מהי מפת הדרכים של המנמ"רים ל-2016?

אילו נושאים מעסיקים אותם השנה? היכן מקומו של המעבר לדיגיטל? והאם יורד העיסוק באבטחת מידע ובסייבר? שלומית הרט, מנכ"לית גרטנר ישראל, מסבירה

שלומית הרט, המנכ"לית הפורשת של גרטנר ישראל. צילום: פלי הנמר

הטרנספורמציה הדיגיטלית מעסיקה מאוד את המנמ"רים ועומדת בסדר עדיפות גבוה בתוכניות העבודה שלהם לשנה הנוכחית. זאת, בניגוד להערכות של גורמים מסוימים, שטוענים שנושא הדיגיטל לא מעסיק אותם.

רבים מאוד מהמנמ"רים עדיין לא יודעים איך הם יבצעו את המעבר. אחרים לא נושאים את הכישורים המתאימים לענות על דרישות הארגון שלהם לעבור לדיגיטל והם מעדיפים להמתין, אבל מודעים לכך שזה נושאים שהם צריכים לטפל בו.

מסקנות אלה ואחרות עולות מסקר שערכה באחרונה גרטנר (Gartner) בקרב מנהלי טכנולוגיות בכירים ומנכ"לים של ארגונים. על פי הסקר, 50% מהמנכ"לים מאמינים שעד 2020 העסקים שלהם יהיו דיגיטליים. 84% מהם סבורים שהמעבר לדיגיטל יזניק את ההכנסות ואת הרווחיות של הארגון שבראשו הם עומדים. כלומר: המעבר לדיגיטל הוא כבר לא עניין של שדרוג טכנולוגי אלא גם מאיץ ומנוע צמיחה למימוש היעדים העסקיים של הארגון. הדבר מעלה את רף הרגישות כלפי מהפכה זו ומעמיד אתגרים מורכבים יותר בפנמי המנמ"רים.

הנתונים האלה יהיו במוקד הרצאתה של שלומית הרט, מנכ"לית גרטנר ישראל, שתפתח את הכנס החצי שנתי של המנמ"רים והמנכ"לים CIO Road Map, בהפקת אנשים ומחשבים, שייערך ב-23 במאי באולם האירועים LAGO בראשון לציון.

הרט ציינה כי הנתונים משקפים במידה רבה גם את מה שנעשה בשוק הישראלי. לדבריה, הציפייה להגדלת הרווחים מהעולם הדיגיטלי דומיננטית מאוד בסקטור הפרטי: 37% מהמנמ"רים ו-41% מהמנכ"לים בסקטור זה ו-41% מהמנכ"לים מאמינים שהרווחיות מהמעבר לתהליכים דיגיטליים יהיה בתוך חמש שנים ואילו 60% מהמנמ"רים בסקטור הציבורי מאמינים שאחוז התהליכים הדיגיטליים יגדל בתוך שנתיים.

למעבר לדיגיטל יש גם השפעה על היקף תקציבי ה-IT של הארגונים מכלל המחזור. לפי ממצאים של גרטנר, כיום מקובל שבארגונים מוטי טכנולוגיה, ששם המחשוב הוא ליבת העסקים, 6.5% מהמחזור מופנה ל-IT. אבל, הנתון המעניין יותר מגלה שארגונים שיעברו לדיגיטל, במיוחד המגזרים הפיננסיים – בנקים וביטוח, יגלו מהר מאוד שאחוז ההפרשה שלהם לתקציבי IT יהיה גדול יותר מהיום ויגיע עד ל-15% מהמחזור. יש בזה הגיון, כי ארגון פיננסי דיגיטלי יהיה מבוסס כולו על מערכות מידע וטכנולוגיה, ולכן יהיה צורך להגדיל את תקציבי המחשוב שלו. אבל צריך לזכור שבנק דיגיטלי, במובן המלא והמושלם של המונח, פירושו פחות סניפים פיזיים, וחיסכון בנדל"ן ובכוח אדם – כך שהדברים מתאזנים.

הסייבר ואבטחת המידע כבר לא בראש

גרטנר ערכה בתקופה האחרונה מחקרים נוספים, שבהם ביקשה לדעת מהם סדרי העדיפויות של המנמ"רים ב-2016 ובאילו תחומים הם הולכים להשקיע משאבים ומאמצים. על פי הנתונים, התחומים שמעסיקים אותם השנה הם המעבר לדיגיטל, ניתוח נתונים ואנליטיקה, שימוש בענן כחלק מאסטרטגיה של ייעול וקידום תהליכים, אימוץ אסטרטגיית האג'ייל, הסייבר וטיפול שוטף במחשוב צללים.

ה-BI האנליטי, ניתוח והוצאת ערך מוסף עסקי גדול יותר מהנתונים, הוא נושא שקשור בעקיפין למהפכת הדיגיטל. הסייבר ואבטחת המידע, מסתבר מהנתונים, כבר לא בסדר עדיפות עליון, בניגוד למה שחושבים וכותבים. הרט לא מתפלאת וטוענת שזה מלמד על סוג של התבגרות של המנמ"רים: הם מעסיקים את עצמם בנושאים שבהם ביכולתם להביא ערך מוסף. אבטחה וסייבר זה חשוב, אבל אלה נושאים טקטיים ותפעוליים, ולשם כך יש את אנשי הסייבר ואבטחת המידע, כמו גם את ההנהלה, שאמורה להיות מודעת לחשיבות הדברים ולתקצב אותם בהתאם.

הדברים נכונים במיוחד בארגונים פיננסיים, שהם בדרך כלל גם מונחי רגולציה ולכן, השאלה האם לתקצב את אבטחת המידע והסייבר או לא כלל לא קיימת בהם, ציינה הרט. מבדיקה שערכה גרטנר עולה כי בארגונים פיננסיים בינוניים וגדולים, מנמ"רים שמשקיעים בפרויקטים של ניתוח אנליטי ובפתרונות Big Data עושים דבר שגרטנר ממליצה עליו כבר מזה זמן רב: הם שואפים למצב את עצמם כמנמ"רים קונבנציונליים, עם אוזן קשובה לביזנס וליעדי הארגון, ובכך הם מקדמים את עצמכם אל קומת ההנהלה.

אלא שככלל, המציאות לא ממש מלהיבה: רק חלק קטן מהמנמ"רים הם חברי הנהלה ומכהנים בתפקידים בכירים בארגון, בעיקר בארגונים פיננסיים. המעבר לדיגיטל אמור לשנות את המציאות הזאת ומנמ"רים שידעו לנתב את עצמם נכון ישתלבו מהר יותר בצמרת ארגונם.

כאמור, ובאופן טבעי בעידן הגלובלי, הממצאים של גרטנר נכונים גם לשוק הישראלי. בדבריה באירוע ה-CIO Road Map תשרטט הרט את מפת הדרכים של המנמ"רים, כמו גם מנכ"לי החברות הגדולות העובדות עם הענף.

באירוע אף יוענקו אותות הצטיינות למנמ"רים, במסגרת הפרסים האישיים של תחרות ITAwards, על פי המלצת ועדה בראשותו של פרופ' גדי אריאב מאוניברסיטת תל אביב. חלק משמעותי בקריטריונים לבחירת המנמ"ר המצטיין הוא מידת ההשפעה שלו על חדשנות, שכוללת את המעבר לעידן הדיגיטלי.  קשה לומר שהוועדה בראשות פרופ' אריאב הגיעה למסקנה שיש אחידות בין המנמ"רים בארגונים השונים בכל מה שקשור לחדשנות ולמעבר לדיגיטל, אבל מדובר במגמה שללא ספק תהיה בולטת יותר ויותר בשנים הבאות.

רוצים לשמוע עוד? הירשמו לאירוע CIO Road Map של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים