"ה-IT יסייע לנמל אשדוד לקראת התחרות מהנמלים הסמוכים ב-2021"

"מאז פיצול הנמלים תפקיד המנמ"ר נהיה הרבה יותר מורכב ומלא אחריות, אך מצד שני הוא גם הפך מעניין ומאז עשינו דברים שלא היינו יכולים לעשות קודם", כך אמר מנמ"ר נמל אשדוד, איציק שבתאי

איציק שבתאי, מנמ"ר נמל אשדוד. צילום: פבל טולצינסקי

"הטכנולוגיה תסייע לנמל אשדוד לקראת התחרות הצפויה מהנמל הפרטי הסמוך ב-2021. כך אמר מנמ"ר נמל אשדוד איציק שבתאי בסיור שערכו בנמל חברי מועדון C3 ופורום CTO & IT Architects של אנשים ומחשבים שהתקיים באחרונה.

"עד 2005 הנמל היה שייך לרשות הנמלים. ב-2005 התפצלו הנמלים לחברות ממשלתיות עצמאיות ומתחרות. ומאז תפקיד המנמ"ר נהיה הרבה יותר מורכב ומלא אחריות. מצד שני הוא גם נהיה מעניין ומאז עשינו דברים שלא היינו יכולים לעשות קודם".

לדבריו, "יש לנו תחרות עם נמל דומה בצפון (חיפה), ונמל קטן בדרום (אילת). מאז לפני שנתיים אנחנו נכנסים לתחרות גדולה פי כמה כי בונים פה ובחיפה נמלים פרטיים מלאי אוטומציה וצפויה תחרות אמיתית על נתח השוק".

"החברה עדכנה את האסטרטגיה שלה כדי להתכונן ל-2021 – השנה שבה הנמל השכן יתחיל לפעול. אסטרטגיית ה-IT נמצאת בהלימה לאסטרטגיה של החברה לרבות שיפור תהליכים, מערכות מידע משופרות, תשתיות וטכנולוגיות חדשות וכל הנושא של ניהול, תקצוב וגזירת פרויקטים עד 2021".

הנמל עתיר טכנולוגיה, אמר שבתאי. "הפרויקטים שנבצע יעמידו אותנו בשורה הראשונה בצד הטכנולוגי. אנחנו גם תשתית לאומית קריטית, ארגון שחייב לעבוד כל הזמן. לפעמים אנחנו רוצים להטמיע טכנולוגיה חדשה כמנמ"רים, אז בוחרים בטכנולוגיות חדשות אך בשלות".

להתחרות כאכסניה מול המלון הכי משופץ

דודו לוטטי, האחראי על הפרויקטים במחלקת המחשוב בנמל אשדוד, אמר כי "כל הנמלים בעולם לפני 50 שנה היו ממשלתיים. ראו שהם לא יעילים והפכו אותם לחברות והיום מרבית הנמלים הגדולים בעולם הם פרטיים. MCS, החברה שבונה ותפעיל את הנמל הסמוך כבר מחזיקה 23 נמלים ברחבי העולם. נמל הדרום, כפי שהוא נקרא יהיה גם אוטומטי וגם חלק מרשת של נמלים, המקבילה להילטון (Hilton) או מריוט (Marriott) במלונאות, ועם זה נצטרך להתחרות כאכסניה מול המלון הכי משופץ".

בהמשך תיאר לוטטי את היקף העבודה בנמל. "כמעט מיליון מכולות, מעל 160 אלף כלי רכב, מתוכן 32 אלף נמצאים כרגע בחנית אחסנה. כל מה שאנחנו אוכלים וצורכים בארץ, אם זה מוצרים מיובאים או חומרי גלם שבסופו של דבר התעשיה המקומית משתמשת בהם, 50% עוברים דרך נמל אשדוד, 45% דרך נמל חיפה, 2% דרך נמל אילת אילת ו-3% באוויר.

נמל אשדוד הוא נמל מורכב ומאתגר, אמר לוטטי. "אנחנו נמצאים בסביבה לא טבעית – שובר גלים בתוך ים אבל אנחנו פה כדי לתת שירות שהיבואנים יקבלו את הסחורה, ושהמפעלים יוכלו לקבל את חומרי הגלם. מטרות מחלקת מחשוב ומערכות מידע הן להיות בשורה הראשונה של הנמלים המתקדמים בעולם; מתן מידע מירבי בזמן אמת ללקוח ולכלל משתמשי המערכת. ההשקעה במערכות מידע מחזירה את עצמה עם ריבית".

"אחד ההישגים של מערכות המידע הוא היכולת של הלקוח לעקוב אחר המכולות שלו בכל רגע נתון, בין אם הן עדיין על הספינה המתקרבת לנמל, בפריקה, בבדיקת המכס ועוד", הסביר לוטטי. "הנמל מעמיס ופורק 3,500-4,500 מכולות ביום ויש אף ימים שהרבה יותר. אנחנו לא יכולים לעכב מכולות, אנחנו חייבים לשחרר אותן מהר. המערכת מאפשרת ללקוח לדעת היכן היא נמצאת, כאשר העיכובים, אם ישנם הם בגלל אי-תשלום כלשהו או כל סיבה אחרת שאינה קשורה לנמל – בעיקר למכס".

"במחלקה 31 עובדים קבועים ועוד 10 עובדי מיקור-חוץ. כל השאר הם קבלנים חיצוניים, או טכנולוגיות חיצוניות. יש לנו 90 מערכות מידע, חלקן קנויות כגון סאפ (SAP), אריקסון (Ericsson) מקימה מערכת בילינג חדשה בנמל במקום מערכת ותיקה מימי רשות הנמלים, אבל גם מערכות רבות שאנו מפתחים בעצמנו, כולל אפליקציות שמאפשרות לנהגים לסיים את תהליך הכניסה, כולל זיהוי ביומטרי, בתוך 3-4 דקות, ואת הוצאת המכולה מהנמל בתוך 30 דקות. ברגע שהנהג נכנס, מפעיל מנוף השער מקבל SMS ומתאים את עצמו למיקום המכולה".

"לפני המערכת הממוחשבת היה סדרן עבודה רב-מוח המשבץ את העובדים לפי הכללים החתומים איתם. יש הבדלים בתנאי העבודה בין העיסוקים השונים של הנמל (לדוגמה מכולות, צוברים, בולי עץ וברזלים והסעת מכוניות מהספינות לתוך הנמל) והעובדים עושים רוטציה בין עבודות בתנאים קלים לעבודות בתנאים קשים. היום לא צריך אדם שיזכור הכל. הכנסנו 1,000 חוקים למערכת".

הפרדת רשויות

אלירן דובו, מנהל תשתיות המחשוב בנמל אשדוד, אמר כי "מצד אחד יש רצון לפתיחות ושקיפות, ומתן מסרים לכל לקוח על כל שינוי סטטוס, ומצד שני החברה נתונה לרגולציה של רשות הסייבר. "משמעות העמידה בדרישות רשות הסייבר היא שנצטרך ליצור שני עולמות: מחשוב תפעולי ומחשוב בק-אופיס, להימנע מאפליקציות לוויין ולכוון ל-ERP תפעולי ו-ERP אחד לתחומים המנהליים".

"אנו מפעילים שיקולי עלות תועלת בהשקעות והוצאות שוטפות (יעילות וחסכון), לכן אנחנו דוחים לפעמים בקשות של משתמשים שהצורך שלהם אינו מצדיק את ההשקעה בהקמת המערכת".

"אנחנו מכינים תשתית אבטחת מידע על בסיס הנחיות רשות הסייבר להחצנת מידע מאובטח ללקוחות פנימיים וחיצוניים. וכן נשקול להעביר את הבק-אופיס לענן. אנו גם מקימים ענן פנימי".

לסיכום אמר דובו, כי "ההפתעה לקראת התחרות תהיה אפליקציה שתוכל לקבל התרעה של שלוש שעות מראש לגבי כניסת אוניית מכולות או מטענים לנמל (למשל במקרה של עומס בנמל השכן) ולבדוק שכל תפעול האינטרנט של הדברים מתוכנן, תקין ומוכן לקלוט את האוניה. כמו כן היא תתריע על חוסר במשאב כלשהו ותוציא הודעות לכל הקבוצה הרלוונטית לגבי המוכנות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים