הרחפן שמגן על מתקנים אסטרטגיים

Sparrow 1 היא מערכת שיודעת לתת מענה לאירועים כמו חדירות, פריצות ושריפות, ואידיאלית למתקנים החשובים ביותר - כך אומרים בפרספטו, החברה המפתחת ● רן קליינר היה, ראה ובדק

Sparrow 1 - הרחפן של פרספטו. צילום: רן קליינר

עולם הרחפנים הולך וצובר תאוצה, בתחומים רבים – החל משימושים אזרחיים כמו משלוחים (למשל הניסוי של אמזון) ועד לשימושים לצרכים צבאיים וביטחוניים. חברות רבות מציעות את הפיתוחים שלהן לעולם מקורי ומסעיר זה.

אחת מהן היא פרספטו – סטארט-אפ ישראלי שפועל ממודיעין ופיתח את Sparrow 1, שהינו כלי טיס בלתי מאויש, או בקיצור רחפן, אוטונומי לחלוטין, שכולל מערכת שמתבססת על טכנולוגיות של ראייה ממוחשבת. דור אבוחצירא, מנכ"ל החברה, ציין כי זו הוקמה לפני כשלוש שנים כחברת תוכנה לפיתוח יכולות ראייה ממוחשבת עבור כלי טיס, ולאחר שנה החליטה לבצע תפנית ולממש את היכולות שלה בתחום בעצמה, על ידי פיתוח המערכת.

לדברי רביב רז, סמנכ"ל המוצר של פרספטו, המערכת מבוססת על שלוש אבני בניין טכנולוגיות, שכולן פותחו על ידי החברה: הרחפן, עמדת הנחיתה והטעינה, ומערכת שו"ב שפועלת בענן.

"המטרה שלנו הייתה לבנות מערכת פשוטה ככל הניתן, שתפעל לאורך זמן ללא התערבות מפעיל אנושי", אמר. "על מנת לעשות את זה, שילבנו יכולות רבות מתחומי הראייה הממוחשבת, הבינה המלאכותית ולימודי המכונה".

מערכת Sparrow 1 בפעולה. צילום: רן קליינר

מערכת Sparrow 1 בפעולה. צילום: רן קליינר

בתצוגה שערכה אתמול (ב') החברה ניתן היה לראות את ביצועי המערכת: היא מביאה את הרחפן להמריא באופן עצמאי למשימה, מתוך עמדה קרקעית המחוברת לרשת האינטרנט. לקראת ההמראה, עמדה זו נפתחת באופן רובוטי, ממש כמו כן שיגור של טיל לחלל. את המשימה מקבל הרחפן בעודו על הקרקע ממערכת השו"ב, שמחליטה בעצמה איזה רחפן להקצות לאיזו משימה, ויכולה לנהל מספר רב של רחפנים במקביל ובאתר פעילות אחד. עם סיום המשימה חוזר הרחפן באופן עצמאי לעמדת הנחיתה ומתביית לנקודת הנחיתה באמצעות ראייה ממוחשבת. לאחר מכן הוא מתחבר אוטומטית לכבל נתונים וטעינה חשמלית, ומכסה העמדה נסגר ומגן עליו מפגעי הסביבה.

באופן זה יכולה המערכת לעבוד ברציפות, ללא התערבות אדם או צורך בתחזוקה, במשך 6-8 שבועות, כשהיא מבצעת משימות שונות באמצעות רחפנים אוטונומיים רבים. אריאל אביטן, הסמנכ"ל לעניינים מסחריים של פרספטו, פירט את סוגי המשימות: "המערכת אידיאלית לשימוש במתחמים מגודרים שדורשים אבטחה קבועה, כגון מתקנים אסטרטגיים, תחנות כוח, מתקני ייצור של גז ונפט, וחוות שרתים. הרחפנים מבצעים פטרול קבוע לאורך נקודות רגישות בגדר ההיקפית ויודעים לתת מענה מידי לאירועים שעלולים להתפתח, בהם חדירה, פריצה, פיצוץ או שריפה במתקן". בנוסף, היא לומדת לגלות תופעות לא רצויות על גבי צינורות נפט וגז, כגון קורוזיה וחלודה, ולהתריע על קיומן למרכז הבקרה.

למרות היכולות המיוחדות: מחיר סביר

הרחפן של פרספטו הוא בעל משקל המראה מרבי של 10 ק"ג; הזמן המקסימלי שהוא יכול לטוס ברצף עומד על 38 דקות; מהירותו המרבית – 75 קמ"ש; התקשורת אתו מתבצעת על גבי הרשת הסלולרית; הנחיתה וההמראה – אוטומטיות, ללא אמצעי עזר; יש לו מצלמת יום ולילה; ודרושה שעה בלבד כדי לטעון את הסוללה שלו.

למרות היכולות המיוחדות של ה-Sparrow 1, מודעים בפרספטו לתחרות הגדולה בתחום ולרגישות של הלקוחות למחירים, והחליטו להציע את המערכת במחיר תחרותי שאותו לא חשפה החברה במדויק, אולם על פי ההערכות נע בין 50 ל-100 אלף דולר.

בימים אלה מפעילה פרספטו את המערכת במספר אתרים בארצות הברית ובאירופה, שם מרוכזת עיקר פעילותה העסקית, והיא אף פועלת לקידום הרגולציה על התחום, כך שתאפשר הפעלה חופשית של כלי הטיס, באופן אוטונומי ומחוץ לקשר עין.

הכותב הינו הבעלים של עם הרוח והאקדמיה לרחפנים בישראל, בעל המיזם Drone Master ויוזם ומנחה כנס אנשים ורחפנים 2018 של אנשים ומחשבים, שיתקיים ב-15 במאי במרכז האירועים LAGO בראשון לציון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים