"המחשב הוא כיסא הגלגלים הווירטואלי של הילדים בעלי המוגבלויות"

"בעזרת המחשוב והטכנולוגיה הם מסוגלים כיום, יותר מתמיד, לתקשר עם הסביבה ולהשתלב בחיים הרגילים, כמו כולם", אמרה רינה כהן, מדריכה ארצית לתקשוב בחינוך המיוחד

רינה כהן, מדריכה ארצית לתקשוב בחינוך המיוחד במשרד החינוך. צילום: ניב קנטור

"המחשב והטכנולוגיה הם כיסא הגלגלים של הילדים ובני הנוער הנכים. בעזרתם הם מסוגלים כיום, יותר מתמיד, לתקשר עם הסביבה ולהשתלב בחיים הרגילים, כמו כולם", כך אמרה רינה כהן, מדריכה ארצית לתקשוב בחינוך המיוחד במשרד החינוך.

כהן השתתפה בפאנל שעסק במהפכת התקשוב בחינוך המיוחד. הוא נערך במסגרת הכנס השנתי לתקשוב בחינוך Edutech 2016, התקיים באחרונה באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהפקת אנשים ומחשבים ובהשתתפות מאות מנהלים בכירים במערכת החינוך, רכזי מחשוב, אנשי אקדמיה ומנכ"לי חברות היי-טק שמספקות פתרונות למגזר זה. מנחה הפאנל היה אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, שהכנס נערך בשיתוף עימה זו השנה השלישית ברציפות.

בדבריה ציינה כהן כי בחינוך המיוחד מועסקים כ-10,000 מורים ומחשוב הכיתות מהווה בו מגמה מרכזית בשנים האחרונות. עד כה קיבלו כ-1,000 מורים מהחינוך המיוחד מחשבי iPad, במסגרת פרויקט מחשב לכל מורה שקרן אתנה מובילה, בשיתוף משרד החינוך, הסתדרות המורים וגופים עסקיים מובילים במשק.

לדברי כהן, היא החלה ליזום את המהלך לקבלת המחשבים בעת שעבדה בבית ספר לילדים פגועי מוח בבית החולים אסף הרופא, שם אבחן הצוות בשינוי לטובה אצל אחד הילדים זמן קצר לאחר שהוא קיבל מחשב. אחר כך, במסגרת עבודתה במשרד החינוך, החלה לקדם שילוב מחשבים וטכנולוגיה בחינוך המיוחד, כולל הסדרת תקנות ואישורים כדי שהמחשבים לא יתבססו רק על תרומות. היא ציינה כי "יש כיום קול קורא שמגדיר את שילוב המחשבים בבתי הספר, עם תקציב ייעודי לטווח ארוך בסך מיליארד שקלים".

בהמשך סיפרה כהן על הצלחות בשילוב ההוראה באמצעות מחשבים בחינוך המיוחד ואמרה כי "זו הדרך היחידה של התלמידים בבתי הספר בהם הפרויקט מבוצע ללמוד ולתקשר עם המורים".

"מחשוב החינוך המיוחד מתקדם בצעדי ענק"

ד"ר סיגל עדן. מרצה וחוקרת במכון הטכנולוגי לקידום ילדים בעלי מוגבלויות באוניברסיטת בר אילן, אמרה כי התחום מתקדם ברחבי העולם בצעדי ענק וכי ניתן היה לראות ביטוי לכך בתערוכה שנערכה לא מכבר בלונדון. "הוצגו שם טאבלטים וכלים שמלמדים ילדים על הרצף האוטיסטי לתקשר עם רובוטים באמצעות הבעות פנים", סיפרה.

משתתפות הפאנל. מימין: ד"ר סיגל עידן, ד"ר בטי שרייבר,  ד"ר היילי ויגלט ורינה כהן. צילום: ניב קנטור

משתתפות הפאנל. מימין: ד"ר סיגל עידן, ד"ר בטי שרייבר, ד"ר היילי ויגלט ורינה כהן. צילום: ניב קנטור

לדבריה, "ההתקדמות הטכנולוגית ושילוב המחשבים גורמים לכך שהילד לא רק צופה במחשב אלא גם מבצע פעולות פיזיות – ולשם הולך העולם".

"הטכנולוגיה קריטית בחינוך המיוחד"

דוברת נוספת בפאנל הייתה ד"ר בטי שרייבר, חוקרת ומרצה בסמינר הקיבוצים. לדבריה, רבים לא מודעים עד כמה הטכנולוגיה קריטית לילדים בחינוך המיוחד."אדם רגיל יכול לשרוד בלי טלפון נייד, אבל יש ילדים שללא מערכות מחשוב וכלי עזר לא יכולים לתפקד", אמרה.

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, ומנחה הפאנל. צילום: ניב קנטור

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, ומנחה הפאנל. צילום: ניב קנטור

ד"ר שרייבר ציינה כי תחום מומחיותה הוא לקויות למידה והפרעות קשב. "יש נטייה לחשוב שילדים בעלי לקויות והפרעות כאלה לא יכולים ללמוד, אבל מאז שהכניסו את המחשבים לכיתות החינוך המיוחד גילו שהם לומדים, קוראים ומתקשרים, כאשר המחשב הוא הממשק שמחבר בינם לבין המורים. הטכנולוגיה יוצרת מוטיבציה, וזה דבר חשוב מאוד", אמרה.

"המפתחים מבינים שהם זקוקים לאנשי החינוך"

לדברי ד"ר היילי ויגלט, מרצה וחוקרת בתחום הטכנולוגיה, במאה הקודמת קישרו את המושג נגישות להיבט הפיזי שלו והחל משנות ה-90' הוא מתקשר גם למחשוב.

"המפתחים מבינים שהם זקוקים לשותפות שלנו, אנשי החינוך, כדי לתת מענה בכל מה שקשור לנושא הנגישות, במיוחד בחינוך המיוחד", אמרה. לדבריה, "בעזרת הטכנולוגיה, מנסים לשלב את ילדי החינוך המיוחד בבתי ספר רגילים – וזה דבר מאוד משמעותי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים