"יש להכשיר את תלמידי המאה ה-21 למקצועות שעדיין לא קיימים"

"יש להעמיד את ההוראה והמורים במרכז - כאסטרטגיה; עלינו לעשות הכל על מנת לתמוך בהם, כי זה מה שיסייע לילדים למצוא פרנסה עתידית" ● "החזון שלנו הוא שהיחס לכל מורה יהיה כיחס לקציני צה''ל", כך אמר אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: ניב קנטור

"הטכנולוגיה לגווניה משבשת את המציאות במימדים רבים – הדפסה בתלת-מימד, רחפנים, מציאות רבודה, מציאות וירטואלית ואחרות. מצב זה משפיע על מקצועות העתיד ויוצר אתגר למערכת החינוך, הנדרשת להכשיר את התלמידים למקצועות שאינם קיימים עדיין", כך אמר אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה.

בן ארי דיבר בפתח הכנס לתקשוב בחינוך – EduTech 2017. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') באולם אירועים LAGO בראשון לציון. את הכנס הנחו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים ובן ארי.

לדברי בן ארי, "הטכנולוגיות החדשות משפיעות, משבשות ויוצרות מהפכות בתעשיות רבות. למרות זאת, אי אפשר להחליף את המורים והמורות, וגם איננו רוצים לעשות זאת, אולם עלינו לדאוג שהם יהיו ברמה מקצועית גבוהה". הוא הוסיף כי "על התלמידים ללכת וללמוד את מקצועות המדע והטכנולוגיה, מתמטיקה והנדסה – שם העתיד. עליהם להשקיע את מירב היכולות שלהם שם, יחד עם רכישת מיומנויות לכושר ניתוח ולימוד בלתי פוסק".

"אנו בליבה של המהפכה התעשייתית הרביעית", אמר בן ארי. "המהפכה הראשונה הייתה באנגליה בסוף המאה ה-18, עם המצאת הקיטור ובניית בתי החרושת. השניה הייתה בתחילת המאה ה-20 עם קווי הייצור התעשייתיים של מכוניות ומוצרים. השלישית התחוללה בשנות ה-70' של המאה ה-20, כשהאלקטרוניקה וה-IT נכנסו לתהליכי הייצור". המהפכה הרביעית, אמר בן ארי, "מתרחשת בימים אלה, כשכוח המחשוב גדל אקספוננציאלית, העולם מתפוצץ ממידע עם ה-Big Data, הענן, זמינות הקישוריות והאינטרנט, טלפונים חכמים והאינטרנט של הדברים".

האוניברסיטה הכי גדולה בעולם – ללא מבנה

כך, אמר בן ארי, "אמזון (Amazon) היא קמעונאית ענק בלא חנויות. Airbnb היא רשת המלונאות הגדולה בעולם בלא חדר אחד. קורסרה (Coursera) היא האוניברסיטה הכי גדולה בעולם ואין לה מבנה".

"הטכנולוגיה משבשת תהליכים", אמר בן ארי. "בעשורים הקרובים נראה מערכות אוטונומיות שיחליפו משרות של עשרות מיליוני בני אדם, במגוון מגזרי תעשייה. מיליונים יאבדו את מקור פרנסתם. מה יעלה בגורל 1.7 מיליון נהגי המשאיות בארצות הברית, כשכלי רכב אוטונומיים יחליפו אותם"?

קרן אתנה, אמר בן ארי, היא יוזמת התכניות "מחשב נייד לכל מורה"; "iPad לכל מורה לחינוך מיוחד"; ו"טבלט לכל מורה למדעים וטכנולוגיה". לדבריו, הקרן יזמה לפני כשנה את תכנית "iPad לכל מורה לחינוך מיוחד", "לאחר שנמצא כי באמצעות ה-iPad יכולים ילדים בעלי צרכים מיוחדים לתקשר בצורה טובה יותר עם סביבתם, ללמוד, לפתח כישורים חברתיים ועוד. המכשיר פותח צוהר לעולמם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים ומחולל נפלאות".

קרן אתנה, ציין בן ארי, הוקמה בשנת 2006 במטרה להעניק למורים והמורות בישראל כלים להעצמה אישית, תוך קידום מעמדם. הקרן הוקמה על ידי כמה אנשי עסקים בראשותו ותכנית הליבה שלה, "מחשב נייד לכל מורה", הוקמה בחסות משרד ראש הממשלה ובשותפות עם הסתדרות המורים, משרד החינוך ובנק מסד.

במסגרת התכנית, ציין, "מחלקת קרן אתנה מחשבים ניידים למורים בבתי ספר, לצד קורסי הדרכה בהיקף של 120 שעות, הכוללים ידע בסיסי בהפעלת המחשב וכן הדרכה בנושאי מיומנויות דיגיטליות, שילוב מחשב בהוראה פרונטלית, שימוש במידע נגיש באינטרנט ועוד".

לדבריו, "התכנית הפכה לסיפור הצלחה, וכיום נהנים כבר קרוב ל–15 אלף מורים ב-1,240 בתי ספר וגנים ב-122 רשויות, ויותר מ-400 אלף תלמידים, מהשיפור ברמת הלימודים בזכות התכנית".

ההיערכות לעתיד, סיכם בן ארי, "כוללת DQ אינטיליגנציה דיגיטלית. בלא ידיעה דיגיטלית – אינך קיים. מי שיכין את ילדינו לעולם העתיד הוא כוח ההוראה. לימוד מבוסס מחשב משפיע ומאפשר ליותר סטודנטים ללמוד, והוא מגשר על פערים. יש להעמיד את ההוראה והמורים במרכז – כאסטרטגיה. עלינו לעשות הכל על מנת לתמוך בהם ובהן, כי זה מה שיסייע לילדים למצוא פרנסה עתידית. החזון שלנו הוא שהיחס לכל מורה ומורה יהיה כיחס לקציני צה"ל".

יעקב שורי, מנכ''ל בנק מסד. צילום: ניב קנטור

יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד. צילום: ניב קנטור

"10,000 מכשירי iPad למורים בחינוך המיוחד"

יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד, אמר כי "אנו מחויבים לעובדי ההוראה, ושותפים כל השנים למיזם 'מחשב לכל מורה'. לפני שנה וחצי ישבנו בהנהלת הבנק וחשבנו איך אנו משדרגים את תכנית 'מחשב לכל מורה'. הבנו כי יש מגזר בקרב המורים שאינו מקבל תשומת לב מספקת".

לדברי שורי, "קבוצת מורי החינוך המיוחד הם יחידת העלית של המורים. עבודתם עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים היא מיוחדת, יש בה השקעה הרבה מעבר למה שמוכר וידוע".

שורי סיים באומרו כי "בשנת 2016 חולקו 1,000 מחשבים ומכשירי iPad למורים בחינוך המיוחד. היעד  השנה הוא להגדיל את המספר ל-10,000".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים