אחרי שש שנים: אקוודור תסגיר את ג'וליאן אסאנג' לבריטניה

מייסד ויקיליקס וחושף השחיתויות שוהה כבר מ-2012 בשגרירות אקוודור בלונדון, לאחר שהחליטה לתת לו הגנה מדינית בתור מבקש מקלט ● אלא שראש הממשלה החדש רוצה לשים למצב הזה סוף

ג'וליאן אסאנג', מייסד ויקיליקס. צילום: Cropbot, ויקיפדיה

ראש הממשלה החדש של אקוודור, לנין מורנו, מגבש עם הבריטים עסקה שבמסגרתה תבטל המדינה שלו את הגנת מבקש המקלט שהעניקה לג'וליאן אסאנג', מייסד וויקיליקס, בשגרירותה בלונדון, ותמסור אותו לידי הרשויות. לפי הפרסומים, המהלך עומד להתרחש ממש בימים הקרובים.

על פי הדיווח, מורנו, נכה שנעזר בכיסא גלגלים, השתמש באירוע שעסק בנושא כסיבה לנסוע ללונדון בכדי להתדיין שם בסתר עם בכירים על הסגרתו של אסאנג'. מאז שנכנס לתפקידו לפני כחודשיים היה מורנו ביקורתי כלפי חושף השחיתויות שהמדינה שלו העניקה לו מקלט, ותיאר אותו כ-"ירושה בעייתית" מהשלטון הקודם ו-"אבן בנעל", תוך שהוא טוען שאסאנג' יצר בעבור הממשל שלו "מטרד יתר".

אין מקום להסתתר בו

את הבשורה הלא פשוטה עבור אסאנג' ותומכיו פרסם ב-The Intercept העיתונאי והמשפטן גלן גרינוואלד, הידוע כמי שפרסם בגרדיאן, החל מיוני 2013, סדרת דיווחים שפירטו את תכניות המעקב הגלובליות של ארצות הברית ובריטניה. הדיווחים הללו התבססו על מסמכים מסווגים שנחשפו על ידי שותפו של אסאנג', אדוארד סנואודן, בהיותו עובד קבלן של ה-NSA. גרינוואלד והצוות שעבד אתו זכו בפרס ג'ורג' פולק ובפרס פוליצר על הפרסומים הללו, שהביאו אל העולם את חשיפת השחיתויות הדרמטית במסמכים שדלפו לוויקיליקס, שאותו ייסד אסאנג'. גרינוואלד כתב גם כמה רבי מכר באותו עניין, ביניהם הספר אין מקום להסתתר בו.

לפני שהיה שופר לגילויו של סנואודן, גרינוולד נחשב לאחד הגורמים המשפטיים המשפיעים ביותר בארצות הברית, לאחר שפעל כעורך דין שעוסק בענייני החוקה במשך עשור. הוא החל לכתוב בלוגים בנושאי ביטחון לאומי ולאחר מכן עבר לפרסם בגרדיאן. כיום הוא כותב ועורך ב-The Intercept, שאותו ייסד ב-2013 יחד עם לורה פויטראס וג'רמי סקהיל.

ארצות הברית: מחכה לאסאנג' ענישה כבדה

אסאנג' נתקל בראשונה בבעיות משפטיות זמן קצר לאחר שוויקיליקס פרסמה מספר מסמכים סודיים אמריקניים כבר ב-2010. בנובמבר באותה השנה הוציאה נגדו שבדיה צו מעצר בינלאומי בגין חשדות באונס ובתקיפה מינית. הוא נעצר בלונדון בדצמבר 2010 והושם במעצר בית, תוך שהוא ממשיך להיאבק בהסגרתו לשבדיה. הוא שב והצהיר שהוא לא מתנגד להתמודד עם ההאשמות בשבדיה, אך טען שהוא חושש ששטוקהולם תעביר אותו לידי וושינגטון בכדי שיועמד לדין על פרסום סודות המדינה. בארצות הברית עלול אסאנג' לעמוד בפני עונשי מאסר קשים או אפילו עונש מוות.

לאחר ששופט בריטי קבע כי יש להסגיר את אסאנג' לשבדיה, חיפש הפעיל יליד אוסטרליה מקלט בשגרירות אקוודור, שנעתרה ופתחה לפניו את דלתותיה ב-2012.

עם זאת, הקשרים בין חושף השחיתויות לבין מארחיו האקוודוריים הלכו והתדרדרו בהדרגה, כשהשהות המתארכת שלו בשגרירות גרמה לעצבנות מצד מדינות המערב.

בתחילת השנה העניקה אקוודור לאסאנג' אזרחות, בניסיון כושל לפתור את המבוי הסתום. במרץ האחרון, עם זאת, חסמה השגרירות את הגישה של אסאנג' לאינטרנט, לאחר שפקפק בטענתה של ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, שלפיה רוסיה עומדת מאחורי הרעלת המרגל סקריפאל. "מעשיו מסכנים את היחסים הטובים שהמדינה מנהלת עם בריטניה, עם שאר מדינות האיחוד האירופי ועם מדינות אחרות", אמרו אז דיפלומטים אקוודוריים.

המשטרה הבריטית מחכה גם היא

בשנה שעברה הודיעה שבדיה שהיא מסירה את הטענות לאונס שעמדו נגד חושף השחיתויות המסתתר ואמרה כי "אין אפשרות לעצור את אסאנג' בעתיד הנראה לעין". אך בריטניה הוציאה מאוחר יותר צו מעצר משלה נגדו, בהאשמה שהפר את הערבות שלו בעצם ההתבצרות בשגרירות.

אם יגורש משגרירות אקוודור בלונדון, אסאנג' יסתכן בהאשמות על כך שלא הסגיר עצמו לרשויות. התובעים בבריטניה עלולים לטעון נגדו כי התחמקותו המתמשכת משלטונות החוק נחשבת כביזיון חמור של בית המשפט – דבר שיכול להביא לענישה בדמות מאסר של עד שנתיים. באופן פרדוקסלי משהו, מאסר שכזה ידחה את דרישת וושינגטון להסגרתו, לפחות עד לשחרורו מהכלא. לנוכח הסרת ההאשמות נגדו בשבדיה, ביזיון בית המשפט הבריטי הוא ההאשמה היחידה שאתה אמור אסאנג' להתמודד באירופה.

מוקדם יותר השבוע אמר שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, כי בפני אסאנג' עומדות "האשמות חמורות", אך הוסיף והבטיח שבריטניה היא "מדינה של הליך הוגן".

"בכל עת שהוא רוצה, הוא חופשי לצאת לרחוב… והמשטרה הבריטית תקבל את פניו בחום", ציין האנט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים