40 שנה למכשיר ששינה את עולם המחשוב האישי

היום (ד') לפני ארבעה עשורים הוציאה אפל את המקינטוש הראשון, שהציע עיצוב גרפי מהפכני וזינב במחשבי ה-PC של יבמ ● לפניכם מאמר שהוא חגיגת יום הולדת עגול למכשיר שסטיב ג'ובס הכריז עליו הרבה לפני ה-iPhone

יום הולדת שמח! מחשב מקינטוש מהדור הראשון.

אין כמעט ספק שהדבר שהכי מעניין את אפל בימים אלה הוא סיכום המשלוחים השנתי בשוק הטלפונים, שבו התברר שהיא טיפסה למקום הראשון על חשבון סמסונג. מדובר בהדחה שבאה אחרי 13 שנים שבהן הענקית הדרום קוריאנית שלטה בשוק הזה.

מכשירי ה-iPhone הם כבר כמה שנים הציר המרכזי של אפל, מבחינת הכנסות. זה לא שהיא לא משקיעה כסף ביוזמות אחרות – ומשקפי המציאות המעורבת החדשים שלה, Vision Pro, הם דוגמה מצוינת לכך בעידן הנוכחי, אבל קודם כל טלפונים.

המיקוד של אפל בשוק הסמארטפונים לא מפתיע. שוק המחשוב הדיגיטלי אמנם נהנה משפע דגמים וחידושים של מחשבים ניידים, אבל הטלפון נחשב מכשיר עבודה, וקרנם של המחשבים ירדה באופן יחסי – וגם לא יחסי אצל לא מעט אנשים. יש מצב שאפל ראתה את הנולד כבר מזמן, עוד ב-2007, כשסטיב ג'ובס המנוח השיק את ה-iPhone הראשון.

לפני הסמארטפונים, אי אז בשנות ה-80' וה-90' של המאה הקודמת, המיקוד של אפל היה בשוק המחשוב. למעשה, פעם, כמעט כל ההשקעות שלה היו בשוק המחשוב, ועוד הנייח – במטרה לשלוט עליו. יש להודות שהיא לא כל כך הצליחה בזה, אלא, עם מחשבי ה-Apple II, ה-Lisa והמקינטוש שלה, בעיקר זינבה ביבמ.

היום (ד'), לפני 40 שנה בדיוק, אפל הכריזה על מחשב המקינטוש הראשון – ואפשר למצוא כאן את ההודעה לעיתונות במלואה. המחשב הזה, שעלה 2,495 דולר, הושק בכלל לצד כמה מחשבי Lisa, שנחשבו אז למוצר העיקרי של אפל (והראשון שבהם הושק שנה קודם לכן). המקינטוש הראשון הגיע עם מעבד 8 מגה-הרץ, 128 קילו-בייט זיכרון RAM וכונן לדיסקטים בנפח של 400 קילו-בייט – לאחסון חיצוני. אפל השיקה ביחד איתו שורה של פריטי ציוד היקפי, כולל מדפסת, מודמים וכונן חיצוני, אבל הכי חשוב – היא הביא אל השולחן עיצוב אייקוני בולט, ועוד משהו קטן ליד: עכבר, עם כפתור אחד – וכפתור אחד בעכבר המשיך ללוות את מחשבי המקינטוש לאורך שנים רבות.

השינויים העיקריים שהמקינטוש הביא לעולם

העכבר, ועוד יותר מזה הממשק הגרפי, היו השינויים העיקריים שהמקינטוש הביא לעולם, ואין ספק שאפל, גם אם היא לא הייתה החלוצה של המחשוב האישי, הייתה זו שהפכה את עולם המחשוב על פיו. היא עשתה זאת בכך שהיא העבירה אותו משימוש בשורת פקודה להצבעה ולחיצה על הפקודה שרוצים לבצע, באופן הרבה יותר טבעי ומהיר. לא בכדי שנה וחצי לאחר מכן מיקרוסופט מיהרה לשחרר את הגרסה הראשונה של Windows – שלא זכתה לפופולריות.

אפל כתבה בהודעה לעיתונות שהוציאה אי אז ב-1984 על הפלא החדש: "המשתמשים אומרים למקינטוש מה לעשות פשוט על ידי הזזת 'עכבר' – התקן הצבעה קטן – כדי לבחור בין הפונקציות הרשומות בתפריטים ומיוצגות על ידי סמלים ציוריים על המסך. משתמשים כבר לא נאלצים לשנן את פקודות המקלדת הרבות והמבלבלות של מחשבים רגילים. התוצאה היא נוחות שימוש קיצונית והפחתה משמעותית בזמן הלמידה".

העכבר של המקינטוש מהדור הראשון.

העכבר של המקינטוש מהדור הראשון. צילום: ShutterStock

זה לא היה רק הממשק הגרפי בפני עצמו, אלא גם היכולת לפתוח כמה יישומים זה לצד זה, כשכל יישום פועל בחלון משלו ומציע אפשרות לעבור אליו בעת שרוצים, ולמזער אחרים – וכן, לעשות את זה פשוט בלחיצת עכבר. כיום זה מובן מאליו, אבל פעם זה נשמע דמיוני. ה-"פלא" הזה, כפי שאנחנו יודעים, הגיע גם ל-Windows, שייתכן שאלמלא המקינטוש כלל לא הייתה מגיעה לשוק, או שהייתה מגיעה אליו הרבה יותר מאוחר.

במשך השנים, המקינטוש נתפס כמכשיר של הגרפיקאים, המעצבים ואנשי הדפוס. הוא גם היה המחשב האופנתי יותר, ואנשי אפל, וג'ובס בראשם, הצביעו על הקופסאות הלבנות והמשעממות של מחשבי ה-PC של אותם הימים, כדי להראות עד כמה המחשבים הנייחים שלהם מלאי השראה. אולם, יכול להיות שג'ובס ואנשיו התחרטו לאחר מכן על כמה עיצובים שהלכו יותר מדי רחוק.

בול ממוזמביק (!) של סטיב ג'ובס ומחשבי מקינטוש.

בול ממוזמביק (!) של סטיב ג'ובס ומחשבי מקינטוש. צילום: ShutterStock

גם כיום, המחשבים הנייחים של אפל מביאים הרבה סגנון אל המסך, אבל העולם הנוכחי הוא עולם של מחשבים ניידים, ולכל חברה יש מחשבים כאלה, שמעוצבים היטב.

השינוי המהותי במחשבי המקינטוש

בשנים האחרונות, המקינטושים, הניידים והנייחים כאחד, עברו שינוי מהותי פנימי, כשאפל החלה לצייד אותם במעבדים שהיא מתכננת בבית – אם כי מייצרת ב-TSMC. אלא שברמה הבסיסית, מערכת ההפעלה, גם אם היא נראית אחרת, עדיין שואבת הרבה מאוד התנהגות וממשקים מאותה מערכת ראשונית, שהגיעה לשולחן העבודה עם מסך קטן שהוא חלק מוכלל מגוף המחשב.

אפל היא המובילה של שוק הסמארטפונים, אבל בשוק ה-PC, השליטה של המחשבים מבוססי ה-Windows מוחלטת. לפי הנתונים של GlobalStats, מיקרוסופט שולטת בשוק עם 73% לעומת כ-16.5% של מחשבי ה-macOS של הענקית מקופרטינו. אל תצפו כאן למהפך, ולא רק מאחר שאפל תמשיך להילחם על מעמדה בשוק הטלפונים לפני כל דבר אחר. אולם, עדיין אפשר לומר שהכול, גם המעמד הרם של מחשבי ה-Windows, קרה בגלל עכבר אחד קטן – שאפילו היה די מכוער למראה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פרקליט השטן

    משתמש המעבד את עצמו וצרכיו ייעשה שימוש רק במחשב תוצרת אפל. הן חומרה והן תוכנה, גם אם לשימושי אופיס (אקסל, power bi) צריך VM.

אירועים קרובים