פרשנות: עוזב את תפקיד המנכ"ל אך לא נעלם מהזירה הטכנולוגית

הוא החזיק בתפקיד מנכ"ל אורקל, מאז שהקים את החברה ב-1977, התעלם לחלוטין מתופעת מיחשוב הענן - פיספס בגדול ורכש חברות בלי סוף ● כתבת פרשנות מיוחד עם קווים לדמותו של האורקל הגדול שפורש אבל עדיין ישאר מעורב

עוד שניה הוא כבר בדימוס. לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל

אייל התוכנה והמולטי-מיליארדר לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל (Oracle) הודיע בסוף השבוע כי לאחר 37 שנים, הוא פורש מתפקידו ויתמנה לתפקיד ה-CTO בחברה. למרות הדרמטיות שבהודעה, האנליסטים היו תמימי דעים כי אין המדובר בעזיבתו של אליסון את הזירה הטכנולוגית.

אליסון החזיק בתפקיד מנכ"ל אורקל, מאז שהקים את החברה ב-1977, והוא עתיד לכהן כיו"ר החברה ונשיא חטיבת הטכנולוגיה. אליסון נולד בניו יורק לאם חד הורית צעירה ממוצא יהודי בשם פלוריס ספילמן וגודל על ידי דודי אמו, זוג מהגרים יהודיים מרוסיה, שאף אימצו אותו. בחלוף השנים היה אליסון לחמישי ברשימת עשירי העולם של המגזין פורבס (Forbes), אשר באפריל 2014 העריך את הונו ב-51.5 מיליארד דולר – וליהודי העשיר בעולם.

שם החברה שהקים נולד כאשר כמתכנת הוטל עליו לבנות בסיס נתונים ל-CIA שנקרא אורקל. הוא השקיע בהקמת החברה 1,200 דולר ובעקבות הצלחת תוכנת בסיס הנתונים אורקל, שונה שם החברה בהתאם. אליסון היה אחראי במידה ניכרת לפיתוח התחום של בסיסי הנתונים הרלציוניים, והתחום הניב לחברה גידול מרשים ורווחי בשנות ה-80' וה-90' של המאה הקודמת. מתחרותיה בתחום מסדי הנתונים היו יבמ (IBM) עם DB2 ומיקרוסופט (Microsoft) עם SQL Server.

בשנים האחרונות חל גידול בשימוש בבסיסי נתונים מבוססי קוד פתוח, אחד הפופולריים הוא זה של MySQL, אותה רכשה סאן (Sun) ב-2008, ובסיס נתונים מבוסס קוד פתוח שצמח בשנים האחרונות הוא PostgreSQL. בעולם ה-ERP אורקל נותרה שניה, כאשר את התחום הובילה ומובילה סאפ (SAP).

רכישות במיליארדים – וכניסה לתחום החומרה
מאז תחילת המילניום, סדרת רכישות סייעה לאורקל להתפתח מחברת מסד נתונים לחברת תוכנות ארגוניות ענקית. כך, בשנת 2004, לאחר מאבק אכזרי, רכשה אורקל בהשתלטות עוינת את פיפלסופט (PeopleSoft), תמורת יותר מ-10 מיליארד דולרים. שנה לאחר מכן את סיבל (Siebel Systems), ובשנת 2008, אורקל רכשה עוד חברת תוכנה ארגונית, BEA Systems – תמורת 8.5 מיליארד. הרכישה הדרמטית מכולן, ולא רק בשל עלותה, הייתה זו באפריל 2009, של סאן תמורת סכום של 7.4 מיליארד דולרים. רכישה זו בישרה את כניסתה של אורקל למגרש בו שיחקו עד אז רק שתיים – יבמ ו-HP. זהו עולמן של הספקיות המביאות לשוק חומרה לצד תוכנה. אורקל נכנסה לתחום החומרה – בו לא הייתה מעולם. אליסון אמר אז כי "הרכישה של סאן משנה את מפת תעשיית ה-IT העולמית. היא משלבת בצורה המיטבית בין עולמות התוכנה הארגונית ומערכות מיחשוב קריטיות… אורקל תהיה החברה היחידה בתעשייה שתוכל לתכנן ולהטמיע מערכות ברמות השונות – מהיישום ועד הדיסק, כאשר כל הרכיבים יתאימו וישולבו יחדיו בצורה הרמונית, כך שהלקוחות לא יזדקקו לעשות דבר בעצמם. התועלת שתגיע ללקוחות בשל הרכישה תבוא גם מצמצום עלויות התפעול, לצד הגדלת הביצועים, האמינות ורמת אבטחת המידע".

זילזל בענן – וטעה
לצד מימוש החזון הטכנולוגי הזה, של שילוב חומרה ותוכנה יחדיו ויצירת "ערימת IT" ללקוחות הארגוניים, הרי שהיה לאליסון פספוס טכנולוגי מהותי אחד: התעלמותו של אליסון מתופעת מיחשוב הענן, התייחסותו לענן בזלזול, תוך שהוא מכנה את התופעה "קשקוש מוחלט". אליסון והנהגת אורקל תיקנו עצמם תוך כדי תנועה, ברכישת חברות ענן במיליארדי שקלים: כך, בפברואר 2012 אורקל רכשה את טליאו (Taleo)

תמורת 1.9 מיליארד דולרים. טליאו פועלת בתחום ה-HCM (ר"ת Human capital management – ניהול ההון האנושי). היא מציעה תוכנה ויישום בתחום, בתצורת מיחשוב ענן. כמה חודשים קודם לכן, באוקטובר 2011 אורקל הודיעה על עסקה לרכישת RightNow Technologies, שמספקת שירותי ענן, תמורת 1.5 מיליארד דולרים. שירות הענן של RightNow מסייע לארגונים לספק ללקוחותיהם חוויית שירות משופרת מול מרכזי השירות, ב-ווב וברשתות החברתיות.

בדצמבר 2012 אורקל רכשה את Eloqua – ספקית של תוכנות בתצורת ענן למיכון השיווק ולניהול ביצועים. הרכישה נועדה לספק לארגונים יכולת להעניק ללקוחותיהם חוויית משתמש זהה בכל ערוצי ההתקשרות עימם. היקף הרכישה עמד על 871 מיליון דולרים.

אליסון ידוע בחיבתו למכוניות מטוסים, קבוצות ספורט ואחוזות, ובלא קשר, צבר במהלך חייו המקצועיים גם מתנגדים. ביניהם, מארק בניוף, מייסד ומנכ"ל Salesforce.com; מיקרוסופט וביל גייטס מייסדה; ליאו אפותקר, מנכ"ל סאפ (SAP); ו-HP, שפגשה את אליסון בבתי המשפט, לאחר שהפסיקה לתמוך בכמה תקנים שאורקל היתה שותפה בהם, ולאחר מכן – עת כינה את רכישת אוטונומי (Autonomy) הבריטית על ידי HP "אבסורדית". חמתו של אליסון בערה כאשר מארק הרד, מנכ"ל HP אולץ להתפטר בעקבות חשד לעבירות מין ולהונאות כספיות. אליסון אמר כי HP קיבלה את החלטת כוח האדם הגרועה ביותר מאז שאפל (Apple) פיטרה את סטיב ג'ובס ב-1985. אליסון מיהר למנות את חברו למגרש הטניס לנשיא משותף בחברה, לצידה של צפרא כץ, הישראלית לשעבר. בעבר אמר אליסון כי אם יקרה לו משהו – כץ היא המיועדת להחליפו.

אליסון, מנכ"ל ותיק, כתב אחד האנליסטים, "מעביר את מושכות ההנהגה לשני סגניו הנאמנים ביותר – אולם לא עוזב את הזירה הטכנולוגית. הוא ימשיך להיות מעורב בהתוויית האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה שהקים – בלא לעסוק בענייניה הבורסאיים". אנליסט אחר העיר כי "ההודעה של אליסון מאותתת על כך שהחברה מתרחקת מהמוצר היסטורי שלה – בסיס הנתונים". כך, ציין האנליסט דניאל אייבס מ- FBR Capital Markets, כי "אנו מאמינים כי אורקל תהיה אגרסיבית השנה בתחום המיזוגים והרכישות, ותעשיר את היצע המוצרים שלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים