להמיר צילומי CT ו-MRI להדפסת תלת-מימד של רקמות ואיברים

ננו דיימנשן טכנולוגיות הגישה בקשה לרישום פטנט בארצות הברית בנושא הדפסה תלת-מימדית של תאי גזע

מתחדשים. אילוסטרציה: BigStock

ננו דיימנשן, העוסקת בתחום הדפסת תלת-מימד לשוק האלקטרוניקה, הודיעה כי החברה- הבת, בה היא מחזיקה ב-100% מהונה המונפק והנפרע- ננו דיימנשן טכנולוגיות, הגישה בקשה לרישום פטנט בארצות הברית בנושא הדפסה תלת-מימדית של תאי גזע.

הפטנט כולל מספר נדבכים המתייחסים להדפסת תלת-מימד של רקמות אנושיות ואיברים, על ידי שימוש בתאי גזע ובאמצעות טכנולוגיית הזרקת דיו. הבקשה עוסקת בהמרה של דימות תהודה מגנטית (MRI) וטומוגרפיה ממוחשבת (CT) והתמונות הנובעות מהם ליצירת מבנה תלת-מימדי של איברים אשר יודפסו במדפסת תלת-מימד המיועדת לחומרים ביולוגיים.

תאי הגזע הינם התאים הראשוניים ביותר בגוף החי, ולהם היכולת להפוך לכל תא אחר בתהליך המכונה "התמיינות". כך, באמצעות היכולת להדפיס הן תאי גזע והן חומרי שליטה על תהליכי מיון, ניתן לשלוט באופן מדויק על התמיינות של תאי גזע לסוג התאים הרצוי, ולמעשה יכול לשמש להדפסת רקמה או איבר חי והממשקים ביניהם.

לקצר משמעותית את מחקר התרופות

בנוסף, בקשת הפטנט דנה בכך שהמבנה המרחבי-הביולוגי של הרקמה או האיבר יתאפשר בזכות השימוש במדפסת תלת-מימד לתחום הביולוגיה וחומרי דיו ביולוגיים. כמו כן, הבקשה מציינת את השימוש בתוכנה ייעודית עם אלגוריתם, המנתחת את המבנה התלת-מימדי של הרקמה או האיבר. ניתוח זה ממיר את המבנה התלת-מימדי לפרוסות בעלות שני מימדים – זהו תהליך הנדרש עבור הדפסה תלת-מימדית של המבנה הסופי.

לגישה שפיתחה ננו דיימנשן יש את הפוטנציאל ליצור מערכות ביולוגיות אשר יוכלו לקצר משמעותית את מחקר התרופות וזמן הפיתוח של חברות התרופות, וכן להקטין את הצורך בניסויים בבעלי חיים. בנוסף, טכנולוגיה זו יכולה לשמש עבור הדפסת תלת-מימד של רקמות אנושיות, חלקי איברים או איברים שלמים, לצרכי מחקר או לטובת השתלה בגוף האדם.

בשבוע שעבר הודיעה החברה על הוכחת היתכנות מוצלחת על ידי הדפסה תלת-מימדית של תאי גזע בשיתוף עם Accellta, חברה ישראלית אשר פיתחה טכנולוגיות לייצור תאי גזע, תאי-אב ותאים ממוינים באיכות גבוהה. שיתןף הפעולה מצביע על כך שלפיתוחים עתידיים יש את הפוטנציאל לשמש בתעשיית התרופות, הרפואה הרגנרטיבית ולצרכי מחקר.

רקמות על שבב

הניסוי, שנערך במהלך הרבעון השני של 2016, הוכיח כי שילוב הידע והטכנולוגיות של שתי החברות מאפשר הדפסה של רקמות הנובעות מתאי גזע חיים באמצעות מדפסת תלת-מימד.

IDTechEx חוזים כי שוק הדפסת תלת-מימד של חומרים ביולוגיים יגדל במהירות בעשור הקרוב, משוק הנאמד בכ-481 מיליון דולר בשנת 2014, לכשישה מיליארד דולר בשנת 2024. התפתחויות בתחומים חדשים אלו מתקדמות בקצב מהיר, ותעשיית הבריאות מעוניינת לקחת בכך חלק.

מדובר בטכנולוגיה בעלת ערך עצום בתחומים כגון איתור ובדיקת תרופות בשלב הפרה-קליני, ניסוי מוצרים קוסמטיים, בדיקות רעילות, הדפסת רקמות ו"רקמות על שבב" ("Tissue On Chips").

טכנולוגיית הזרקת דיו תלת-מימדית מתקדמת, שהינה יכולת מרכזית של ננו דיימנשן, מאפשרת הדפסה מהירה של אובייקטים מורכבים ממספר חומרים, כגון אלו הנדרשים עבור הדור הבא של הדפסה תלת-מימדית של חומרים ביולוגיים.

לננו דיימנשן יכולות חדשניות שהיא מפתחת על ידי טכנולוגיית הדפסת תלת-מימד בתחום האלקטרוניקה, להדפסת מעגלים אלקטרוניים רב-שכבתיים (PCB). יכולות אלו עתידות לסלול את הדרך לתחומים אחרים הדורשים הדפסה מתקדמת של חומרים מרובים, כגון הדפסת תלת-מימד של חומרים ביולוגיים. התפתחות זו עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה של ננו דיימנשן, להציע פתרונות מסחריים על-מנת לאפשר לחברות ושותפים לפתח מוצרים חדשניים באמצעות הדפסת תלת-מימד וטכנולוגיית ריבוי חומרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים