האנליסטים תמימי דעים: שוק ה-IT המקומי ידשדש ב-2012

על פי ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, היקף הפעילות של שוק ה-IT המקומי צפוי לעלות ב-1% ולכל היותר ב1.5-2%, ואילו על פי גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל, השוק צפוי לעמוד במקום עם שיעור צמיחה של 0%, עם אפשרות לצמיחה שלילית של 1% ● למרות הצפי להאטת הפעילות בשוק ה-IT השנה לעומת השנה החולפת, אמר ד"ר שוורצקוף, כי "כמה תחומים יקבלו האצה משמעותית, בראשם עולמות ה-Big Data, ה-BI וניהול הידע" ● לדברי לופז, "השנה שבפתח צפויה להיות כמו נסיעה ברכבת הרים - גם כשהיא עולה וגם כשהיא יורדת, כולם צועקים ופוחדים"

שוק ה-IT הישראלי צפוי לדשדש ב-2012, כך עולה מבדיקת אנשים ומחשבים מול חברות המחקר STKI ו-IDC ישראל. על פי ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, היקף הפעילות של שוק ה-IT המקומי צפוי לעלות ב-1% ולכל היותר ב1.5-2%, ואילו על פי גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל, השוק צפוי לעמוד במקום עם שיעור צמיחה של 0%, עם אפשרות לצמיחה שלילית של 1%.

לדברי ד"ר שוורצקוף, "שנת 2011 הייתה שנה יפה, היו המון פיתוחים חדשים בעולם הנייד. בתחום זה הייתה מהפכה אמיתית ביישומים, ולצידם – גם יישומי ה-ווב עלו מדרגה. למרות זאת אנו מעריכים כי הצמיחה בהיקף שוק ה-IT המקומית השנה תהיה קטנה ביותר".

הוא ציין כי הצמצום בתקציבים של פרויקטי ה-IT "לא יבוא מביטול פרויקטים, אלא ביישום והטמעה של פרויקטים שיניבו יעילות ארגונית רבה יותר, ובעצמם ינוהלו ביעילות. במיתון הקודם, של 2007-2009, מנמ"רים חסכו במשאבים כספיים, ונאלצו להוציא כספים אלה ב-2010. השנה, אני מעריך, הנהלות של ארגונים והמנמ"רים בתוכם, הפיקו לקחים, והם יניעו פרויקטי IT למרות המצב, לטובת שיפור ה-IT והתייעלות הארגון".

עוד לקח שהופק מהמיתון הקודם, לדברי ד"ר שוורצקוף, "הוא שלא יבוצעו קיצוצים רוחביים במחלקות ה-IT, אלא יבוצע תעדוף ויוחלטו החלטות נקודתיות. גם פה אנשי ה-IT הפיקו לקחים מהמיתון הקודם, והשנה הם יבדקו היכן ניתן לשפר את רמת ה-SLA, איך ניתן להיות יותר מדוייקים, יותר ממוענים וקשובים לצורכי הלקוחות, הפנימיים והחיצוניים, איפה ניתן לחסוך כספים באופן פרטני".

ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI. צילום: קובי קנטורלמרות הצפי להאטת הפעילות בשוק ה-IT השנה לעומת השנה החולפת, אמר ד"ר שוורצקוף, כי "כמה תחומים יקבלו האצה משמעותית, בראשם עולמות ה-Big Data (הטיפול בהיקף נרחב של נתונים. י.ה), ה-BI וניהול הידע (KM). תחומים אלה יקבלו 'בום' לא נורמלי, בשל החשיבולת ההולכת וגדלה לניתוח הנתונים, להצגה שלהם, לביזורם ליותר משתמשים בארגון ומחוצה לו. מחלרקות ה-IT ישקיעו השנה בכל מה שסביב המידע – ניתוח מעמיק שלו, שמירה, הפצה, וכן 'ניקיון' של המידע ליצירת אמת ארגונית אחת".

לדבריו, המהפכה בעולם המיחשוב כוללת כמה מגמות משנה: מעבר מטלפון קווי לנייד וממנו לטלפון חכם; מעבר מקיטלוגים לסוגיהם לשימוש במנועי חיפוש; היעלמותם של מקצועות שונים דוגמת ברוקרים וסוכני נסיעות, בשל השימוש הישיר של הגולשים באינטרנט; שימוש במסכי מגע; העלמות עולם הדפוס ומעבר לצריכת עיתונים וספרים באופן דיגיטלי; המעבר ממחשבים ניידים אל טלפונים חכמים וטאבלטים. התהליכים הללו קורים, אמר ד"ר שוורצקוף, בשל תופעת ההצטרכנות – השימוש של העובדים הארגוניים ברכיבי מיחשוב אותם הם רכשו באופן פרטי, והעברתם לעולם המיחשוב הארגוני. הוא ציין גם את המגמה של חדירת המדיה החברתית לעולם העסקי.

לגבי עולם ה-ERP בשוק המקומי, אמר ד"ר שוורצקוף כי "התחרות בעולם זה גדולה מאד –  אין הרבה פרויקטים, ויש המון ספקים ואינטגרטורים. תחרות נוספת מגיעה מצד ספקיות ERP בענן, דוגמת קומקס. השנה גם יוכרע האם מיקרוסופט () תישאר בתחום בארץ או לא".

בהתייחסו לעולם ה-CRM, הוא אמר כי "זה אחד מהשווקים שבישראל הם הכי מוזרים. כל פרויקט קול סנטר זוכה לכינוי 'פרויקט CRM', אף שמדובר במשהו גדול בהרבה. בתחום זה התחרות תהיה בין שלוש שחקניות – אורקל (), סאפ () ומיקרוסופט. אם מנמ"ר ירצה לנהל ולפתח יישומים, הוא יעשה זאת עם Dynamics, אם הוא רוצה פרויקט סגור של חבילה סגורה – הוא יעשה זאת עם סאפ או סיבל () מבית אורקל".

"כמו נסיעה ברכבת הרים"

גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראללדברי גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל, "השנה שבפתח צפויה להיות כמו נסיעה ברכבת הרים – גם כשהיא עולה וגם כשהיא יורדת, צועקים ופוחדים". הוא העריך, כי כלל שוק ה-IT המקומי יחווה גידול הנע בין 0% ועד 1%-. לדברי לופז, "כל תחומי החומרה יראו ירידה לעומת 2011, ולעומתם, תחומי התוכנה יגדלו אבל פחות".

לופז הסביר, כי תחום ודאי אחד שימשיך לצמוח הוא עולם אבטחת המידע. למעט תחום זה, הסביר, שאר תחומי התוכנה, אשר חווים גידול שנתי של 7-8% – יחוו גידול מועט יותר השנה, שיעמוד על 2-3%. "תוכנה זה לא מוצר צריכה. לכן, ההחלטות לעצור רכש תוכנה באמצע פרויקט הן נדירות", אמר.

תחום שירותי המיחשוב, העריך לופז, "פחות ייפגע כי הוא תמיד מגיב באיחור, וכאשר הוא יחווה צמצום, זה יקרה רק ב-2013, אז אני מקווה ומעריך כי נהיה בסופו של המשבר".

אחת הסיבות לצמיחה השלילית הצפויה השנה, הסביר לופז, כרוכה בעובדה, כי חלק מהשוק המקומי עובד בתצורת OEM, משמע משלב רכיבי מיחשוב של אחרים בתוכנה שלו, בחברות דוגמת אמדוקס, קומברס, נייס, ורינט, צ'ק-פוינט, וספקיות ציוד רפואי. ההאטה הצפויה למוצריהן בשוק העולמי השנה, תשפיע על השוק המקומי, כי הן תצרוכנה פחות IT. המגזר היחידי שלא ייפגע, סיים לופז, הוא התעשיות הביטחוניות וספקיות ה-IT העובדות מולן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים