מאחורי כל ספורטאי גדול ניצב מהנדס רשת עייף ועצבני

בעוד שביוון העתיקה נאלצו לרוץ ממרתון לאתונה כדי לבשר על הניצחון על הפרסים ובאולימפיאדת לונדון 1948 סיפקו רשתות הטלקום תוצאות עדכניות מהתחרויות, במשחקים האולימפיים שייפתחו מחר (ו') יוכלו משתמשי הסמארטפונים לצפות בריצת המרתון ממכשיריהם ● זאת, לאחר שחברות הטלקום השלימו את ההיערכות לקראת האולימפיאדה, ובראשן בריטיש טלקום, הספקית הרשמית ● היא תספק שירותי סלולר ו-Wi-Fi, ותיאלץ להתמודד עם שורת בעיות

אילו הייתה פועלת ביוון, בשנת 490 לפני הספירה, רשת טלפונים, לא היה נאלץ החייל פיידיפידס לרוץ ממרתון לאתונה כדי להביא את בשורת הניצחון על האויבים מפרס – רק כדי לנשום את נשימתו האחרונה ולמות מיד.

2,437 שנים מאוחר יותר, בשנת 1948, בה נערכה האולימפיאדה הקודמת בלונדון, כבר סיפקו רשתות הטלקומוניקציה תוצאות עדכניות מהמשחקים השונים. אנשי הוועד האולימפי פיזרו תאי טלפון אדומים לאורך מסלול המרתון והציבו בהם צופים שהשקיפו מבעד לחלונות הזכוכית ודיווחו על קצב ההתקדמות של האצנים.

השנה, לאור העובדה שכל תייר מגיע חמוש במצלמה, מצלם חבר למסע מציץ מתא טלפון אדום, צבעו אנשי בריטיש טלקום (British Telecom) מחדש 400 תאי טלפון סמוך לאיצטדיונים האולימפיים.

בריטיש טלקום היא הספקית הרשמית של שירותי הטלקומוניקציה למשחקים האולימפיים – לונדון 2012. כמה מהצוותים הגדולים ביותר ששוקדים על ההכנות לאולימפיאדה מורכבים מאנשי טלקום. בין השאר, כוללת הרשת הנפרסת בסביבת הפארק האולימפי של לונדון חצי מיליון נקודות אלחוט OpenZone של בריטיש טלקום, שיהיה האזור בעל הצפיפות הגבוהה בעולם של נקודות Wi-Fi.

"אולימפיאדת האינטרנט" הראשונה הייתה באטלנטה, ב-1996. יבמ (IBM) ניהלה אז את התמיכה ב-9,000 מכשירי טלפון סלולריים ו-2,500 זימוניות. ל-16,500 בני אדם היה אולם גלישה עם 30 עמדות מחשב לטובת דואר אלקטרוני. באולימפיאדת סידני, שנערכה ב-2000, התקין הענק הכחול תשתיות בעלות 100 של מיליון דולרים, וסכום דומה השקיעו באוסטרליה בשדרוג רשתות התקשורת במדינה. טלפונים סלולריים כבר היו אז מכשירים נפונפוצים והחברות הגדילו את הקיבולת של הרשתות שלהן, בעזרת אריקסון (Ericson) ל-GSM ונורטל (Nortel) ל-CDMA, להתקנת 200 אנטנות סלולריות בפארק האולימפי.

הצפי: ביקוש חסר תקדים לשירותי טלקום
אחד האתגרים שניצבים בפני ספקיות שירותי הטלקום באולימפיאדה נובע מהריכוז העצום של הבעיות, שמגיע אחת לארבע שנים. בתקופה כה ממושכת חלים שינויים רבים, והדבר מגביר את הסיכונים ומחייב תכנון קפדני של התשתית.

לפני שלוש שנים קמה בלונדון ועדת MEG (ר"ת Mobile Experience Group), שכוללת נציגים של מפעילות סלולר ו-Wi-Fi, ספקיות תוכן, ספקיות תשתית, עיריית לונדון והוועד האולימפי הבריטי. תפקידיה הם למנוע חיכוכים בין המפעילות ולתאם תרגילים לבחינת זמני תגובה באירועים קיצוניים. "מפעילות הרשת בבריטניה משקיעות מאמצים רבים להבטיח קיבולת גבוהה ככל האפשר לאיצטדיונים האולימפיים", אמר סטיוארט ניוסטד, יושב ראש MEG. "אנחנו צופים ביקוש חסר תקדים ב-17 ימי האולימפיאדה וכדי לתת לו מענה יש רמות חסרות תקדים של השקעות ושיתוף פעולה".

ויליאם ווב, עמית IEEE ליישום טכנולוגיות מדור שלישי ורשתות LAN אלחוטיות ומנהל הטכנולוגיה הראשי של חברת הסלולר Neul מקיימברידג', צופה שהאולימפיאדה תהיה "הסופה המושלמת" של תקשורת הנתונים הסלולרית. "זו תעלומה אמיתית ואנחנו מנסים לתכנן ללא שמץ של מושג. מבחינת התקשורת הסלולרית, אנחנו מרימים אצבע לאוויר כדי לבדוק את כיוון הרוח", אמר.

הבעיה: עומס האותות מהטלפונים החכמים
אחת הבעיות נובעת מכך שלא ניתן לדחוס עוד ועוד קיבולת למתחם קטן יחסית. מפעילות הסלולר יתקינו בפארק האולימפי אנטנות רבות וההפרעות שייווצרו ביניהן יגבילו את הקיבולת. "אפשר להתקין בקלות יחסית אנטנות רבות מדור שלישי, אבל כולן משתמשות באותם תדרים והאיכות יורדת", הסביר ווב.

טכנולוגיית LTE מדור רביעי יכולה הייתה להכפיל או לשלש את הקיבולת ברחבי הפארק, אך אפשרות זו כלל לא עמדה על הפרק, כיוון שפחות מדי אנשים מצוידים במכשירים שתומכים בדור רביעי. עד שהדור הרביעי יהיה מעשי, הצטרכו מפעילות הטלקום בבריטניה להתמודד עם לא מעט אתגרים. אחד הבולטים שבהם הוא השימוש הרב שעושים בעלי הטלפונים החכמים בתקשורת נתונים – עד פי 35 בהשוואה לבעלי טלפונים "רגילים".

עומס האותות שיוצרים הטלפונים החכמים ברשת מדאיג את המנהלים של חברות הטלקום. הודעה בודדת שנשלחת במסרים מיידיים יוצרת 30 הודעות איתות ברשת, מספר דומה לזה של שיחה קולית. טלפון חכם שנמצא בכיס של בעליו, אך מתעדכן בקביעות מפייסבוק (Facebook), יוצר עומס מקביל לאלף שיחות טלפון.

רבים מבאי האולימפיאדה ישתמשו בטלפון החכם כדי להתעדכן: ה-BBC ישדר לנייד עדכונים בזמן אמת מכל האירועים ונערך להיקף של 1 טרה-בייט לשנייה בשעות השיא, כשחלק ניכר מהעדכונים יסופקו ליישומי iPlayer המותקנים בטלפונים חכמים. הבעיה אינה מוגבלת לתחומיו של הפארק האולימפי. גם נוסעי האוטובוסים, למשל, יוכלו ליהנות מעדכונים מהאולימפיאדה באמצעות הטלפונים החכמים.

במקרה של עומס יתר ברשת דור שלישי, יש רשת Wi-Fi – פרי שיתוף פעולה בין בריטיש טלקום, סיסקו (Cisco), הספקית הרשמית של תשתיות הרשת לאולימפיאדה, ואטוס (Atos), האינטגרטורית. הרשת תשדר נתונים מ-36 אתרי התחרויות, 20 אתרים נוספים דוגמת הכפר האולימפי ומרכז התפעול, וכ-50 מקומות נוספים שבהם יימצאו הצופים והספורטאים. ליבת הרשת תפעל בקצב של 60 ג'יגה-בייט בשנייה. בסיסקו התקינו יישום ענן של WebEx שמסייע למארגנים לנהל שיחות וידיאו. האולימפיאדה תעמוד גם בסימן של טלפוניית IP – ו-16,500 מכשירי טלפון IP יפעלו בה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים