תדהמה בחינוך הטכנולוגי: האוניברסיטאות יבטלו הבונוסים לבוגרי מדעי המחשב

ועד ראשי האוניברסיטאות פרסם רשימה חדשה המפרטת את הבונוסים הניתנים על ציוני בגרות למועמדים ללימודים אקדמיים, ו-"העלים" ממנה את מדעי המחשב ● מורים במערך החינוך הטכנולוגי: המשמעות היא חיסול של המקצוע ● ועד ראשי האוניברסיטאות: ההחלטה התקבלה בתיאום עם משרד החינוך ● שר החינוך: ההחלטה אינה שלמה. טרם התקיים דיון בנושא

תדהמה וזעם בקרב מורים ומנהלים במערך החינוך הטכנולוגי: ועד ראשי האוניברסיטאות החליט לבטל את הבונוסים הניתנים לבוגרי תיכון שילמדו מדעי המחשב ברמת 4 ו-5 יחידות.

במהלך חופשת הקיץ העביר המינהל הפדגוגי במשרד החינוך הנחיה למפקחים בחינוך הטכנולוגי, לעדכן את מנהלי בתי הספר העיוניים והטכנולוגיים על שינוי בשיטת הבונוסים שמעניקים המוסדות האקדמיים בארץ לציוני הבגרות של תלמידי תיכון, לצורך קבלה לאוניברסיטאות. הבונוסים מהווים שיקול מרכזי עבור תלמידי התיכון בבואם לבחור את המקצועות אותם ירחיבו ל-4 ו-5 יחידות.

בשיטה שהיתה נהוגה עד כה, נכללו ברשימת הבונוסים גם מקצועות המדעים, לרבות מקצוע מדעי המחשב. עם זאת, ברשימה החדשה שפרסם ועד ראשי האוניברסיטאות, מקצועות מדעי המחשב "נעלמו". עובדה זו גרמה לדאגה רבה בקרב מורים ומנהלים במערך החינוך הטכנולוגי, שפנו לאנשים ומחשבים, והתריעו כי משמעות המהלך היא חיסול ממוקד של מקצוע מדעי המחשב.

אחד המנהלים במשרד החינוך אמר, כי "בעוד שמשרד החינוך והשר בראשו עושים מאמצים כבירים להשקיע בחינוך הטכנולוגי ובהכנת מערכת החינוך לשנות ה-2000, באים ראשי האוניברסיטאות וללא כל תיאום מוקדם מנחיתים על ראשינו את ההוראה הבלתי סבירה הזו".

לדברי אותו מנהל, המהלך הזה יוביל לכך שבתוך כמה שנים יפלטו ממערכת החינוך עשרות מורים, כי הכיתות בחינוך הטכנולוגי יתרוקנו. "איזה הורה ימליץ לילדו ללכת ללמוד מדעי המחשב כאשר הוא יודע שבעוד כמה שנים, כאשר הילד ירצה ללמוד באוניברסיטה, הוא לא יקבל בונוס על ציוני הבגרות שלו? אותו ילד ילך ללמוד היסטוריה או תנ"ך, כי זה הרבה יותר פשוט. האם הזה הדור שאנו רוצים לגדל?", קבל המנהל.

בשנת הלימודים האחרונה, תשע"א, למדו 6,600 תלמידים את מקצועות מדעי המחשב, וכ-3,300 נוספים למדו הנדסת תוכנה. "זה לא מספיק. מדינת ישראל משוועת למהנדסים", קבע אותו מנהל. "מצד אחד אנו נחשבים למדינת היי-טק מובילה, ומצד שני אנו גודעים במו ידינו את אחד הענפים היחידים שמכניסים דולרים למדינה – גם בזמן משברים. אנו מאבדים את היתרון הטכנולוגי שלנו".

מורים במערך החינוך הטכנולוגי שקראו את ההחלטה של ראשי האוניברסיטאות, תוהים כיצד אפשר לבטל את רוע הגזירה. " אסור לנו להסתפק בתשובה כוללת, לפיה הנושא ייבדק", כתב אחד המורים.

תגובות

ועד ראשי האוניברסיטאות מסר בתגובה, כי "אין עוררין ביחס לחשיבותם של לימודים טכנולוגיים בבתי הספר התיכוניים. על פי שיטת החישוב הנוכחית, ניתן בונוס מוגבר לרשימה ארוכה הכוללת 115 מקצועות לימוד, דבר המייתר את משמעותו של הבונוס שאמור להיות תמריץ ייחודי. אי לכך, כפי שציינת, החלטת ועד ראשי האוניברסיטאות הייתה למקד את הבונוס המוגבר במקצועות הבסיסיים בלבד. יחד עם זאת, כל אוניברסיטה תהיה עצמאית להחליט אם להוסיף מקצועות בודדים לרשימה בסיסית ומוסכמת זו. בנוסף יצוין כי החלטת ור"ה התקבלה בידיעה ובתיאום ועל פי מדיניות משרד החינוך לקידום לימוד של המקצועות הבסיסיים בתיכון".

שר החינוך, גדעון סער, מסר בתגובה: "באשר להחלטה של ועד ראשי האוניברסיטאות למתן הבונוסים המוגדלים למקצועות שבנתיב העיוני, יצוין, כי ההחלטה נכונה – אך איננה שלמה. טרם התקיים דיון בין ור"ה למשרד החינוך לקביעת הבונוסים המוגדלים לתלמידים הלומדים בחינוך הטכנולוגי, המהווים כשליש מתלמידי החטיבה העליונה, מה גם שמשרד החינוך שם לו למטרה להגדיל שיעור זה. אשר על כן יש לראות בהחלטה של ור"ה כהחלטת ביניים בלבד".

גורמים במשרד החינוך הביעו פליאה כיצד ראשי האוניברסיטאות, הכפופים לשר החינוך, פרסמו הודעה על מדיניות בונוסים חדשה מבלי שהתייעצו עם השר ומבלי שהתקיים דיון בנושא. אותם גורמים ציינו, כי בתגובת ועד ראשי האוניברסיטאות לידיעה זו כתוב שההחלטה התקבלה בידיעה ובתיאום עם משרד החינוך, בעוד שהשר טוען שלא כך הדבר.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שמעון

    לא להאמין. מפר סיבות חברו כאן 1.לא רואים מעבר .... 2.המשמעות היא כספית ........ מי שירצה ללמוד מקצוע טכנולוגי ישלם יותר .! והדבר מתואם עים משרד החינוך .

  2. דודו גבע

    אפשר לחיות עם מחסור בדיור, אפשר גם עם מחירי דלק גבוהים, קשה מאוד אבל אפשרי לחיות במדינה שמנהיגיה מנותקים מאזרחיה. אבל אי אפשר לחיות במדינה מנותקת טכנולוגיה, האדם יחד עם הטכנולוגיה הם היתרון היחסי כמעט היחידי שנשאר לנו לעם ישראל. החלטה מנותקת,חוסר הבנה בסיסי. דודו גבע

אירועים קרובים