צרפת: פייסבוק קיבלה הוראה להפסיק מעקב אחרי מי שאינם משתמשיה

הנחיית הרגולטור הצרפתי ברורה: על הרשת להפסיק את המעקב ולחדול מהעברת פרטי המשתמשים הצרפתיים לשרתיה בארצות הברית ● אם לא תעשה כן - תיקנס

פייסבוק. צילום: BigStock

בעיות פרטיות חדשות מעסיקות את פייסבוק (Facebook) באירופה. רשות הגנת המידע והחירות בצרפת, ה-CNIL, פנתה אל החברה בהודעה רשמית ובדרישה שזו תשליט סדר בהתנהלותה ותציית לחוק הגנת הנתונים האירופי, או שתתמודד עם סנקציות וקנסות שיפעיל כנגדה הרגולטור הצרפתי. לפייסבוק ניתנה ארכה של שלושה חודשים לבצע את השינויים הנחוצים, כפי שנקבעו על-ידי ה-CNIL.

פייסבוק נמצאת, לטענתה, בתהליך של בדיקת ההסדר מול ה-CNIL. דובר החברה סיפק את ההצהרה הבאה בנוגע למהלך: "אנחנו בטוחים שאנו מצייתים לחוק הגנת הנתונים האירופי ומצפים להתנהל מול ה-CNIL ולהגיב לחששותיהם". והחששות מרובים. הם נחשפו על-ידי חקירה שהחלה לאחר שפייסבוק תיקנה את מדיניות הפרטיות שלה בסתיו 2014. ה-CNIL אינו מרוצה באופן ספציפי ובמיוחד מכך שפייסבוק אוספת פרטים אודות פעילות הגלישה של משתמשי אינטרנט צרפתים שאין להם חשבון ברשת החברתית, אלא אם יש ברשותה את הסכמתם המפורשת לכך.

מאגר נתונים מפורט במיוחד על משתמשים

בהודעת הרגולטור לרשת נכתב כי "אכן, החברה אינה מיידעת גולשי אינטרנט על כך שהיא יוצרת קבצי cookie שנשמרים כאשר הם מבקרים בדף פייסבוק ציבורי – למשל עמוד של אירוע או של חבר שהגיעו אליו דרך גוגל (Google) – ושהקבצים הללו מעבירים לחברה מידע הקשור לאתרי צד שלישי". חששו של הרגולטור הצרפתי, כמו גם של שלטונות בלגיה, הוא מכך שהמידע שפייסבוק אוספת אודות מי שכלל אינם לקוחותיה יועבר או מועבר, או למעשה נמכר על-ידה, למפרסמים שיכולים לעשות בו שימוש, וכל זאת למרות שהגולשים מעולם לא נתנו את הסכמתם לכך שפייסבוק תסחר בפרטיהם האישיים.

אגב, פייסבוק מחזיקה גם מאגר נתונים מפורט במיוחד על משתמשיה. הרשת החברתית נוהגת לאסוף אודות החברים בה נתונים כמו פרטים לגבי הנטייה המינית שלהם, ההשקפות הדתיות והפוליטיות שלהם וכדומה, וזאת "ללא הסכמה מפורשת של בעלי החשבונות", כך לטענת הרגולטור. כמו כן פייסבוק דואגת שלא ליידע את המשתמשים שחותמים על טופס ההרשמה "בכל הנוגע לזכויותיהם ולעיבוד הנתונים האישיים שלהם". קבצי ה-cookie לטעמי פרסום, גם הם מותקנים על-ידי פייסבוק "מבלי ליידע כראוי ולקבל את הסכמת משתמשי האינטרנט", טוענת ה-CNIL, שציינה גם כי למשתמשים לא הוצעו כל כלים כדי למנוע את איסוף המידע לצורך פרסום ממוקד, דבר שלדבריה "מפר את זכויות היסוד והאינטרסים של האזרחים, לרבות זכותם לכבוד בכל הנוגע לחייהם הפרטיים".

במהלך החודשים האחרונים מנהלת ענקית הרשת החברתית מאבקים משפטיים לא פשוטים גם מול השלטונות הבלגיים וכנגד דרישת בתי המשפט במדינה לאסור עליה לנהל מעקב אחרי משתמשים שאינם חברי הרשת. הדרישות הדומות שמגיעות כעת מצרפת מבהירות שמרחב הפעולה אשר לו זכתה החברה עד כה באירופה, בכל הנוגע במדיניות הפרטיות (הפולשנית למדי) שלה, עלול להצטמצם. השאלה היא האם יהיה די בקנסות ובסנקציות שהמדינות האירופיות יטילו על פייסבוק בכדי לעצור את זילות הפרטיות שהיא מפגינה כלפי הגולשים האירופים אם לאו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים