ממצאי דו"ח BCG מגלים עיכובים בכניסת AI לתחום הארגוני והעסקי

בעוד הציפיות מתחום הבינה המלאכותית מרקיעות שחקים, התחום עדיין אפוף בחוסר ודאות ● מכאן עולה השאלה - מה עושים עסקים בפועל בתחום זה?

ישראל - בין חמשת המדינות המובילות בתחום הסטארט-אפים ל-AI. צילום: Vladystock/BigStock

בינה מלאכותית (AI) הפכה לאחת ההתפתחויות הגדולות ביותר בעסקים בשנים האחרונות, אך התחום עדיין אפוף בחוסר ודאות. בעוד הציפיות מרקיעות שחקים, עולה השאלה, מה עושים עסקים בפועל בתחום זה?

דו"ח של BCG, בוסטון קונסלטינג גרופ – חברה גלובלית לייעוץ ניהולי והמובילה העולמית בייעוץ אסטרטגי לעסקים, ו-MIT Sloan Management Review, בא לבטל את הערפל סביב AI בעסקים, ובוחן את האימוץ הנוכחי בפועל של בינה מלאכותית.

את הסקר הובילו אנשי BCG Henderson Institute – צוות החשיבה הפנימי של BCG, העוסק בחקר ופיתוח תובנות מעסקים, טכנולוגיה ומדע, באמצעות אימוץ טכנולוגיית רעיונות רבת עוצמה.

לפי החוקרים, בינה מלאכותית יצאה מחדר המכונות ונכנסה לחדרי ההנהלה בארגונים, אך מעט חברות מנצלות את מלוא הפוטנציאל שלה. כך קובע הסקר שבוצע בקרב  3,000 מנהלים ועסק בעיצוב מחדש של העסק עם בינה מלאכותית, והכנסתה לעבודה.

ליצור יתרון תחרותי וערך מ-AI

בסקר בולט הפער הגדול בין שאיפות לביצוע במרבית החברות. כך, רק אחת מתוך חמש חברות שילבה AI כחלק מההיצע שלה או מתהליכיה, ורק אחת מתוך 20 חברות עושה זאת באופן נרחב.

המחקר מגלה גם פערים גדולים בין מובילים – חברות שמבינות ואימצו AI, ואלה שמשתרכות מאחור בתחום. הבדל ניכר נוסף הינו בהבנה והגישה לנתונים ולהכשרות AI. עבור רבים, ההבדלים עוד ילכו ויגדלו בחמש השנים הבאות, אך כמעט כל החברות יכולות ליצור יתרון תחרותי וליצור ערך מ-AI בתחומי פעילותן, אומרים החוקרים.

על פי ממצאי הסקר, הציפיות הן גדולות מאוד: בתחומים רבים מנהלים מצפים שהשפעת AI תגדל. בממוצע, 14% מהמנהלים שהשתתפו בסקר מצפים כי בינה מלאכותית תמלא תפקיד מרכזי כבר היום, ו-63% מהם רואים אותה עושה זאת בעוד חמש שנים.

בחלוקה לתחומי פעילות:
טכנולוגיה, מדיה וטלקום – 20% היום מול 72% בעוד חמש שנים.
פיננסים – 12% היום מול 65% בעוד חמש שנים.
מוצרי צריכה – 16% היום מול 64% בעוד חמש שנים.
שירותים מקצועיים – 11% מול 64% בעוד חמש שנים.
מוצרים תעשייתיים – 12% מול 58% בעוד חמש שנים.
אנרגיה – 11% מול 47% בעוד חמש שנים.
מגזר ציבורי – 11% מול 41% בעוד חמש שנים.

50% מהמנהלים משתתפי הסקר רואים בבינה מלאכותית הזדמנות, כאשר 33% רואים בה סיכון והזדמנות. 13% לא רואים בה סיכון או הזדמנות ו-4% רואים בבינה מלאכותית סיכון בלבד.

כמו כן הפער בין הציפיות לפעולה גדול ביותר. בעוד מנהלים רבים מצפים לדברים גדולים מבינה מלאכותית, רק מעט חברות בודקות אותה בפועל.

יתרון תחרותי דרך גישה לנתונים חדשים, ייחודיים, או עשירים

84% מצפים כי AI תיצור עבורם יתרון תחרותי, 75% אומרים כי AI תאפשר לחברות שלהם להתקדם לעסקים חדשים. 38% אומרים כי לחברות שלהם יש אסטרטגיית AI, כאשר 23% אומרים כי החברות שלהן מבצעות פיילוט של AI, ורק 5% אומרים כי החברות שלהם עושות שימוש נרחב בבינה מלאכותית.

מחסום הנתונים וההדרכה מראה כי הבנה של צרכי נתונים והדרכה מפרידה את החברות המתוחכמות ביותר בראייה ושימוש ב-AI, מאלה הפחות מתוחכמות.

מתוך החברות המתוחכמות ביותר, 87% מבינות את צרכי הנתונים של AI, ו-85% מבינות את התהליכים הדרושים כדי להכשיר אלגוריתמאים של AI.

לעומת זאת מבין החברות הפחות מתוחכמות, רק 11% מבינות את צרכי הנתונים בתחום, ו-7% בלבד מבינות את התהליכים הדרושים להכשרת אלגוריתמאים של AI.

מומחי BCG מסכמים את ממצא הסקר, ואומרים כי כדי להתכונן לעתיד של בינה מלאכותית, חברות מובילות מתבססות על AI בשלוש דרכים: מבינות את יחסי הגומלין של נתונים, הדרכה ואלגוריתמים; מפתחות כישורים טכניים ובונות צוותים בינתחומיים; וזוכות ליתרון תחרותי דרך גישה לנתונים חדשים, ייחודיים, או עשירים.

מתעניינים בבינה מלאכותית? הירשמו כעת לכנס Future of AI של אנשים ומחשבים!

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים