתנו מורכב מכמויות עצומות של מידע ● איך אפשר להפוך את הרשומות הרפואיות מאתגר תפעולי מסורבל לאוצר רב ערך, שמשדרג את היעילות הטיפולית והתפעולית?

15/05/2024 13:35
אסף בר, מנכ"ל איטרניטי.

התיק הרפואי של כל אזרח בישראל מורכב מכמויות עצומות של רשומות, שנוצרו ביום שנולדנו והולכות ומתרבות בכל פעם שאנחנו צורכים שירות רפואי. בעולם שבו תהליכי בינה עסקית ומלאכותית צוברים תאוצה, לשימוש נכון במידע הנצבר יכול להיות ערך עצום: ביכולתו לשפר את האבחנה הרפואית ואת האפקטיביות הטיפולית, לאתר גורמי סיכון לצורך אבחון מוקדם של מחלות או טיפול מניעתי, לחסוך זמן יקר לרופאים, למנוע טעויות בלתי מחויבות ועוד. לצד הערך הרפואי, ניהול חכם של התיק יכול לחסוך לקופת החולים או למרכז הרפואי כאבי ראש טכנולוגיים ותפעוליים, ולקצר תהליכי עבודה מסורבלים.

מדוע הפוטנציאל העצום לא תמיד מתממש?

תהליך הסבת התיק הרפואי מגיליונות נייר אי שם בשנות ה-80' לגיליונות אלקטרוניים כיום בוצע במקרים רבים על מערכות שונות, שפותחו בתקופות זמן שונות ועובדות זו עם זו בשיטת טלאי על טלאי. התוצאה, במקרים רבים, היא סרבול שיוצר שגיאות, התנגשויות וקושי לעשות שימוש אפקטיבי במידע. כתוצאה מכך, התיק הרפואי עלול לכלול קודים לא מטוייבים של אבחנות וטיפולים, לסווג אותם בצורה לא נכונה, ולהוביל לעיוותי נתונים ולאבחנות רפואיות לא מדויקות. בנוסף, הסרבול הטכנולוגי מקשה על אנשי הטכנולוגיה וה-BI בארגון, וגורם לכך שבניית מודלים קליניים ותפעוליים, שמשפיעים על תהליכי קבלת ההחלטות של המרכז הרפואי, יכולה לארוך חודשים ארוכים. הסרבול הקיים מקשה גם על משיכת מידע רפואי בזמן אמת (בחלק מהמערכות, משיכת המידע מתבצעת אחת ליום).

איך מתמודדים עם האתגר? בשנים האחרונות גוברים הניסיונות ליצור סטנדרט אחיד של המרכיבים השונים בתיק הרפואי, כגון החלת קודים אחידים, שיזהו אבחנה או טיפול בכל המוסדות.

אך מה עושים עם כל המידע שכבר הצטבר בתיקים הרפואיים לאורך שנים ארוכות? איך אפשר לסדר אותו כדי להפיק ממנו אוצרות, עבור המטופל והמרכז הרפואי? מומחי תחום הבריאות באיטרניטי מספקים הצצה לאחת הפעילויות המשמעותיות שנעשו בתחום בשנים האחרונות.

מאתגר תפעולי לנכס משמעותי

מודל MRDM (ר"ת Medical Record Data Model) פותח על ידי איטרניטי ומבוסס על שני מרכיבים עיקריים:

מרכיב לוגי – MRDM Logical
כדי להפוך את התיק הרפואי למשאב משמעותי, מומחי הדאטה והטכנולוגיות של איטרניטי פיתחו קטלוג חכם, שמבצע התאמה בין הקודים והסיווגים הנכונים לבין הרשומות של הגיליון הרפואי. המנגנון מזהה את הנושא המבוקש ומאתר את המידע בגיליונות הרפואיים.

התוצאה היא דיוק ברמה של 99%, שמזהה אנומליות, מבצע טיובים, מזהה נתונים שכתובים באופן שונה במערכות ישנות יותר ובשורה התחתונה, מאפשר הבנה טובה יותר של הרשומות ההיסטוריות ושל אלה שעתידות להתווסף.

מרכיב פיזי – MRDM Physical
לאחר שמבצעים מיפוי לוגי של מבנה הנתונים בתיק הרפואי, מתחילים בתהליך של חילוץ המידע מהמערכת שמנהלת את הרשומות הרפואיות. לאחר מכן, המידע משולב עם כללים רפואיים, כדי ליצור שכבת מידע אחידה וברורה, שכוללת מפתחות פיזיים שמאפשרים אחזור מהיר וקל מתוך מאגר נתונים גדול וגמיש, בתצורת אגם נתונים.

במסגרת יישום התפישה, המערכת של איטרניטי לא מוגבלת לטכנולוגיה כזו או אחרת, ויכולה לעבוד עם כל פלטפורמות המידע הקיימות בארגון.

תמיר בראל, מנהל תחום בריאות באיטרניטי.

תמיר בראל, מנהל תחום בריאות באיטרניטי. צילום: מיכל אביב

"בעזרת המערכת שפיתחנו בוצעה קריאה נכונה של נתוני הגיליונות הרפואיים, שהשפיעה על שורה ארוכה של שימושים בארגון הרפואי", מסבירים תמיר בראל, מנהל תחום בריאות באיטרניטי, ודורי צאיג, מנהל פרוייקטים בתחום הדאטה בחברה. כך, למשל, ניתן להעביר בזמן אמת רשומות רפואיות לגופים אחרים בארץ ובחו"ל (כגון בתי חולים, בתי מרקחת ומרכזים רפואיים), לעומת העברת המידע פעם ביום לפני הטמעת המערכת. המידע יכול לעבור בצורה מהירה ויעילה גם למשרד הבריאות, במקרים שבהם הרגולטור מחייב שליחת מידע (כגון שליחת נתונים על ביצוע חיסונים).

דורי צאיג, מנהל פרוייקטים בתחום הדאטה באיטרניטי.

דורי צאיג, מנהל פרוייקטים בתחום הדאטה באיטרניטי. צילום: מיכל אביב

בנוסף, המידע המטוייב משמש למגוון יישומי בינה עסקית ומלאכותית, מסייע לרופאים לראות תמונת מצב מלאה ומהימנה, ומזין מערכות תפעוליות מגוונות, כולל מערכות שמשמשות לצרכי רפואה מונעת וגילוי מוקדם. הקטלוג שאיטרניטי יצרה אפשר למנתחי המערכות במרכז הרפואי לחתוך את משך הזמן הנחוץ ליצירת המודלים המשמשים לצרכים עסקיים ביותר מ-90% – מחצי שנה לשבועיים בלבד. העברת המידע יכולה להתבצע במגוון פורמטים, בהתאם לצורך, לרבות בפורמט FHIR – תקן גלובלי לשיתוף מידע בין מערכות רפואיות בעולם. התקן מאפשר, למשל, לשלוח מידע רפואי לבית חולים או מרכז רפואי בחו"ל שאליו הגיע המטופל כשהוא בחופשה. תקן FHIR נכנס בהדרגה לשימוש בישראל ומהווה רכיב משמעותי במערכות הרפואה העתידיות.

המהפכה שעובר התיק הרפואי רק מתחילה

בתוך 3-5 שנים, קופות החולים לבדן צפויות להשקיע כ-100 מיליון שקלים בטכנולוגיות דאטה ופתרונות AI ואנליטיקה מתקדמים, שיאפשרו להפיק הרבה יותר מהתיק הרפואי. כך, למשל, כבר כיום, טכנולוגיות לבישות כמו שעונים חכמים פועלות בתקן FHIR, וייתכן שבעתיד, הצלבת המידע שמכשירים אלה מנטרים (כמו דופק וחום גוף) עם המידע בתיק הרפואי יוביל להפקת תובנות רפואיות משמעותיות, שישפרו עוד יותר את האפקטיביות הטיפולית ויסייעו במניעת מחלות.

הפתרון שפיתחה איטרניטי יכול לסייע גם לביצוע מחקרים קליניים מדויקים יותר, שיובילו לפיתוחים ולפריצות דרך רפואיות. זאת, בעקבות היכולת לייבא רשומות ממגוון רחב של מקורות וגיליונות רפואיים, ולקבל את הנתונים בפורמט זהה, לצורך יצירת תמונת מצב מפורטת ומהימנה.

בשורה התחתונה, מרכזים רפואיים בשילוב חטיבת הבריאות באיטרניטי מובילים את המהפכה שעובר התיק הרפואי.

 

אירועים קרובים