"משאבים רבים הושקעו בעשור האחרון בשיקום מערך לוגיסטיקת התקשוב"

תא"ל נתי כהן, קצין קשר ראשי וראש מטה אגף התקשוב, שימש במלחמה כראש ענף מבצעים באגף ● במאמר שכתב, במלאת עשור למלחמת לבנון השנייה, הוא מתאר את המהפכה הטכנולוגית שעבר צה''ל מאז

תא"ל נתי כהן, המנכ"ל החדש של משרד התקשורת. צילום: דובר צה"ל

השבוע לפני עשור, ב-12 ביולי 2006, החלה מלחמת לבנון השניה, שנמשכה יותר מחודש והסתיימה ב-14 באוגוסט.

המלחמה התנהלה בין ישראל לחיזבאללה בקיץ 2006 בלבנון ובצפון ישראל. המלחמה נפתחה בתקיפה מתוכננת של חיזבאללה באזור הגבול, בתקרית שבה נחטפו שני חיילי צה"ל ונהרגו שלושה, במקביל להפגזה ארטילרית כבדה.

בעקבות האירוע הגיבה ישראל בתקיפה מאסיבית, ראשית מן האוויר ולאחר מכן גם בעזרת יחידות הקרקע שנלחמו נגד כוחות החיזבאללה בדרום לבנון. המלחמה נתפשה בקרב הציבור הישראלי ככישלון, ונמתחה ביקורת קשה על הדרג המדיני ועל הפיקוד הצבאי הבכיר על דרך ניהול המלחמה.

מחאה ציבורית גרמה להתפטרותם של שר הביטחון עמיר פרץ הרמטכ"ל דן חלוץ ואלוף פיקוד הצפון אודי אדם.

תא"ל נתי כהן, קצין קשר ראשי וראש מטה אגף התקשוב, שימש במלחמה כראש ענף מבצעים באגף התקשוב. במאמר שכתב, במלאת עשור למלחמת לבנון השנייה, המתפרסם בלעדית באנשים ומחשבים, הוא מתאר את המהפכה הטכנולוגית שעבר צה"ל מאז.

100% מהיכולות

"בשנת 2006", כותב תא"ל כהן, "המערכה התקשובית התנהלה באופן שונה מהיום. תפיסת צבא היבשה הדיגיטלי היתה בראשית דרכה, ומערכות השליטה והבקרה (שו"ב) היו חלק מניהול הקרב בעיקר ברמה האסטרטגית – בעיקר עד רמת החטיבה. בראי לאחור, מערך התקשוב הצבאי נתן 100% מיכולותיו, כל הטכנולוגיה שהייתה בידי המערך באה לידי ביטוי במלחמת לבנון השנייה".

"המפקדים של חיל הקשר באו לידי ביטוי בכל האירועים המרכזיים של הלחימה, מרמת המטה הכללי ועד רמת גדוד החי"ר, השריון או הארטילריה".

"בתקופה שלאחר הלחימה והתחקירים שביצע, הבין צה"ל שהמציאות חייבת להיראות אחרת בלחימה הבאה. על כן, בעשור שעבר מאז קיץ 2006 הושקעו משאבים רבים בהצטיידות ופיתוח של מערכות פורצות דרך. צה"ל החל בצורה הדרגתית לפתח ולהטמיע יכולות של רשתיות, המייצרות שיח רב-זרועי ישיר בין חיילות האוויר, הים, היבשה וקהילת המודיעין – יכולת המשדרגת את המענה המבצעי המיידי בצורה חסרת תקדים בקרב המשולב".

מערך התקשורת, מציין קשר"ר, "שודרג אף הוא, וכיום יכולותיו מעמידות רשת מאובטחת לכוחות הפועלים – היכן שלא יהיו בעולם, כל זאת באמצעות אמצעי תקשוב מתקדמים וייחודיים".

"בעשור האחרון השקיע אגף התקשוב משאבים רבים, כחלק מהתוכנית הרב-שנתית, בשיקום מערך לוגיסטיקת התקשוב, בהערכות ובמוכנות לחירום של הכוחות הסדירים והמילואים. כל זאת במטרה לשמור על כשירות הכוחות אל מול האתגרים האופרטיביים של צה"ל", מתאר תא"ל כהן.

"קו פרשת המים היה בראייתנו מבצע צוק איתן", קובע קשר"ר, "שם ניתן לומר בגאווה שכל הרעיונות והלקחים שעלו במלחמת לבנון השנייה – באו לידי ביטוי במבצע. זאת בתפיסה הצבאית הנקראת 'צהל רשתי' שהינה חדשה, מודרנית-טכנולוגית – ובעיקר פורצת דרך".

"מפעיל כוח עשירי בצבא"

תוך פחות מעשור, קובע תא"ל כהן, "הצליח אגף התקשוב על יחידותיו להפוך להיות מפעיל כוח עשירי בצה"ל, זאת מתוך ההבנה, כי הרשת, על מרכיביה – הינה זירת פעולה מבצעית, המחייבת ניידות וגמישות פעולה. התקשוב הפך מתפיסה המסייעת למפקד – למעצב שדה קרב. כל זה נעשה באמצעות פיתוח יכולות של קישוריות בין-זרועית ורב-זרועית, יכולת לוויין מתקדמת, תשתית רשת רחבת פס מתקדמת ועוד דברים ויכולות רבות – שהשתיקה יפה להם".

כיום, מסכם קשר"ר, "למרות היכולות הרבות, אנו לא קופאים על השמרים, לא עומדים בנחת, אנו ממשיכים לחשוב, לפתח ולהביא את הטכנולוגיה לשדה הקרב המודרני – כל זאת כדי להתמודד עם אתגרי צה"ל המשתנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים